Londýn a jižní Anglie - 3. díl

Pondělí 4.7.2006

A je to tady. Po snídani opouštíme hotel, abychom se metrem přes celý Londýn včas dostali k letišti Heathrow do půjčovny „Green Motion“ pro auto, které nás bude celé 4 dny vozit. Nezbytné formality, podepsání smlouvy a můžeme si jít pro klíčky. Ještě na mně pracovnice půjčovny zkoušela nabídku dalšího pojištění vozu, ale to už máme sjednané z ČR a byla by to zbytečná platba navíc. Pojištění tedy odmítám, podepisuji smlouvu a očekáváme přidělení vozu. Jdeme na parkoviště, kde mají stanoviště technici. Jeden z nich nám dává klíčky a ukazuje nám vůz. Dostáváme černý peugeot 2008. Pro naši pětičlennou posádku by mohl být větší, ale snad se nějak porovnáme. Ještě zakreslujeme drobné škrábance do určeného formuláře a můžeme nakládat zavazadla.

Usedá za volant na pravé straně a ohmatávám řízení, řadicí páku a vše co je jiné než u nás. První rozjezd je zajímavý, ale jakmile jsme vyjeli na silnici, tak se držím levé strany a docela to jde. Jelikož Anglie je zemí kruhových objezdů, nedává na sebe jeden z nich dlouho čekat. Vjezd do kruháku doleva je ze začátku proti mysli, ale těch kruháku je tady tolik, že za chvíli je natrénováno a jde to automaticky. Trošku ještě vázne řazení, protože v levé ruce není takový cit, ale snad se to podá.

Takž zpět k cestě. Prvním cílem je světoznámý Stonehenge. Je od Londýna vzdálen cca 70 mil. Většinou jedeme po dálnici a cesta ubíhá rychle.

Na místě, kde parkujeme, je nově postavené Visitor centrum, odkud návštěvníky ke „kamenům“ vozí mikrobusy nebo lze jít pěšky, což volíme my. Je to docela příjemná 2 km procházka.

Soubor kamenů prohlížíme společně s dalšími davy návštěvníků z celého světa. Mysterickou atmosféru prostředí dokreslují procházející se havrani mezi kameny. Velmi silné a zajímavé místo.

Zpět k parkovišti využíváme autobus a ještě kupujeme drobné suvenýry a něco na zub a jedeme dále.

Počasí se trošku kazí a my chceme u města Glastonbury vystoupat na kopec, na kterém se tyčí vysoká věž „Glastonbury Tor“. Z vrcholku je vidět do širokého okolí. Škoda, že přišel déšť. Ale netrval dlouho a zase vysvitlo sluníčko.

Pokračujeme do místa našeho dalšího noclehu. Je jím městečko Watchet. Tady se dostáváme poprvé na pobřeží a na Anglický venkov. Moc se nám líbí typické kamenné domky.

Ubytováváme se na farmě v příjemném apartmánu s veškerým vybavením pro vaření, takže kuchtíme něco dobrého k večeři. Pa se ještě jdeme projít na pobřeží, abychom se utvrdili, že máme moře na dosah. Sledujeme západ slunce a užíváme odpočinek po prvním dni na anglických silnicích.

Úterý 5.7.2016

Dnešní den máme velmi nabitý program, takže se pokoušíme vstát brzy. Vyrážíme v 7:30 a jedeme ze severního pobřeží na jih, kde očekáváme lepší počasí než, které nás přivítalo po probuzení. Je zataženo a fouká silný vír. Snad bude na jihu lépe. A opravdu se to vyplnilo. První zastávka je v zátoce Ladram Bay, která patří do velmi dlouhého pásu Jurského pobřeží. V Ladram Bay žasneme nad červenými útesy a na pláži si poprvé smáčíme nohy v dosti studeném moři. Nad zátokou je dost velké rekreační letovisko s možností ubytování v mobilních domcích.

Dalším bodem na pobřeží je městečko Beer s pláží a útesy zbarvenými pro změnu do běla. Děláme i krátkou procházku nad útesy, abychom pláž měli pěkně pod sebou. Panuje tu pohodová dovolenková atmosféra a někteří obyvatelé se v moři i koupou.

V putování pokračujeme na poloostrov Portland, který je jakýmsi výběžkem spojeným úzkým pásem se silnicí. Jedeme až na jeho nejjižnější cíp k majáku, od kterého je úžasný výhled na všechny strany. Děláme tu plno pěkných fotek, chvíli posedíme a jedeme dál.

Durdle Door je skalní brána, která je omývána krásně čistou vodou a my nemůžeme vynechat alespoň malé smočení v moři. Sbíráme i několik mušlí a vůbec se nám odsud nechce. Avšak čas je neúprosný a nás ještě čeká zátoka Lulworth Cove. Tady je opět na co koukat. Příroda se tu pěkně vyřádila. Útesy jsou zde do běla a na pláži jsou miliardy oblázků. Odtud už jedeme do města Southampton s velkým přístavem, ze kterého vyplouval Titanic, ale o tom příště. Ubytováváme se v hotelu Ibis Budget a opět pěkně utahaní uléháme.