Richter Hutte

RH-faktor 2012

(„Teď všichni Kaliforňané se za Vás pomodlí“ - Alpy, Vysoké Taury (Hohe Tauren)

Přibližně v 7 hodin ráno vyjíždíme ze Šternberka. Olomouc, Brno, St. Polten, Salzburg a tak dál až do vesnice Gerlos. Přijíždíme kolem 17-té hodiny, tedy deset hodin cesty. Ubytování zajištěno přes www.booking.com v penzionu Staudacher. Paní domácí zrovna zametala parkoviště, a už podle značky nás srdečně vítala svým hromovým hlasem. Gruss Got, tedy něco jako pomož pánbůh, koho nám to sem poslali. Ubytování pěkné, místnost pro 3 plus přistýlka. Na přistýlku ulehá nejmenší z nás - tedy Tomáš. Večeře se spoustou much a koženýma gatěma a dvě piva ve sporthotelu a šup na kutě. Ráno snídaně 7:30, zaplatit a odjezd na parkoviště ve Finkau. Převlékání, přezouvání. Parkovné na dva dny 7 euro, vyrážíme přesně v 8:56 Finkčasu.

Base camp 0 - Zittauer Hutte
První část cesty vedla údolím říčky stále nahoru a nahoru. Parkoviště Finkau 1490 m.n.m. první cíl chata Zittauer Hutte 2328 m.n.m. tedy pouhých 838 metrů výškového rozdílu. Pohodová trasa po cestě až ke spodnímu ukotvení lana nákladní lanovky. Potom strmě nahoru, kamení, lana, výhledy a kochačka. Zittauer Hutte dosažena první skupinou ve 12:03, skupina dva (zajišťovací) dorazila s rozdílem 3/4 piva. Po krátkém odpočinku máme snahu pokračovat v cestě ve 13:00, Pavlík ovšem kaká a nehodlá opustit útulné toalety horské chaty. Po varování v češtině zaslané mezi německy hovořící močící rakušany konečně vychází. Vycházíme i my, je 13:14. Našim parciálním cílem je „sedýlko“ - tento pojem se nám později vryje do paměti.

Sedýlko
Cesta z Zittauer Hutte vedla levou stranou nad horským plesem stále nahoru až do výšky 2780 m.n.m, abychom potom odtud klesli do sedýlka ve výšce 2687 m.n.m, který bylo průchodem hřebenem na druhou stranu. Tato cesta již prověřovala naši fyzickou i psychickou připravenost a začaly se objevovat první oportunistické názory typu „To je přepálený“ (význam této věty souvisí s nádherným počasím a intenzivně zářícím sluncem), „Tos posral“ (to je narážka na Pavlovo zdržovaní se na toaletě) a podobné.

RH-faktor (Richterhutte)
Od sedýlka, by se dalo říct, to bylo už jenom horší. Jediné co nás drželo při životě, byla pravdivá americká lidová (Across the Plains) v překladu Mirko Čermáka. A opravdu - „po dlouhých denních pochodech přišly nemoci“. Objevil se takzvaný 3K syndrom - Kolena, Kyčle, Křeče. Nicméně čistý vzduch, daleké výhledy udělaly své a organismy se samovolně regenerovaly.

Dvě a půl hodiny uvedené v „Sedýlku“ se nám protáhly na čtyři. Po obejití skalního masivu se nám v dálce na skále objevila Richterhutte - náš dnešní cíl, naše ubytování, naše všechno. Bohužel jsme museli klesnout na 2170, abychom si mohli vyskotačit nahoru na 2378. Posledních dvacet minut bylo testem morální zralosti a jasných životních hodnot. Richterhutte dosažena v 19 hodin. Pivo, nudlová polévka a spát.

Několik zásad z horské chaty. Místo objednáno emailem, měli jsme tam ale být do 17:00, jinak by naše místa byla poskytnuta příchozím bez objednání. (Byli jsme tam v 19, takže jsme měli štěstí). Ve 22:00 začíná noční klid. Společná místnost měla po stranách po osmi místech na ležení ve výšce kolen. Dlouhá molitanová matrace, deka a polštářek. (ani spacák není potřeba). V chatě se boty odevzdávají do „botárny“ (velmi teplo, aby se sušily). Vše se platilo před spaním. Majitel nám poskytl velkorysou slevu.

Ráno vstáváme brzy, Tomáš vyráží směrem na Richterspitze a já směrem na Windbachscharte. Jdeme ale pouze směrem, asi 30 minut a zpět. Snídáme v osm a cca 8:37 zahajujeme sestup do údolí směrem na Krimml Taurenhaus. Opouštíme výšku 2378 a nadále budeme již pouze klesat. (Klesám, plukovníku, klesám).

Flora: po cestě bylo vidět spousta sklaniček prodávaných u nás v zahradnictví

Fauna: orel, krávy, koně, havrani, svišti, pulci

Zásobování Richterhutte je pomocí malé lanovky se zavěšenou koženou přepravní „kabelou“. Materiál k dolnímu konci lana dopravuje auto. (Jak projede stoupáním od Krimml Teurenhaus není zcela zřejmé).

Cesta do Krimmlu
Kousek po kamení a potom již po cestě v nádherném počasí. Po hodině jsme došli do míst kde začínal les a potom pořád dolů. Prvním nepříjemným úsekem bylo klesání ke Krimml Taurenhaus. Z Krimml Taurenhaus jezdí Wanderbus na horní konec vodopádů ( 7 euro) nebo do Krimmlu (10 euro). My samozřejmě po svých cca 2 a půl hodiny k vodopádům. Po cestě zastávka v občerstvovně. Po zastávce druhý nepříjemný úsek klesání podél vodopádů do Krimmlu. K budově kouzelného vodního světa dorazila první skupina kolem 15-té hodiny, druhá (zajišťovací) s cca 30-ti minutovým rozdílem.

Krimml a co dál?
První skupina v Krimmlu zajistila taxi firmy OBERLADER (+43(0)664/8341138) a vypravila fyzicky nezdatnějšího jedince na parkoviště Finkau pro automobil. Cena taxi 57 euro (včetně mýtného na Gerlospass).

Za čtyřicet minut přistál „sršeň“ na parkovišti, převleknout a přezout a jedem. Dohoda zní - pojedeme pokud to bude v pohodě, pak spíme. Dojeli jsme do Eschenau, po sjezdu z hlavní vesnička na kopci. První penzion nás nechtěl, druhý bereme, vybalujeme a honem na jídlo do prvního. Menu za 9 euro, pivo „normal“, druhé pivo „weise“ - pšeničné točené světlé. Čtyřikrát šnaps na paní majitelku a zpátky.

Ve tři hodiny ráno začínám (a zdaleka ne sám) vnímat místní zvon. Zvonil klasicky 1x ve čtvrt, 2x v půl, 3x ve třičtvrtě, 4x v celou. V celou samozřejmě jako bonus ještě tolikrát kolik bylo hodin. V šest ráno, jelikož byla neděle spustil zvon malý koncert a to už jsem nechápal, proč jsme si objednali snídani na osm. Jinak paráda.

Snídaně, odjezd, zastávka v Břeclavi a za šest hodin doma. Krásný výlet.

Stručný přehled:

neskutečné

jasno, bezvětří, slunce

Vodopády v Krimmlu

Nejvyšší vodopády v Evropě. Horní ve výšce 1460 má délku 145m. Střední ve výšce 1306 má délku 100m a dolní ve výšce 1150 má délku 140m. Říčku Krimmler Ache napájí 17 potoků tekoucích z ledovců.

Slovníček:

das Schloss/zámek

der Schlüssel/klíč

Praktické fráze:

Nemůžu vypáčit ten klíč ze zámku. / Ich bekomme den Schlüssel nicht aus dem Schloss heraus

Tento hotel nevyhovuje našim potřebám. / Dieses Hotel genügt unseren Bedürfnissen nicht.

Přivolali jsme si taxi. / Wir ließen (uns) ein Taxi kommen

Máte dnes večer volno? / Sind Sie/Seid ihr heute Abend frei?

Dnes večer je již zadaná. /Heute abend ist sie schon vergeben

přečkat noc v bivaku / die Nacht in einem Biwak überstehen

Topení se na noc vypíná. / Die Heizung wird nachts ausgeschaltet.

Poslední aktualizace: 7.1.2013
Richter Hutte na mapě
Autor: safis

Příspěvky z okolí Richter Hutte

Krimmelské vodopády a Sölln Alm
Vyrazili jsme do Národního parku Vysoké Taury na Krimmelské vodopády, které ročně navštíví až 400 tis. turistů z celého světa a není divu. Zaparkovat…
O Krimmelských vodopádech se ví poměrně dost. Nejčastěji se stáva…
Vodopády na toku říčky Krimmler Ache patří nejen mezi nejzajímavější…
Ráno skutečně lépe bylo – tedy alespoň v tom smyslu, že nepršelo a obloha byla i o něco světlejší. Vyrazil jsem proto rychle do centr…
Pod vodopády se dá dojet buď hromadnou dopravou a nebo automobile…
Dalším výletem v této oblasti byl výjezd údolím proti proudu řeky Salzach…
Městečko Krimmel v národním parku Vysoké Taury.  Rozvadov - Regensburg -…
Na letošní dovolenou jsme byli připraveni již koncem roku 2019. V prosinci…
Uprostřed Rakouska, v spolkové krajině Salcbursko, na konci údolí Pinzgau …
Poslední zastávka na Šumavě před hraničním přechodem do Rakouska. Pozorujeme východ sl…