Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Šumava
Šumava  •  Fotografie (1)  • Foto: Petr.vf

Šumava a jižní Čechy :

Na dovolenou na Šumavu jsme chtěli jet už dávno. Letos jsme ale naše rozhodnutí konečně dotáhli do konce. Rozhodovali jsme se mezi hotelem a kempem. Nakonec padla volba na ubytování v kmepu, jelikož jsme chtěli přejíždět z místa na místo, na což jsou kempy ideální. Dalším důvodem byla i cena, co si budeme povídat kemp je oproti ubytování v hotelu za hubičku, no a také proto, že to bude dobrodružnější.

První den - příjezd :

Původně jsme chtěli začít v neděli. Ale jelikož kamarád slavil na Šumavě nedaleko Horažďovic narozeniny, vyjeli jsme už v pátek a ubytovali se u něj na zahradě. Oslavu nebudu popisovat probíhala jako každá jiná.

Druhý den :

Už v sobotu jsme se vydali do nedalekého zámku Blatná. Ten leží uprostřed rybníku a vypadá tak velmi romanticky. Do zámku se dostaneme po kamenném mostě. Nejdříve jsme si šli projít rozlehlý zámecký park. Tam jsme nečekaně narazili na stádo daňků. Ti se vůbec nebáli, naopak, lidi je krmili a bylo možno se pohybovat v jejich těsné blízkosti. Park je opravdu nádherný. Hezčí bude rozhodně na jaře a hlavně na podzim, léto je přece jen takové málo barevné. I tak je ale procházka příjemná. Poté jsme chtěli jít do zámku. Bohužel prohlídka se měla konat až za 1,5 hodiny, což nás docela odradilo. Je také možné si zde půjčit loďku a projet se okolo zámku na vodě, bohužel loďky byly všechny rozpůjčované. Čekat se nám nechtělo a tak jsme s nepořízenou odjeli na zámek Lnáře. Ten je od Blatné opravdu kousíček. Leží v malinké vesničce. Zde jsme již prohlídku stihli. Přesto, že toho v zámku moc není, tak se nám prohlídka líbila, především díky průvodci, který uměl perfektně a hlavně záživně vyprávět o historii zámku. Zámek je dnes v soukromých rukou. Přístupné je pouze 1. Patro. Zahrada je také přístupná jen z části a může se do ní jen s průvodcem. To mě trochu naštvalo, jelikož je zahrada opravdu krásná a s chutí bych si ji prošel celou. Odtud jsme již zamířili znovu ke kamarádovi na zahradu, kde jsme opět oslavovali :-)

1/320 s, F9.0, ISO 200 Zámek Blatná 1/320 s, F9.0, ISO 200 Zámek Lnáře

Třetí den :

Ráno odjíždíme od známých. Dnes máme v plánu ubytovat se v Autokempu Annín u Kašperských Hor. Cestou z Horažďovic do Annína je poměrně dost památek a zajímavých míst. My nejdříve jedeme na hrad Rábí, to je největší zřícenina v Čechách. Je krásné počasí, takže se dá dobře fotografovat. Nejvyužívanějším objektivem je tu Sigma 10-20 - trochu lituji, že ještě nemám objednanou Tokinu 11-16, ale nedá se nic dělat. Na Rábí jsou dva prohlídkové okruhy. My si kupujeme za 40kč vstupenku na prohlídkový okruh číslo 2. K vidění je toho hodně nejdříve projdeme 2. hradní nádvoří a potom úzkou uličkou dojdeme k patě věže. Na tu vystoupáme po dřeveném schodišti. Shora je krásný výhled do okolní krajiny a také na hrad a městečko jsou tu jako na dlani. Prohlídka končí v hradním sklepení, kde je stálá teplota 4°C. Z Rábí jedeme směrem na Sušici, ve které se stavujeme pro turistickou známku. V infocentru se dozvídáme o nedaleké rozhledně Chata Svatobor. K chatě dojíždíme po úzké silničce plné serpentin. Rozhledna je poctivá - kamenná. Je z ní krásný výhled na nedalekou Sušici. U rozhledny stojí ještě dva vysilače. Návrší tak dostává z dálky zajímavý nádech. Sestupujeme dolů a míříme do nedalekých Kašperských Hor nad nimiž leží zřícenina hradu Kašperk. Auto lze nechat buď na náměstí, nebo na parkovišti pod Hradem. Volíme druhou možnost. Z parkoviště cesta stoupá asi 2km až k samotnému hradu. Ten má také dva okruhy. My kupujeme za 60kč vstupenku na Západní okruh. Prohlídka trvá asi 45 minut, je docela zajímavá a zakončena je výhledem z věže na Hrad pod námi. Ještě pár fotek nádvoří a opět stejnou cestou dolů na parkoviště. Jsou asi 4 hodiny odpoledne a proto míříme do kempu. Ten je vzdálen asi 8km od kašperských Hor. Středem kempu protéká říčka Vydra a dodává tak kempu příjemnou atmosféru. Stavíme stan. Sprchy a WC jsou čisté - kemp patří k těm lepším. Bohužel neteče teplá voda. V kempu je hospoda, prodejna a u vrátnice dokonce volný WiFi signál. Dávám si pivečko, potom ještě pár fotek západu slunce z mostu nad říčkou a hurá do hajan. Zítra nás čeká 15km výšlap.

Po klinutí na ikonu se otevře galerie na mých stránkách

1/320 s, F9.0, ISO 200 Hrad Rábí 1/320 s, F9.0, ISO 200 Rozhledna Svatobor 1/320 s, F9.0, ISO 200 Hrad Kašperk

Čtvrtý den :

Jelikož je dnes zavírací den, rozhodli jsme se pro výšlap o délce asi 15km. Z kempu odjíždíme v 9hodin do nedalekého Nícova, kde necháváme auto. Nícov je malinkatá vesnička asi 6km za Kašperskými Horami. Odtud po modré „Klostermannově" cestě vystupujeme na Královský kámen. To je vrch 1058m.n.m. Na jeho vrcholu je pískovcové skalisko s železným křížem. Kousek odtud je pak ve skále vytesaný oltář k němuž se váže zajímavá pověst. Odtud stále po modré pokračujeme ke Klostermannově rozhledně Javorník. Cesta vede lesem, mírným stoupáním a neustále sleduje nízké kamenné zídky, které se táhnou mnoho kilometrů. Jedná se zřejmě o zbytky kamenných plotů, které v minulosti oddělovaly jednotlivé pozemky. Dorážíme na Javorník. Rozhledna je pěkná, zděnná, s točitým schodištěm na vrchol. Odtud je nádherný výhled na šumavské vesničky, vzdálené vrcholy a krásnou přírodu. Vedle rozhledny je vysílač, který je dokonce vyšší než samotná rozhledna. Vstupné je 30kč. Pod rozhlednou si dáváme svačinku a pokračuje po žluté značce. Cesta klesá pod lyžařským vlekem k maličké rotundě. Ta má dokonce vlastní turistickou známku, kterou kupujeme v nedaleké vesničce Javorník, v hotelu Vyhlídka. Odtud pokračujeme stále po žluté na rozcestí „Nad Rovinami" z kterého klesáme lesem a polními cestami, až se dostaneme do Úbyslavy. Z Úbyslavy pokračujeme po červené značce. Cesta ostře stoupá na 860m vysoký „Suchý Vrch" a odtud následně klesá až do Stach. Zde kupujeme turistickou známku a na osvěžení si dáváme zmrzku. Ze stach míříme po žluté směrem na Míchalov. Bohužel mineme odbočku a cestu si tak nechtěně o jeden kilometr prodlužujeme. Máme toho už docela dost, ale cesta stále stoupá přes Míchalov až do Jáchymova. Stále je však co fotografovat. Málebná šumavská příroda, jihočeská architektůra v zapadlých vesničkách - opravdu nádhera. Z Jáchymova je to už jen kousek na rozcestí Studenec. Proběhneme pod vrcholem s kótou 994m.n.m a přes krousovskou křižovatku dorazíme do Studence. Prudkým klesáním je to odtud k autu v Nícově necelé 2km. Celkem jsme ušli zhruba 18km poměrně těžkým terénem. Výlet zakončujeme večeří v Kašperských Horách. Jídlo je dobré a je ho celkem hodně. Potom už do nedalekého kempu, sprcha pivečko a jdeme spát.

1/320 s, F9.0, ISO 200 Okolí Stach

Pátý den :

Dnes si dáme takový odpočinkový den. Po snídani vyrážíme z kempu - naším cílem je rozhledna v Hoslovicích. Ta leží nad vesnicí asi 10minut chůze od parkoviště. Primárně rozhledna slouží jako vysílač signálu GSM. Je celokovová a točitým schodištěm. Z vrcholu rozhledny je nádherný váhled na okolní krajinu. Cestou k autu fotím ještě balíky sena - vděčný to objekt. Z Hoslovic jedeme do nedaleké Dobrše. V té je církevní památka - Kaple sv. Jana a Pavla. Přímo v Kapli dostaneme pěkný výklad od místního průvodce. U kaple je hřbitůvek s typickými kovovými kříži. Ve vesnici je také zámek a tvrz, které ale nejsou veřejnosti zpřístupněny. Nad vesnicí je ještě jedna kaple. Údajně je to nejstudenější místo v okolí. Původně zde byl pohany uctíván bůh bouře a blesků Perun, později zde pak byla vystavena dřevěná a následně zděná kaple. V ní jsou dnes umístěny tři zvony. Z Dobrše je to co by kamenem dohodil do Čestic. V této vesnici, nebo spíše nad ní, leží zajímavý církevní objekt - Kalvárie. Je to mohutná budova se sloupovým portálem do vchodu. Po stranách této stavby jsou ještě 4 kapličky s vyobrazením církevních motivů. Cestou z kalvárie dolů míjíme ještě pustevnu. U vesnice je ještě GSM vysílač s přidruženou minirozhlednou. Odtud odjíždíme do Volyně kde je v bývalé tvrzi zbudováno museum. V něm je expozice věnovaná vykopávkám v blízkém okolí a výstava místních umělců. Cestou do Strakonic se zastavujeme v Hošticích. Tam nás úplně ohromilo množství turistů. Raději ani nezastavujeme. Krása Hoštic tak jak je známe ze série troškových filmů Slunce, Seno, se zkrátka někam vytratila. Ve Strakonicích nakupujeme, jinde v okolí totiž nenajdete kloudný obchod. Je zde i hrad, ale v něm vůbec nic není, proto pouze nakoupíme a razíme domů - do Kempu. Jdu se vykoupat do Vydry, voda je studená, ale je ji hlavně tak málo, že se nedá ani plavat. Dávám si tedy sprchu. Posedíme se sousedy u ohýnku s lahvinkou vína a pak už jdeme spát.

Po klinutí na ikonu se otevře galerie na mých stránkách

1/320 s, F9.0, ISO 200 Rozhledna Hoslovice 1/320 s, F9.0, ISO 200 Dobrš 1/320 s, F9.0, ISO 200 Čestice

Šestý den :

Dnes máme naplánovaný opět „chodící" výlet. V 9hodin vyrážíme z kempu směrem Rejštejn a Svojše. Naším cílem je Horská Kvilda. Cesta se kroutí a stoupá prudkými serpentinami. Zajíždíme až za Horskou kvildu, kde je zajímavý přírodní objekt Jezerní slať . auto necháváme na parkovišti, odkud je to k rašeliništi asi 300m. Rašeliništěm vede dřevěný chodníček asi 100m dlouhý, zakončený dřevěnou plošunou. Nad rašeliništěm je ještě jakási rozhledna. Dřevěná asi 8metrů vysoká stavba s plošinou. Zajímavé jsou statistiky počasí na tomto místě - spadne zde ročně 1300mm srážek a minimální teplota tu klesá k -42°C. Z rašeliniště přejíždíme na parkoviště v Horské Kvildě. Platíme parkovné 50kč na celý den a kupujeme turistickou známku . Od auta míříme po modré značce směrem na Antýgl. Cesta neustále klesá Podél Hamerského potoka. Na něm je množství nádherných vodopádků, peřejí a kaskád. Za příznivého počasí pro fotografa skutečný ráj. Po čtyřkilometrovém klesání dorážíme na rozcestí Antýgl. K samotnému Antýglu, což je kemp, je to asi 200m. Zde si dáváme oběd a opět kupujeme turistickou známku. Původně jsme se odtud chtěli vrátit stejnou cestou zpět, ale jelikož ještě nejsme unavení a nohy nebolí, vyrážíme po červené značce na Turnerovu chatu. K chatě cesta vytrvale klesá podél řeky Vydry. Na Turnerově chatě kupujeme turistickou známku a obracíme se na zpáteční cestu. Nyní nás čeká už jen stoupání. Během zhruba 9km překročíme výškový rozdíl 300m. Cestu nahoru jsme zvládli, jsme sice unavení, ale celodenní výlet krásnou přírodou nám dává zapomenout na bolavé nohy.

1/320 s, F9.0, ISO 200 Jezerní slať 1/320 s, F9.0, ISO 200 Horská Kvilda

Sedmý den :

Ráno hned po snídani balíme naše ležení. Máme v plánu přejet do kempu v Nové Bystřici. Cestou máme naplánováno několik zastávek. Nejdříve ve Vimperku pro turistickou známku. V místním zámku je pouze museum, proto prohlídku vynecháváme. Z Vimperku je to asi 15km na rozhlednu a kapli Sv. Máří Magdaleny. Auto necháváme asi 500metrů pod vrcholem na parkovišti a po asfaltové cestě míříme na rozhlednu. První co nás upoutá je obří vysilač Českých radiokomunikací. Nejdříve si myslíme, že je to ona rozhledna, ale chyba lávky. Rozhlednou s kaplí je ještě o něco výše. Od vysilače k ní vede křížová cesta. Samotná rozhledna je maličká stavba na úpatí kamenného moře. Na vyhlídku vede několik točitých schodů, udělám několik fotek a zpět k autu. Další naší zastávkou je vlachovo Březí. V něm se chceme zastavit už kvůli známe písni od skupiny YoYo Band - Nejlepší holky jsou... Vlachovo Březí je maličké mnestečko. Bohužel zrovna rekonstruovali vozovku vedoucí do centra. Auto proto necháváme na začátku města a náměstí míříme pěšky. Naštěstí je to kousek - slabých 5minut chůze. Náměstí je vskutku nádherné. Vévodí mu kostel a kašna. Fotím náměstí a pak už míříme do 20km vzdálených Prachatic. Auto zaparkujeme na náměstí a ze všeho nejdříve se jdeme naobědvat. Objevujeme čínskou restauraci, a jelikož čínu miluji, je volba jasná. Po obědě vystupuji na věž, odkud fotím celé město. Mezitím se začíná podezřele smrákat a netrvá dlouho a začne jemně pršet. Proto už bez zastávek jedeme do kempu Osika. Jde to rychle, v Budějovicích ještě nakupujeme a tankuji plnou nádrž (spotřeba je příjemných 6,2l/100km). Potom Třeboň, Stráž n. Nežárkou, Nová Bystřice a to už nás vítá Kemp. Ten je obrovský. Oproti Annínu je větší a od pohledu méně útulnější. Stan stavíme skoro na konci kempu - vše je obsazené. Sprchy jsou tu na žetony, takže nehrozí nedostatek teplé vody. Pod vodou napitými mraky hrozícími bouřkou stavíme stan. Jaké je naše překvapení, když necelých 20m od nás projede vlak. Kempem totiž prochází úzkorozchodná železnice, což je pro nás překvapení. Také to mírně mění naše plány. Na zítřejší výlet do Jindřichova Hradce totiž pojedeme přímo z Kempu stylově - úzkokolejkou. Na rybník sedá mlha a mraky se táhnou od obzoru k obzoru. Doufáme, že se zítra vyčasí.

Po klinutí na ikonu se otevře galerie na mých stránkách

1/320 s, F9.0, ISO 200 Svatá Máří 1/320 s, F9.0, ISO 200 Vlachovo Březí 1/320 s, F9.0, ISO 200 Prachatice

Osmý den :

Vstávám 10 minut před pátou rano a jdu vyfotit východ slunce. To vychází přesně nad rybníkem. Je modrá obloha s pár mráčky na obzoru. Vycházející slunce je rudě ozařuje - zkrátka nádhera. Slunce pomalu vychází nad stromy na obzoru. Nad rybníkem se válí chuchvalce mlhy. Pak se, jako mávnutím kouzelného proutku, odnikud vynoří oblačnost, která slunce během pár minut zahalí do mlžného oparu. Je 6:15, od pátku mám zaplněny obě paměťové karty, proto jdu stáhnout fotky do notebooku a na externí disk. Blíží se půl osmá, beru ručník, mýdlo, žetony a jdu se osprchovat. Sprchy jsou čisté, jeden žeton bohatě stačí na pohodlné osprchování. Po snídani vyrážíme na výlet úzkokolejkou. Na zastávku to od stanu máme asi 5minut chůze. Vlak přijíždí na čas. Nasedáme do miniaturních vagónků a vyrážíme směr Jindřichův Hradec. Vlak urazí tuto 33 km dlouhou trasu za 1hodinu a 15minut, cestou projíždíme mnoha stylovými nádražími včetně cimrmanovského Kaprounu. Centrem Jindřichova Hradce vede pěší zóna vroubená množstvím hospůdek, prodejců zmrzlin a hotdogů. Samotný zámek se skládá ze tří nádvoří. Jsou zde k dispozici 3 trasy. Zakupujeme lístky na trasu C po 90kč. Než prohlídka začne, vylezu ještě na „Černou věž" odkud se dá krásně přehlédnout a hlavně vyfotit celý Jindřichův Hradec. Prohlídka začíná, procházíme lovecké pokoje a prohlídku zakončujeme v nejkrásnějším interiéru 16. Století - v Rondelu.V centru Jindřichova Hradce si dáme ještě oběd a pak už míříme k nádraží, vlak nám jede ve 14:30. Máme štěstí, na nádraží totiž zrovna stojí parní lokomotiva s dobovými vagóny. Náš vlak už houká k odjezdu, proto nastupujeme. Ještě si v jídelním voze kupuji pivečko Bernarda. Za hodinu a čtvrt už jsme v kempu, já se jdu svlažit do rybníka. V místní hospůdce je dnes živá hudba, proto si sem zajdeme na chvíli sednout. Zítra je poslední plnohodnotný den naší dovolené - v neděli totiž chceme odjíždět domů.

Po klinutí na ikonu se otevře galerie na mých stránkách

1/320 s, F9.0, ISO 200 Východ Slunce 1/320 s, F9.0, ISO 200 Jindřichův Hradec 1/320 s, F9.0, ISO 200 Úzkokolejky

Závěr :

Na dovolené jsme strávili celkem 8 nocí pod stanem. Za celý týden nám pršelo pouze jedinkrát a to v den odjezdu - v sobotu. Všechny snímky jsou foceny fotoaparátem Nikon D200 s objektivy Sigma 10-20, Sigma 18-50, Nikkor 70-300VR. Výbavu jsem nosil v dvoukomorovém batohu Tamrac Adventure 7, paměťové karty o celkové kapacitě 12GB mě stačili skoro na celou dovolenou (všechny snímky focené do RAW formátu). S sebou jsem měl ještě stativ Manfroto 055ProB s kulovou hlavou 488RC2. Po celou dobu jsem chodil v botách značky NorthFace, které mě ani jednou nezklamaly a hlavně jsou neskutečně pohodlné. Ostatní oblečení kraťasy a kalhoty byly od české značky DirectAlpine, trička potom značky Moira. Celkem jsme pěšky nachodili přes 60km a autem urazili vzdálenost 850km. Dovolená se nám moc líbila. Pokud máte rádi aktivní dovolenou, tak rozhodně doporučuji navštívit Šumavu a Jížní Čechy. Doporučím také kvalitní obuv, která je nutností a samozřejmě pohodlné a odolné oblečení...