TURISTIKU PODPORUJÍ
61 477 turistů a cestovatelů
110 482 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 366 984,- odměny za články
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Keňa
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Nástrahy a záludnosti dopravy v Keni

Rady a tipy Doprava

Východoafrická Keňa je bývalá britská kolonie, takže našinec si v prvé řadě musí přehodit strany. Stejně jako v Británii se tu jezdí vlevo, i když v pravidelných dopravních zácpách v hlavním městě Nairobi se dost často jezdí prostě tam, kde je místo.

Když se do dopravního kolapsu v období dešťů připlete ještě výživná průtrž mračen, při které přetížená kanalizace nestíhá odvádět potoky vody a hnědá břečka se rozlévá po silnicích, můžete průjezdem Nairobi strávit i několik hodin. Zvlášť proto, že místní řidiči se do vodních jezer na silnicích vrhají s odvahou offroad jezdců, a jakmile si nadělají do motoru a z řady aut se stanou nepojízdné vraky, zastaví se celý štrůdl na silnici třeba na půl dne. Navíc, s řešením jakéhokoliv problému si tu dávají na čas.

Statistika dopravní nehodovosti v Keni je hrozivá. Největší démoni silnic jsou potom takzvaná matatu, malé dodávky, které fungují jako prostředek hromadné Dopravy. Nemají pevné zastávky, takže zničehonic prudce brzdí, kličkují ze strany na stranu, vjíždí na chodníky, neuznávají přednosti na kruhových objezdech. Právě řidiči matatu jsou v nairobské Dopravě nejčastějšími viníky dopravních nehod.I když ve městě se opravdu vážné dopravní nehody stávají málokdy, v přehuštěné pomalu plynoucí Dopravě jde většinou o lehké ťukance, ke kterým se ani nevolá policie.

Komfort osvětlených silnic a ulic najdete v Keni málokde. Všichni řidiči proto nonstop svítí dálkovými světly, a to i když jedou v noci v úzké městské uličce přímo proti vám.

Chodec je na keňských silnicích podřadný druh. Zapomeňte na to, že by vám někdo dal přednost na přechodu, i když vstoupíte před pomalu pojíždějící auto v koloně, nepřibrzdí, nezastaví. Takže přecházení silnic je tu velmi adrenalinový sport, který klade důraz na chodcovu odvahu a vycvičený odhad situace.

Rafinované a nekompromisní jsou zátarasy při policejní kontrole. Představte si, že se řítíte po naprosto temné neosvětlené silnici, najednou u krajnice minete sotva viditelnou cedulku „police check“. Nejvyšší čas dupnout na brzdu. Vzápětí totiž světla reflektorů olíznou dřevěné klády položené ve tmě za zatáčkou přes cestu tak, ze vytváří jen úzký průjezd. Z klád se na všechny strany ježí deseticentimetrové hřeby. V mezeře mezi touto nepřekonatelnou silniční pastí stojí muži zákona a kontrolují řidiče.

Policista vám v Keni nemůže udělit pokutu na místě. Když zjistí nějaký přestupek – a věřte, že když chtějí, tak na něco přijdou – musí se celá věc řešit na stanici a následně u soudu, který vyměří pokutu. Protože jak řidiči, tak policisté nemají chuť ani čas podstupovat celé byrokratické martyrium, řeší se prohřešek většinou malým všimným policistovi do kapsy.

Do hospody se tu jezdí buď taxíkem, nebo autem. Autem se jezdí i z hospody, a to někdy v řádně podroušeném stavu. Alkohol za volantem tu nikdo moc neřeší, včetně některých taxikářů.

Taxikáři tu slouží čtyřiadvaceti hodinové služby. Auto sdílí společně s dalším kolegou, se kterým se střídají, takže někdy lehce pomačkané dročky jsou v provozu nonstop. Aby taxikáři za volantem neusnuli, žvýkají s oblibou listy zvané miraa, jinak také betel, přírodní stimulant, který prodávají legálně trhovci u cest.

Další pastí na účastníka keňského silničního provozu jsou retardéry, vlastně asfaltové náspy na silnici. Jednak jsou umístěné bez jakéhokoliv smyslu a logiky třeba uprostřed lesa, jednak na ně často neupozorňuje žádná značka. Ostatně, jestli se u nás řeší přemíra dopravního značení, v Keni je to právě naopak, pořádnou značku abyste pohledali. Řidiči spolu proto v rámci organizace provozu často komunikují klaksony, blinkry nebo mimikou a gesty. Kupodivu, ono to celé nakonec docela dobře funguje.

Vyšlo v roce 2008 v časopisu Svět motorů

Fotogalerie

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Poslední aktualizace: 27.11.2009
Autor: JakubZ
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Keňa