Českým Lesem 4

Úterý.

Po nerušeném spánku, nakonec bez většího deště, protahujeme údy a loučíme se s tímto klidným koutem. Vzhledem k mizení zásoby chleba a opětovné potřebě pitné vody z důvodu nedostatku studánek, či relativně nějaké použitelné horské bystřiny, se vydáváme na SZ po neznačené cestě. Překračujeme bažinatý tok, tady ještě potoka Mže, a na pátém kilometru míjíme zhoubu KRAJINY – fotovoltaickou plantáž na místě býv. pohraniční roty Branka. Vyjímá se tu v širé, nedotčené krajině chráněné krajinné oblasti Českého Lesa hodně nepatřičně. Kvůli mrzkému zisku bezohlední lidé udělají cokoli. Ale rozčilení nad nevkusem nás v zeleném lese, kde ji už není vidět, přechází. Na křižovatce U Křížku pod Jestřábím vrchem se napojíme opět na červenou TZ. Kousek dál spatřujeme na Český Les překvapivá, nádherná skaliska. Pohledem na mapu zjišťujeme přiléhavý název vedlejšího 767m vysokého kopce – Ve skalkách. Skály roztroušené po obou stranách cesty nás doprovází skoro 2km. Je to změna v dosavadním charakteru KRAJINY. Po chvíli nám tady, na živé tvory zdánlivě prázdném lese, přechází volným krokem přes cestu srnec. Evidentně do svých starostí zahloubaný, nás vůbec neregistruje. Okamžitě ztuhneme a nenápadně lovíme foťáky. Než je stačíme aktivovat, srnec se zvolna noří do vysoké trávy a posléze přece jen mizí v hustém smrčí. Výsledkem jsou snímky jeho uší, hlavy, a nakonec jen zadku. Celého se nepodařilo ani jednomu z nás zachytit. Mrtvo tu ale stejně není. Kamarád za náhradu fotí makro pěkné žáby. U rozcestí V Zahradách stojí další z mnoha pomníků. Ještě tři kilometry a jsme v civilizaci. Silnicí č.201 zabočujeme okolo Farského rybníku do Broumova. První dům je opravdu hezký. Cestu ke vzdálenější ze dvou restaurací nám ruší souvislá řada kamionů jedoucích z Německa prázdných a ven plných klád. Naši podnikatelé se nenamáhají je zpracovat a hned je vyváží ven, aniž by dali možnost zaměstnat stolaře, truhláře a další zpracovatele. Zadní restauraci jsem měl vytipovánu preventivně už před cestou. Vypadala na Googlu pro nás tuzemce lidověji. Nemýlil jsem se. Pěkná stylová Stará hospoda určitě pamatovala staré časy, ale byla pěkně zrestaurovaná. Vyprahlými hlasivkami si nejprve u smutné paní objednáváme pivínka. Než se paní obrátí, do dehydratovaných hrdel okamžitě zasyčí. Následovala další na napití. Mezitím jsme si z jídelního lístku vybrali Kovbojský steak s vejcem. Chutnal znamenitě. Tušili jsme, že se ani zde nenachází obchod, což nám smutná paní potvrdila. Jelikož jsme byli jediní hosté, podařilo se mi paní hostinské rozehnat chmury z čela a zapojit do hovoru. Ukázala se jako velmi milá a ochotná. Dokonce se nad námi smilovala a poskytla nám jediný bochník chleba z mražáku. A za cenu z obchodu! Když si představíte, kolik by z něj bylo krajíců po dvou, nebo co já vím, kolika korunách. Ochotně nám naplnila petky čerstvou vodou. Také jsme se ještě dověděli, že v její hospodě měl jídelnu jistý Jarinek se svou družinou z kroniky „V ruce samopal“ od autora známé knihy Král Šumavy, Rudolfa Kalčíka. Posíleni a obtěžkáni proviantem se vracíme přes celý Broumov zpátky až k červené TZ, po níž odbočujeme na sever. Původně jsme měli orientačně naplánovaný cíl u romantického rybníku Kajetán s turistickým posezením. Tam jsme pojedli. Jenže kolem sedmé nás zachytila infračidla muchniček a bylo zle. Následovalo překotné balení a úprk dále lesem červenou. Daleko se nám po dnešních 21 km nechtělo. Zakotvili jsme tedy o necelý kilometr dál v lese a urychleně zalehli do spacáků na mechu. Už jsme měli zjištěno, že na muchničky neplatí žádný sprej, podobně jako na midges ve Skotsku. Ani kamarádova speciální hřebíčková vodička. Ve Skotsku je to postrach cestovatelů, u nás jsem se s tak hustým výskytem jako tady zatím nikde nesetkal. V Českém Lese je všude hodně stojaté vody, slatin, kaluží a rašelinišť, kde se jim daří vychovat hojnou populaci, zejména v červnu. Nejlepší je kolem 19 hodiny zalézt nahý do Spacího pytle a vydržet tam nejméně 3 hodiny s občasným opatrným vyvětráním saunového tepla ven. Teprve po jejich odletu, kdy jim naše infrazářiče zmizí z radarů, se dá trochu spát. Prý zachytí vyzařované teplo až do vzdálenosti 30 metrů. Z toho plyne doba příletu, která se musí využít pro ukrytí.

Poslední aktualizace: 3.7.2014
Českým Lesem 4 na mapě
Autor: Traper

Příspěvky z okolí Českým Lesem 4

Högelstein
V těsné blízkosti našich hranice, pod vrcholem Dyleně, při cestě z vesnice Mähring do Neualbenreuthu je kostel Högelstein. Stojí na…
V těsné blízkosti česko-německých hranic vznikl po odsunu německých…
Pátek 3. 8. 2018 V pátek dopoledne, už asi 3. týden nezvyklých veder, jsem…
Když jsme v létě utekli z horké Plzně do chladnějšího Českého lesa, tak jsme si naplánovali projití právě této okružní naučné stezky…
Rozhledna na Panském vrchu se nalézá vpravo od silnice Drmoul - Tři Sekery na lesní mýtině.Rozhledna zpřístupněná v létě 2008 má…
Panská rozhledna
Rozhledna leží na Panském vrchu a byla otevřena roku 2008.Je přístupná volně od 15.3 do 31.10. Měří 55 metrů a počet schodů je 207…
Dyleňský les je součástí pohraničního pohoří Český les, který je…
Když jsme přejížděli hranici do německého Bärnau, abychom se snadněji dostali k rozhledně na Havranu, všimli jsme si, že na…
Vyrážíme na vrch Dyleň /940 m.n.m./ Dostaneme se směrem z Chebu na…
Když se nám letos na jaře podařilo dostat se na věž na Dyleň, shodli jsme…
Během víkendu v Chebu jsme se seznámili se spolumajitelem nynější objektu na Dyleni, který nás, milovníky rozhleden, nahoru vzal. A …
Není mnoho přírodních či technických objektů, které jsou viditeln…
Původně raně gotický chrám. Od roku 1329 byl v držení křížovníků s…
Tachov leží v Západních Čechách, západním směrem od města Plzeň a nedalek…
Pondělí Pondělníráno nás po noci v seníku bez muchniček vítalo …
Mariánské Lázně najdeme v Západních Čechách, jižním…
Klasicistní Zámek Kynžvart leží v údolí pod městečkem Lázně Kynžvart v…
Přijměte pozvání do jedněch z mladších lázní u nás, do Mariánsk…
Mariánské Lázně - Zpívající fontána
V květnu 2015 jsme navštívili (bohužel jen na víkend) Mariánské Lázně.…
Méně známá rozhledna stojí na Bohušově vrchu (580 m), dříve nazývaném Šibeniční vrch, v Plané u Mariánských Lázní. Od přelomu 19. a…