Dovolená 08 - 6. Adršpašsko - Teplickými skálami na Čáp a hrad Skály

Dnešní krásný den nechávám Janu odpočívat a po společné ranní kávičce prchám na náchodské vlakové nádraží a podnikám sólovýlet do méně známých částí Adršpašsko - Teplických skal. Vystupuju ve stanici Teplice n.Metují a jen co sejdu ze schodů dolů na silnici, tak u mne přistaví auto a já ochotně radím Polákům, kde najdou nejbližší směnárnu. ( Zde bych jen rád podotknul, že polsky hovořit samozřejmě neumím ...) Pak mne čeká stoupání po žluté značce a po úzké silničce s mnoha serpentinami pořád nahoru do kopce ... až pod zalesněný okraj našeho největšího skalního velkoměsta. To stoupáníčko má délku téměř 3 km a dost mi to připomíná, jak jsem v Jeseníkách stoupal z osady Vidly nahoru na Lyru. Tehdy ale aspoň nebylo takové horko ! Na jedné louce usedám zchvácený do stínu stromu a doplňuji pohonnou kapalinu a taky s chutí pořádně posvačím. Pak už vede cesta mimo dosah protivných slunečních paprsků - kráčím ve stínu lesa. Silnici nechávám samotnou pokračovat do osady Skály a já na rozcestí odbočuju po modré a lesní cestě vpravo. Tato vede velmi pohodlně po vrstevnici napřed hvozdem a pak po jeho okraji nad rozsáhlým lánem obilí, až přicházím na křižovatku cest s turistickým rozcestníkem. Stojí tam kluk a dvě holky a zdraví mne : " Ahóój !"

Chvíli na ně trochu nedůvěřivě koukám - na čundráky zrovna moc nevypadají - a tak dáme řeč. A oni to jsou Poláci a chtějí se dostat do Teplického skalního města ! A tak máme před sebou - ( pokud budou chtít ) - kus společné cesty. Protože jsou obě strany "PRO", tak je na několik hodin "adoptuju" a beru Jacka ( 15 let), jeho sestru - černovlasou a ukecanou Marlenu ( 19 let) - a jejich tichou blonďatou kamarádku Evelýnu ( 17 let a je to ještě takové "telátko") - pod svá "ochranná křídla". Po zelené značce prudce stoupáme lesem k vyhlídkovému skalnímu útvaru Lokomotiva.

Marleně furt jede klapačka : dozvídám se, že sem přijeli stopem až od nich od moře, že jsou ubytováni v Teplicích u známého faráře ... a že ona sama studuje slovanskou kulturu a jazyky a já jsem byl zvolen za "studijní objekt" !!! Najednou radostně zvolá : " Jéé, jagody !" Já se jí ptám: " Kde ??", protože kolem sebe nic takového nevidím - a ony jsou polsky jagody naše borůvky ! Borůvka je zase brusinka a jahoda už nevím jak ... O kousek dál mi holka ukazuje rozkvetlý vřes. U nich v Polsku je prý podle něj pojmenovaný jeden měsíc a ten se po našem jmenuje " žáží"... Já ji zase na oplátku názorně a za pomoci rukou a nohou vysvětluju, proč se u nás měsíc prosinec po staročesku jmenoval prasinec atd... atd... a srandy je kopec !! Dostáváme se na temeno jakési náhorní planiny a další cesta nás vede po lávkách přes hluboké skalní rokle. Zatímco tu kratší - prvou - překonáváme po dvou kládách, z nichž ta jedna je prohnilá a namísto zábradlí je tu jen opřený strom, přes tu druhou propast vede 20 metrů dlouhý a propadlý mostek, ještě že aspoň tady je zábradlí solidní ... UFFF !!!

Foto: Franta

U skalky a výhledu na Kraví hoře se k našemu česko - polskému turistickému kroužku připojuje polský cykloturista - ( kolo má dole v Teplicích ) - se zelenomodrým šátkem na hlavě a jmenuje se Andřej a má 50 let. Pochází z Vambeřic a je to veliký sympaťák a moc ho rozesměju, když mu nabídnu cigaretu se slovy : " Poď, dáme spolu bafku !" Procházíme Údolí Tří mušketýrů se zajímavými skalními útvary a pak jím zestupujeme a kecáme a kecáme. Probíráme české a polské filmy - ( jemu se moc líbí náš Menzel ), pak naši a jejich literaturu - ( já zase zbožňuju jejich Sienkiewicze) - a další a další věci ... Je to hrozně fajn ! ( Mně polština připadá jako směsice ruštiny a slovenštiny s mnoha českými výrazy - na 75 % si rozumíme a co nee, tož to si buď domyslíme anebo si to názorně nakreslíme do písku... Určitě to nebude náhoda, že podle starých Českých pověstí byli praotcové Čech a Lech rodní bratři !! )

Pak už přicházíme ke spojovací rokli k Teplickému skalnímu městu a mně nezbývá, než se s Jackem a holkami rozloučit. Ještě fota na památku a Marlena mi pak dává svoji webovou adresu s tím, že její rodiče vlastní u Pomorských jezer kemp s jednou chatkou a že kdybychom k nim s Janou přijeli, tak ji máme "grátys"... Ještě mohutné : " Čaóóó !!" na rozloučenou a my s Andřejem pokračujeme dál ...

hrad Skály
hrad Skály  •  Foto: Franta

Čeká nás prudký - ( ale krátký ) - výstup nahoru na Čáp, který je se svými 786 m nejvyšším bodem Adršpašsko - Teplických skal. Z jeho skalnatého vrcholu je moc krásný výhled nejen na Broumovsko, ale i kus za hranice na Gory Stolowe a Hejšovinu - po polsky Sczeliniec - a dokonce jsou odsud vidět i Krkonoše !! Nahoře na skalní plošině tu posedává docela dost lidí a pak přichází chlapeček s maminkou blondýnou - celou v bílém - a trošku zakřiknutým tatínkem. Krásná a notně sebevědomá mamina strčí Andřejovi do rukou fotoaparát s tím, aby je vyfotil. Nerozumí, co po něm ta kočka chce a tak se hlásím : " Já rozuměla česky ! Já Moravák !" Pak mi děkují, loučí se a ten chlapeček na mne při odchodu volá : " Děkujeme, hodný pane Moraváku !!" ... a Andřej nechápe, proč se od smíchu válím po zemi ... Zestup z Čápu už je pohodlnější a zanedlouho se ocitáme na rozcestí u silnice, kde vysedává spousta cyklistů. Loučíme se s Anřejem jako rodní bratři, objímáme se a navzájem si říkáme, že to byla paráda - pogoda - a ti cykloturisté jsou z toho vyvalení jak pojistky a kroutí hlavami a absolutně to nechápou ... ( Asi si o nás mysleli, že oba patříme k sexuální menšině a že jsme asi oba ... no teda fujtajbl !! )

Foto: Franta

Poté scházím po silničce směrem k osadě Skály a protože už mám hlad jak spisovatel - tož rychlosvačina. Přicházím ke krásnému lesnímu rybníčku - správný název zní "Černé jezírko" - a to je obklopeno velmi romantickými skálami. Dokonce se tu v něm koupe několik lidí ... Obcházím jezero pod nádherně modelované skalní bloky a věže dalšího skalního města. Těch skalních věží je tu tedy jinde neviděné množství ! Pak lezu nahoru na spodní nádvoří Hradu Skály. Jsou tu tabule s popisem a uřvaní Němci a tož honem odsud pryč do vlastního hradu ! Hrad Skály ( Bišofštejn ) je vzornou ukázkou toho, jak má vypadat pořádný skalní hrad. Většina skalních bloků tu měla funkci obranných bašt a do nejvyššího místa skal stavitel zakomponoval hradní palác a mohutnou věž. Tento hrad byl založen až při konci 14.století a už v roce 1447 ho vykoupili Slezané a nechali jej zbořit. Byl ale znovu obnoven a protože jeden z majitelů byl i jakýsi pán jménem Kočka, říkalo se feudálnímu sídlu i "Kočkovštejn". Po bitvě na Bílé hoře se tu tajně scházeli evangelíci s českobratským biskupem Matoušem Ulickým. Kdo jste někdy četl vícero děl od spisovatele A.Jiráska, tak budete vědět, že tuto skutečnost ztvárnil v románu Skály...

Procházím se velmi malebnou a romantickou zříceninou. V několika skalních věžích jsou vytesány místnosti a úplně nahoru na nejvyšší skálu vede přes malý skalní tunýlek upravené schodiště. Z vrcholové plošiny, zajištěné zábradlím, je nádherný kruhový rozhled nejen na hřeben se skalním městem, plným věží za hradem, ale i daleko do kraje. Chvilku po mně leze nahoru holka s copánky a velkým psem - fenou Britou. Děvče na Britu mluví jako na svou kamarádku a já se jí ptám, zdali neví, kolik je hodin. Když mi oznámí přesný čas, zjištuju, že sebou musím už trochu hodit ! Když lezeme z vyhlídky dolů, tak Brita zacpe svým zadkem průchod skalním tunelem a bojí se pohračovat dolů po schodech ! Na chvilku zakoketuju s myšlenkou, že ji budu muset prdélku pohladít špičkou svojí tenisky, naštěstí ale fenka poslechne paničku a zleze dolů sama ...

Hned pod zříceninami hradu se nachází povědomá stavba z obrázků a ilustrací - je to zámeček Skály, který byl vystavěn na místě bývalého hospodářského dvora a býval letním sádlem kanovníků a dokonce i biskupa. Od roku 1950 zde až do r.1974 fungovalo muzeum, to ale bylo pak zrušeno a zámeček byl přestavěn na rekreační objekt. Dnes je z něj pohostinné zařízení - funguje jako penzion. Původní dvojramenné schodiště do prvního - a posledního patra zámečku s mansardovou střechou - ale zůstalo zachováno. Když procházím okolo něj na zahradu s bufetem, vidím, jak jednu stěnu zámku opravují dělníci až z daleké Ukrajiny. Vedle bufetu je ve stínu stromů hospodská "zahrádka" a tak si tu dávám na pití velikou kofolu. Ta copánková holka si přijde odpálit a já když pak za chvilku odcházím, tak k ní a její psici prohodím : " Na shledanou, slečny !" A dostane se mi odpovědi : " Na shledanou, mladý pane ..."

No nic, čas běží a tak valím po červené značce lesem dolů, směr Dědov a když pak vycházím na louky s krásným a dalekým výhledem, tak podle rozcestníku zjišťuju, že to mám o 0.5 km blíž do Teplic. Okolo překrásné Hubertovy studánky a lesního rybníčka se přes elektrický ohradník dostávám na travnatý výběh s několika kusy ležícího a přežvykujícího tura. Když přijdu blíž, tak kravičky povstanou, aby mne pozdravili a zblízka si mne hezky prohlédli. A tu teprve vidím, že z těch struků - kterých mají nějak podezřele málo - a z toho,co se jim pohupuje mezi nožičkama - slza mlíčka nikdy neukápla !! : "Franto, ty vole, šak to sú býci !!!" A tak se staženou prdýlkou pomalu přes louku pryč od nich. Naštěstí je dnes vedro takové, že si znavený skot na honěnou s každým procházejícím blbcem hrát nechce ...

Foto: Franta

Lesem dolů z kopce na hlavní silnici a zpět na Teplické nádraží. Stojí tam vlak, ptám se průvodčího : " Jede to do Náchoda ?" Prý jede a jen co vlezu do vagónu, tak výpravčí píská odjezd a bylo to doslova na vteřinku a mohlo mně to ujet, ale já se ničemu nedivím, protože dneska mám "svůj den" ...

Janka mne čeká na nádru a jdem do Sportu na výborný guláš a já se přitom "vykecávám" ze zážitků a to samé pokračuje i v kempu s jeho "obyvateli" při vaření kávy a při večeři. Pozdě večer pak ještě posedíme u ohně s našimi sousedy, kteří byli dnes též na výletě .A jejich kluk se pak jde s námi do umývárny umýt a vykládá nám, jak si pochutnal na obědě - měl zase svíčkovou, protože on nic jiného nejí ...

Poslední aktualizace: 7.2.2012
Dovolená 08 - 6. Adršpašsko - Teplickými skálami na Čáp a hrad Skály na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Dovolená 08 - 6. Adršpašsko - Teplickými skálami na Čáp a hrad Skály

Teplické skály
Jedinečné skalní město v severovýchodních Čechách leží 2 km od města Tepl…
Nádherné místo pod Teplickými skalami. Může sloužit jako cíl…
Skály - (zámek)
Zámek je dominantou osady Skály na Náchodsku v Královéhradeckém kraji. Zámek je zajímavá patrová obdélná stavba s mansardovou…
jedeme autem z Náchoda do Adršpachu. Cestou se můžeme stavit do Police nad Metují do muzea Merkuru. Jdeme se podívat na skalní města…
Černé jezírko najdeme pár kroků za areálem penzionu (dříve zámku) Skály.…
Rozcestí Skály (foto 1) leží ve stejnojmenné osadě v blízkosti bývalého zámečku (nyní penzion – foto 2). Turisticky značené cesty odtud…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát se vrátíme na Broumovsko,do…
Včera jsme si prošli Teplické skály, ráno jsme se byli podívat na…
Na okraji Jiráskových skal, které patří do NPR Adršpašsko-teplické skály,…
O Páslerově statku, stávajícím v letech 1842 až 1957 v osadě Skály na…
Skály - Bischofstein
Zřícenina hradu Skály, zvaného také Bischofstein, stojí v jihozápadní části pískovcové plošiny nad osadou Skály nedaleko Teplic nad…
Míříme na jižní okraj Adršpašsko - Teplických skal, ke zřícenině hradu Skály. Zřícenina hradu Skály, zvaného také Bischofstein,…
Minulý rok jsme uspořádali v zimě s partou lidí výlet do Jiráskových skal. Vlakem jsme se dopravili do Teplic nad Metují a pěšky…
Mezi skalami vyvěrající a po kameni padající pramen výborné čisté vody dává vzniknout potůčku, který záhy ústí do Metuje. Přístupný je po žlutě…
Skalní útvary nedaleko Teplic. Jsou rozloženy ve dvou skupinách, které od…
Osamocený skalní útvar, připomínající tvarem starou parní lokomotivu. Z…
Předcházející den jsme si udělali výlet v Teplických skalách – prošli jsme celý základní okruh a k tomu přidali ještě trasu do K…
Rozhledna Čáp se nepřekvapivě tyčí na Čapím vrchu (786 …
Tak se to konečně podařilo a na Čápu – nejvyšším vrcholu Teplických skal - máme rozhlednu. O tom, jak se stavěla a pár technických údajů si přečtěte…
Rozhledna Čáp byla postavena na nejvyšším vrcholu Adršpašsko-teplických skal. Rozhledna je vysoká 13 metrů a j…