Jarní procházka Pasekářskou stezkou z Kudlova do Jaroslavic u Zlína

Na dnešní jarní procházku po okolí Zlína se vydáváme po sobotním obědě. Ukázalo se sluníčko, a tak nás to táhne ven. Ze slunečného dne se bylo brzy stalo odpoledne pod mrakem a chvílema spadlo i pár kapek deště, ale to nám chuť k procházce nevzalo. Jedeme MHD od našeho bydliště do města, kde přesedáme na další spoj MHD, který nás zaveze kolem Filmových ateliérů až do městské části Kudlov. Vystoupíme na konečné na točně, po silnici pokračujeme asi 400 metrů k autobusové zastávce. Pár metrů za ní odbočíme k Přírodnímu parku. Pasekářskou stezkou kráčíme asfaltkou stáčející se směrem dolů kolem lesa. Obloha je již zatažená, ale dodává na dramatičnosti a výhledy do krajiny s možností vidění mnoha poslů jara z živočišné a rostlinné říše jsou tak ostřejší. Pomalu sestupujeme a kocháme se krásnou okolní krajinou. Asi po dalších 400 metrech odbočujeme vlevo a scházíme dolů k lesu. Přírodní park Želechovice s rozlohou 1047,9 ha se nachází v částech katastrálních území Želechovic nad Dřevnicí, Kudlov a Jaroslavice u Zlína. Území se vyznačuje zachovalou krajinou zalesněných a bezlesých ploch s osídlením pasekářského typu.
Rozmanité způsoby hospodářství na malých plochách umožnily zachovat rozmanitost všech žijících organismů v různorodosti života. V okolí Zlína se to hemží pasekami a pasekářskými osadami. Od 15. století zde krajinu přetvářel člověk - hospodář k užitku i obrazu svému. Naučná pasekářská stezka z části Kudlov vede nejvýznámnější lokalitou v okolí obce Želechovice nad Dřevnicí. Okruh doplňuje 10 info panelů pojednávajících o historii i současném dění v obci a jiných zajímavostech. Z nejvýše položených míst stezky se otevírají zajímavé výhledy na krajinu s pasekářskými usedlostmi i na vzdálený hřeben Hostýnských vrchů. Přírodní park Želechovice je tvořen uspořádáním luk, pastvin, remízků, lesních ploch, políček, sadů a pasekářských usedlostí. Na území PP najdete mnoho vzácných a chráněných druhů rostlin, například orchideje. Nachází se v něm i zajímavé dřeviny, 60 hnízdících druhů ptactva. Sedmi kilometrová Pasekářská stezka se dá projít z různých částí Zlína. My jsme šli jen část tři kilometrovou trasou z Kudlova do Jaroslavic. Z údolí pod lesem stoupáme kousek do strmého kopce po asfaltce a ocitli jsme se  u točny a zastávky v Jaroslavicích. Odtud se MHD vracíme zpět do Zlína spokojeni, že jsme nezmokli, a tak se dnešní odpoledne i když v ne uplně slunném dni vydařilo. V IC ve Zlíně si možno vyzvednout průvodce - Přírodním parkem s pracovními listy Pasekářské stezky, a tak se dozvíte zajímavé info o zdejší krajině.

Poslední aktualizace: 12.5.2019
Jarní procházka Pasekářskou stezkou z Kudlova do Jaroslavic u Zlína na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Jarní procházka Pasekářskou stezkou z Kudlova do Jaroslavic u Zlína

Pasekářskou stezkou z Kudlova do Jaroslavic
  Jednu květnovou sobotu jsme se s Janou v rámci její zdravotní vycházky…
  NS Pasekářská stezka zájemce provede okolo bývalých pasekářských samot…
   Jaroslavice jsou místní částí města Zlína a jsou od něj vzdáleny přibl…
V prvních hodinách Nového roku 2016 se objevil dlouho očekávaný prv…
Vycházka ukazující typické valašské osídlení na Zlínsku. Trasa měří…
O městské části Zlína - Jaroslavicích, už jsem se tady několikrát zmínil.…
Konec loňského října byl natolik krásný (alespoň co se slunného počasí t…
  Neklimatizovaným prostředkem MHD jedeme na konečnou do Kudlova. Nová…
Obec Jaroslavice leží na svahu  nedaleko Zlína,  vzdálena asi 2 km…
   Tuto vycházku volíme s manželkou Janou vždy, když se ukáže hezké počasí…