Neděle 7. 8. 2022
Včera vyhrožovali, jaká bude ráno zima. Naštěstí to tak hrozné nebylo. V autě k ránu bylo 12, ale ani tak to žádná sláva nebyla. Přece jen asi platí pranostika Svatá Anna, chladna z rána. Budu muset vytáhnout teplejší pyžamo. Na peřinu je snad ještě brzy. Vstáváme v 8, na sluníčku je poměrně příjemně, ve stínu ještě chladno.
Po snídani popojíždíme na západní okraj Svitav, parkujeme ve Vančurově ulici, kde je spousta stromů, mohlo by tam být auto po celý den ve stínu.
V plánu máme asi 15 km dlouhý okruh, ale jen s malým převýšením. Chceme si projít 2 naučné stezky. Sice nebudou úplně celé, ale bude to jejich větší část.
Původně jsme chtěli jít po hlavní, kudy vede NS Na pomezí Čech a Moravy. Je tam však velký provoz, raději oželíme některé ze zastavení a jdeme klidnou Vančurovou ulici. Dostáváme se do míst, kde jsme včera byli. Procházíme parkem Jana Palacha, obcházíme Langrovu vilu a směřujeme ke Svitavskému rybníku.
Tady je první zastavení naučné stezky K pramenům Svitavy. Celá měří 5,1 km a vede kolem rybníků a lesem k prameni Svitavy. Na 15 zastaveních jsou informace o historii rybníků, zdejší přírodě, o významu lesa nebo o lesním hospodářství. Poslední zastavení jsou doplněna interaktivními prvky pro děti.
NS vede po zelené turistické značce okolo Svitavského, také Dolního rybníku. Byl založen v pol. 20. století. Hnízdí zde celá řada nejen vodních ptáků – potápky, labutě, lysky, chřástalové, rákosníci, moudivláčci, strnadi a řada dalších. Ještě r. 2002 tady žila velká spousta racků, ale odstěhovali se prý neznámo kam. V době tahu tu přelétají kormoráni, husy, jeřáby i volavky. Již od 60. let 20. století tady probíhalo ornitologické pozorování. Proto tady byla v dubnu 2017 vybudována jednoduchá dřevěná pozorovatelna, ke které vede krátký dřevěný chodníček. Naučné tabule nám prozradí, jaké ptáky zde můžeme pozorovat nebo aspoň zahlédnout. Chtělo by to být zde však asi delší dobu, možná spíš po ránu. Ale i tak se nám tady líbí.
Pokračujeme po NS k rybníku Rosnička, také Hornímu rybníku. Oba rybníky jsou pozůstatkem původních jedenácti vodních děl v okolí města. Tento rybník byl založen už v 1. polovině 16. století, patří tedy k nejstarším zdejším rybníkům. Stále se využívá k rekreaci a sportovním rybolovu. Jdeme po jeho hrázi, na druhé straně hráze je možnost koupání, dokonce je tu i sprcha a dětské hřiště. Občerstvení otevírá 14 hodin. Už teď je tady spousta dětí a to je na koupání zima. Jinak by tady bylo asi ještě víc živo.
Naučná stezka se stáčí do lesa, míjíme venkovní fitness stezku s přírodní posilovnou. Najednou je všude spousta malin i ostružin. A krásně slaďounkých. Stále se držíme NS, když ta najednou odbočuje u jednoho přístřešku vpravo. My pokračujeme rovně. Rozcestí U pramenů Svitavy je o kousek dál, již mimo značenou NS. Tam se dozvídáme, že Svitava má víc pramenů, takže se jedná o prameniště. Až podle mapy zjišťuji, že jsme před chvilkou (ještě na zmiňované NS) minuli neznačenou odbočku ke studánce Pramen Svitavy. Proč tam nemohou dát šipku? Je to jen kousíček. Vracíme se.
Je to skutečně jen studánka. Voda snad vzlíná zdola. Přítok není vidět, ani není vidět, že by někde něco bublalo. Ale můžeme si říct, jsme u jednoho z pramenů Svitavy.
Pokračujeme dál po zelené. Podle mapy by tu občas měla být studánka, ale většinou jsou vyschlé. Jdeme lesem. Najednou míjíme patníky – některé jsou zjevně nové, některé jsou staré nečitelné, všechny jsou zabetonované.
Přicházíme na rozcestí, kde se zleva připojuje naučná stezka Na pomezí Čech a Moravy. Byla vyznačena r. 2005. Celá měří 13 km, začíná u autobusového nádraží ve Svitavách a končí v Javorníku. Je nám jasné, že zase půjdeme v protisměru. Stezka má 9 zastavení s informacemi, které se týkají nejstaršího zdejšího osídlení a založení města, jsou tu popsány významné události. Právě tady na rozcestí se dočítáme o hraničních kamenech, které jsme cestou viděli. Jdeme po staré hraniční cestě Čech a Moravy. Tato zemská hranice se utvářela od 12. století. My jsme v místech, kde v 18. století byla i hranice Litomyšlského panství a majetku olomouckého biskupa. Právě z r. 1754 jsou ty nejstarší hraniční kameny. Jenže lumpové jsou všude. Během r. 2007 a 2008 bylo ukradeno 7 významných patníků, což znehodnotilo nejpočetnější historický soubor nejen na Moravě, ale i v Čechách i ve Slezsku. Proto byly zbývající patníky pevně zabetonovány, byly označeny i místa ukradených patníků a ty jsou postupně doplňovány replikami.
Míjíme okraj obce Kukle a pokračujeme po zelené a NS. Najednou tyto značené trasy odbočují vlevo, ale cesta je docela zarostlá. My jdeme kousek rovně a vlevo odbočujeme po cyklotrase. Na rozcestí Na Stráni se s NS ještě setkáváme, ale ta ještě odbočuje na rozcestí Svatá Trojice, kde je altánek a vyhlídka. Pro nás by to znamenalo si trasu prodloužit ještě o 1 km, což se nám už nechce. Pokračujeme dál po cyklostezce, naučná stezka se k nám po chvíli zase připojuje.
U krásně vypracovaného dřevěného altánu svačíme. Po NS docházíme téměř až k autu. Cestu nám zpestřují poměrně daleké výhledy. Je tady však hlavně rovina.
Je půl čtvrté, dnes už s programem končíme. Zajeli jsme si do Pivovárku Na kopečku, kde jsme byli už včera, pro pěkně vychlazené pivo a vracíme se na dnešní nocležiště. Tam se nám líbilo. Nic lepšího blízko nenajdeme.
Odpolední siestu začínám tím, že Otovi vyndávám klíště. Už to zase začíná. Jenže má dnes nějakou smůlu. Za chvilku hlásí, štípla mne vosa. Honem rozkrajuji cibuli, osvědčený prostředek. Přestane to bolet a neotečete to. Samozřejmě čím dřív, tím líp. Za chvilku neví o ničem.
Ve stínu je 23 stupňů, ale nějak to studeně fouká. Přesto sedíme venku. Teplého oblečení máme dost. Díváme se na zítřejší program, měl by to být zase pohodový den.
Chvíli relaxujeme, dobíjím vše, co se dá – foťák, hodinky i tablet. Pak jdu dělat večeři. Dnes je mi nějaká zima. Proto se po večeři už přesouváme do kabiny, kde je tepleji a kam to nefouká. Dáváme pivo a pozorujeme na západě pěkné červánky. Teplota je srovnatelná se včerejškem, snad ani v noci nebude chladněji.
Poslední aktualizace: 22.3.2023
Jedeme na sever a severovýchod Moravy – 5. den: Svitavská pahorkatina-cca 15 km: Svitavy – NS K pramenům Svitavy – Svitavský (Dolní) rybník a ptačí pozorovatelna – rybník Rosička (Horní) - pramen Svitavy - NS Na pomezí Čech a Moravy - stará hraniční cesta na mapě

Příspěvky z okolí Jedeme na sever a severovýchod Moravy – 5. den: Svitavská pahorkatina-cca 15 km: Svitavy – NS K pramenům Svitavy – Svitavský (Dolní) rybník a ptačí pozorovatelna – rybník Rosička (Horní) - pramen Svitavy - NS Na pomezí Čech a Moravy - stará hraniční cesta

Svitavy a Rosnička s NS K pramenům Svitavy
Naučná stezka dlouhá 5,1 kilometru vede kolem Dolního rybníka a Horního…
Těsně za severozápadním okrajem města Svitavy leží dva rybníky,…
Rybníky v blízkém okolí Svitav vznikaly převážně v 16. století. Historiko…
Turistické rozcestí modré a žluté značky. Obě značky vedou do centra Svitav, každá jinudy, modrá pokračuje k nádraží ČD. Opačným směrem vede modrá …
Nachází se uprostřed města. Je zde velký plavecký bazén 50 m,…
Památník s pamětní deskou Oskara Schindlera se nachází v Poličské ulici naproti jeho rodného domku, na kraji rozlehlého parku Jana Palacha.…
  Co vlastně nutí nás, tůristy, navštěvovat místa, která dávno známe z obr…
Sousoší Mateřské lásky se nachází v parku Jana Palacha, pár desítek metrů…
Toto munumentální sousoší nechal zhotovit zdejší úspěšný podnikatel a mecenáš Oswald Ottendofer jako památku na svou matku Katharinu. Pochází z dílny…
Tento monumentální pseudoklasicistní objekt nechal vystavět v roc…
Svitavy leží na pomyslné hranici mezi Čechami a Moravou, jižním…
Do Svitav. Abych tak řekl za poslední půlrok nebo rok jsem v různých obměnách sice městem projížděli vícekrát. Prostě když jedeme od nás někam do Čech, bývá to často…
V dolní části malebného Svitavského náměstí Míru upoutá moderní kašna - Fo…
  Jeho podoba i jméno se v průběhu věků stále měnily. Původně neslo název …
  Pokud jste navštívili Svitavy, pocourali se městem, pokochali památkami…
V Pardubickém kraji, se nachází zajímavé město Svitavy. Lze zde navštívit…
Sobota 6. 8. 2022 - dopoledne Oba se budíme v pět, to snad nahoře…
V 15. a 16. století zde bylo evidováno na 83 právovárečných domů, pevně sevřených do krunýře středověkých hradeb. Bylo vystavěno z levných a ve…
  Pokud se vydáte do centra města od svitavského vlakového nádraží po modré značce, cestou nejprve minete dvě zajímavé sakrální…