K největším tatranským plesům.

Túra do jedné z nejkrásnějších tatranských dolin, k nevětšímu polskému vodopádu a k největším tatranským plesům.

Vycházíme z parkoviště Palenica Bialczaňska. Po zaplacení vstupného do národního parku pokračujeme po silnici, která vede k Mořskému Oku. Po třech kilometrech přicházíme ke kaskádám potoka Roztoka Wodogrzmotow Mickiewicza. Za mostem je turistické rozcestí, kde odbočujeme Doprava po zelené značce do doliny Roztoki. Ze začátku je krátký strmý výstup a pak následuje mírné stoupání podél potoka Roztoka.

Dolina Roztoki byla vymodelována ledovcem, je dlouhá 4,5 km a má převýšení 550m. Pohodovou cestou po hodině docházíme v závěru doliny k malé vodní elektrárně, která zásobuje elektřinou chatu u plesa. Také odtud vede nákladní lanovka a zkratka prudkým svahem k chatě.

V závěru doliny spadá přes skalní práh Stawiarska stěna největší polský vodopád Siklawa, který je vysoký asi 70 metrů. Podél vodopádu stoupáme do doliny Pieciu Stawow Polskich k plesu Welki Staw Polski. Je to druhé největší pleso v Tatrách. Je také nejhlubším /hloubka 79 m/ a nejdelším plesem /998m/. Značená cesta vede od plesa do východní části doliny k plesu Przedni Staw Polski a k chatě Schronisko PTTK. Je to nejvýše položená chata v polské části Tater /1668 m/.

Po krátkém odpočinku pokračujeme přechodem hřebene k Mořskému Oku. Vystupujeme do sedla Swistova Czuba. Otevírají se nádherné zpáteční pohledy na chatu a dolinu Pieciu Stawow Polskich, na protější rozeklaný hřeben Orlí Perče.

Počasí se zhoršilo, začalo mrholit a chvíli jsme šli v mlze. Netrvalo to dlouho a počasí se zase zlepšilo a ukázal se nám závěr doliny Rybiego Potoka s plesem obklopeným Mengušovskými štíty a vrcholem Rysů. Sestup svahem Opalowego Wierchu dal kolenům docela zabrat. Sestupuje se 600 výškových metrů a cesty tady nejsou tak schůdné jako ve slovenské části Tater. Vysoké kamenné schody, cesta vymletá vodou a velice kluzké kameny. Pleso se nám stále víc přibližuje a konečně jsme dole na příjezdové silnici k chatě.

Ještě kousek po silnici a jsme u plesa Morskie Oko a chaty Cronisko Morskie Oko. Je to nejstarší chata v polských Tatrách. Původní chata zde byla již v roce 1836.

Pleso Morskie Oko je největším plesem v celých Tatrách. Je v závěru doliny Rybiego Potoka pod strmými štíty, které tvoří státní hranici mezi Polskem a Slovenskem.V patře nad plesem je další velké pleso Czarny Staw a opodál skalní věž Mnich, velice častý cíl horolezců.

Dolina Rybiego Potoka patří k nejkrásnějším v Tatrách a proto je velice hojně navštěvovaná. Výletníci často využívají kočáry tažené koňmi.

Po odpočinku a pokochání se nádhernou scenérií se vydáváme na zpáteční cestu. Kousek pod chatou začíná pršet a déšť nás doprovází dvě hodiny než dojdeme na parkoviště Palenica Bialczaňska

Poslední aktualizace: 24.9.2014
K největším tatranským plesům. na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí K největším tatranským plesům.

Dolina Roztoki (Tatry)
Dolina Roztoki – dolina v polských Vysokých Tatrách, boční vnitrozemská…
Dolina Rybiego Potoku je hlavnou odnožou Doliny Bialki.Dolina sa tiahne až…
Schronisko PTTK w Doline Pięciu Stawów – nejvýše položená turistická chata…
Schronisko turystyczne położone w Dolinie Pięciu Stawów Polskich w Tatrach Wysokich. Zostało ono…
- nebo jen Przedni Staw – najdeme v polských Vysokých Tatrách, ve východn…
Krzyżne (2112 m n.m.) – sedlo v polských Vysokých Tatrách. V bočním hřebe…
– kopulovitý vrcholek v polských Vysokých Tatrách, v jejich bočním hřeben…
- nebo jednoduše Mały Staw –najdeme v polských Vysokých Tatrách, v Doline…
- charakteristický skalní útvar v bočním hřebeni polských Vysokých Tater,…