Líšenské pochody 2014

Je sobota sedmého června, a to je den kdy se každoročně konají populární Líšenské pochody. Trasy pochodu vedou Českým rájem a Přírodním parkem Maloskalsko a to samo zaručuje cestu krásnou přírodou s nádhernými výhledy a průchody skalními městy.

Akci pořádá KČT TJ Sokol Líšný a letos se zúčastnilo asi 1.700 pochodníků. Líšný je obec mezi Malou Skálou a Železným Brodem a pochod startuje v místní sokolovně.

Parkujeme auto na louce za mostem, ze které se pro tento den stalo parkoviště a přicházíme k sokolovně, kde už se to hemží jako v mraveništi. A to už hlavní vlna turistů odstartovala, je skoro půl desáté. Takže se nezdržujeme, registrujeme se a vybíráme trasu kolem pětadvaceti. Jedno startovní však nevynecháme, počasí slibuje teplý den.

Od sokolovny sestupujeme ke trati a se žlutou turistickou jdeme podél Jizery zastíněnou pěšinou k mostu v Malé skále. Už z dálky je slyšet řvoucí reprodukovanou hudbu, pod mostem se zrovna koná finále a vyhlašování vítězů jakési neckyády.

Most už přecházíme s červenou a za ním na rozcestí Pod Pantheonem si dáme rozcvičku a stoupáme strmou lesní pěšinou ke zřícenině skalního hradu Vranov – Pantheon přes odbočku na vyhlídku nad Malou Skálou. Vyškrábeme se kamenitou stezkou nahoru a jsme odměněni krásnou vyhlídkou na Malou Skálu a široké okolí.

Vracíme se z vyhlídky a po pár desítkách metrů ještě vystupujeme na Pantheon a jeho vyhlídku. Momentálně tu probíhají stavební úpravy, ale vyhlídka je opět vynikající. Za Pantheonem trasa vede po vrcholu skalnatého Vranovského hřebene směrem ke zřícenině hradu Frýdštejn. Hezký úsek cesty kamenitou stezkou s občasnými výhledy na krajinu Českého ráje. Míjíme Skalní bránu a Přemyslovu mohylu a asi po dvou kilometrech přicházíme ke Frýdštejnu.

Dopřejeme si krátký odpočinek a svačinu z vlastních zásob a pokračujeme přes vesnici kolem kapličky s kopce k rozcestí u Voděrad. Tady je i kontrola pochodu a většina protijedoucích cyklistů své stroje tlačí. Odbočujeme s červenou doleva, chvíli otevřenou krajinou a krajem lesa a za chvíli se noříme do lesa na cestu skalním městem Drábovna.

Zajímavý úsek cesty borovým lesem mezi pískovcovými masivy a obrovskými balvany občas kamenitou stezkou, občas pohodlnou lesní pěšinou. Odbočku k Drábovně pro tentokrát vynecháváme, byli jsme tu nedavno a sám jsem ji tu už popisoval ( jako spousta ostatních). Na Jizerské vyhlídce se stavujeme, je to pár kroků od cesty a jsou tu hezké vyhlídky ke Klokočským skalám, Hamštejnskému hřbetu a Kozákovu.

Ze skalního města vycházíme u osady Borek, pak ještě krátce lesem a na rozcestí U sv.Jana už jsme na stráni s dohledem k Dolánkám a Turnovu. Scházíme po louce k osadě Bukovina, za ní přes trať u žst. Dolánky a k Jizeře ke Dlaskovu statku.

Tady si dopřejeme chvíli posezení u obleženého stánku s občerstvením a dáváme jednu orosenou. Zasloužíme si ji, je časné odpoledne a sluníčko se činí. Přecházíme po modré Jizeru Doláneckou lávkou a pak ještě jednou u náhonu Jizery a tam doleva po zelené cestou proti proudu řeky k Zrcadlové koze, známé turistické a vodácké restauraci a osvěžovně.

Od Zrcadlové kozy pokračujeme dál podél Jizery a pak po silnici ještě klesáme k rozcestí Betlémský mlýn na žlutou. A pak výživné dvoukilometrové stoupání, nejdřív prudké lesem a pak loukou s hezkými výhledy na jihovýchod ke Kozákovu. Stoupání končí (prozatím) v obci Michovka kde je kontrola s možností občerstvení a procházejí tudy myslím všechny trasy pochodu. My se tu nezdržujeme, dostáváme kontrolní razítko a pokračujeme po silnici až na rozcestí Besedice.

Tam po zelené přes louku a do lesa k rozcestí Nad Suchými skalami na modrou a krátce procházíme stezkou pod hřebenem Suchých skal. Zakrátko naposled měníme barvu trasy a na rozcestí Suché skály přecházíme na zelenou a odtud přes poslední kontrolu klikatící se silnicí s výhledy do údolí a na okolní stráně a posléze prudkým sešupem po stráni až do Líšného.

V cíli v sokolovně se odhlašujeme, dostáváme diplom, a po chvíli odpočinku, někdo s pivem či jiným nápojem, odcházíme k parkovišti a ještě před šestou fičíme k domovu.

Tady není co dodat, i když jsem většinou míst už procházel, v Českém ráji mi to určitě nevadí. O počasí nemluvě, to bylo dneska zase jako na objednávku.

Zdrávi došli, zase někdy. Seventy

Odkaz na mapu trasy

Poslední aktualizace: 16.6.2014
Líšenské pochody 2014 na mapě
Autor: Seventy

Příspěvky z okolí Líšenské pochody 2014

Ubytování Galerka Líšný
Galerka Líšný se nachází v malé obci Líšný nedaleko Mal…
Zámek se nachází v obci Malá Skála na Jablonecku v Libereckém kraji. Záme…
Pátek 3. 9. 2021 - odpoledne Před obědem jsme opustili rozhlednu Císařský…
Náš výlet zahájíme v Malé Skále. Sem se dostaneme autem po E65, nebo…
Příjemná plavba určená pro rodiny s dětmi, školy, firmy…
Pro naší cestu do CHKO Český ráj, která je považována za jednu z…
Suché skály jsou vidět nejlépe z údolí Jizery v okolí Malé Skály. Vypadají velice mohutně a majestátně, a svými ostrými…
Turistický rozcestník, který se nachází u autobusové zastávky pod…
Boučkův statek je překrásnou památkou lidové architektury Pojizeří. Nachá…
Malá skála, obec se sportovním a kulturním využitím, nabízí spous…
  Na zpáteční cestě z rodinného výletu do Krkonoš, jsme se rozhodli, že si…
Přes noc se zatáhlo a my jsme vyrazili obcházet kárlštejny. První byl hned nad Malou Skálou, hrad Vranov, zvaný též Pantheon. Původně strážní hrad zemské…
Z vyhlídky Zahrádka, která se nachází na konci vranovského hřebene, 60 m…
Budete-li procházet nebo projíždět obcí Malá Skála na severu Českého ráje,…
VÝLET  NA  MALOU  SKÁLU        Můj bratr ležel v nemocnici a tak…
Malá Skála - obec a letovisko v údolí Jizery pod svahy Vranovského hřebene…
Když jsme vloni jako účastníci Líšenských pochodů putovali po červené…
Suché skály jsou od roku 1956 chráněným přírodním útvarem.Je to cca 600…
Vranov-Pantheon
Jen osm kilometrů od Turnova, na Malé Skále, se na strmém útesu nad řekou…
Vranov - Malá skála
Nádherné mystické místo. Mrkněte na mé video které jsem nahrál na stream…