Město Mohelnice - muzeum tvarůžků Loštice - zámek Úsov

Město Mohelnice jsme navštívili během celodenního výletu, kdy jsme si prošli nejen město, ale také zajeli do Loštického muzea tvarůžků a na hrad Úsov. Náš výlet začal v Lošticích.

Loštice leží 3 km jižně od Mohelnice poblíž silnice E 35 z Olomouce do Mohelnice. I když bychom v městečku našli některé historické památky, nás čekala pouze objednaná prohlídka Muzeua olomouckých tvarůžků. Objednání předem vám doporučuji, pokud chcete něco vidět, neboť byste se zde mohli setkat s Velkým počtem návštěvníků.

Otevírací doba:

Od 01.09 do 30. 6.
Návštěvy po předchozí dohodě, minimální počet osob: 8
Kontakty: 583 401 211, 583 401 212, awobjednavky@tvaruzky.cz

Od 1. 7. do 31. 8.
Pravidelné začátky prohlídek v pracovní dny: 9.00, 10.00, 11.00, 12.30, 13.30, 14.30 a 15.30 hod. bez omezení počtu osob.
V sobotu a neděli jen po předchozí dohodě, minimální počet osob: 8

Kontakty: 583 401 211, 583 401 212, awobjednavky@tvaruzky.cz

Muzeum bylo otevřeno v roce 1994 na místě bývalé výrobny tvarůžků. Naše prohlídka začala shlédnutím ,,pohádky " o tom, jak to vlastně všechno začalo. Jedná se o Příběh neobvyklé vůně z vyprávění stréčka Křópala“ – volné filmové zpracování historie výroby tvarůžků v A. W. Film má asi 20 minut a je velmi zajímavý....

Když film skončil, ujala se nás průvodkyně a zavedla nás do sklepa, kde začíná muzejní expozice. Je zde dokumentováno mletí a lisování tvarohu. Potom jsme se přesunuli pro změnu do 1.patra, kde jsme dostali další informace o vlastní výrobě, ale také o výrobcích a jejich osudech. V muzeu je řada původních a jedinečných dokladů o výrobě tvarůžků.

V přízemí se promítá film a je zde pokladna. Koupili jsme si zde turistickou známku a dostali razítko do památníku. Potom jsme vyšli z muzea na ulici a zašli do podnikové prodejny, kde nás přivítala charakteristická vůně tvarůžků. Nakoupili jsme si různé druhy a jeli do Mohelnice.

Otevírací doba:

PO – PÁ: 7.30 – 18.00
SO: 8.00 – 12.00 12.30 – 15.30

V podnikové prodejně najdete:
- kompletní sortiment Pravých olomouckých tvarůžků
- široký sortiment výrobků s tvarůžky
- další sýry a mléčné výrobky
- doplňkový sortiment (nápoje, suvenýry, turistickou známku No. 977, atd.)

Po příjezdu do Mohelnice jsme auto zaparkovali bez problémů v centru města u autobusového nádraží , pár kroků od středu města. Uličkou jsme během minuty došli do centra města. Na náměstí jsme viděli morový sloup a kašnu ( motiv turistické známky ). Na sloupu je vyryt nápis místního kronikáře Kellera popisující hrůzy spojené s morovou epidemií v roce 1715. Pozdně klasicistní kašna z poloviny 19. století je zdobená sochou Hygie, která přidržuje na pravém rameni amforu. Na ní je nasazena menší mísa, z níž překapává voda do Velké mísy, ve které Hygie stojí.

Pak jsme šli do infocentra , kde lze v pohodě koupit TZ a dostali jsme také razítko města do památníku ( stejné jako obrázek na Turistické známce ). Po prohlídce náměstí jsme šli dle ukazatele do muzea. I zde jsme dostali razítko a pěkné vstupenky. V muzeu je menší, ale pěkná expozice a konají se zde i výstavy.

Otevírací doba - celoročně

• žáci a studenti – 10 Kč
  • senioři – 10 Kč
  • skupiny žáků a studentů – 10 Kč

V muzejních sbírkách je řada dokladů prehistorického osídlení Mohelnicka, dále zde najdete expozici Z dějin Mohelnicka - Slovanské nádoby a železný srp připomínají osídlení na Mohelnicku od 11. do 13. století.

Když jsme vyšli z vrat muzea , dali jsme Doprava hradební brankou po schodech dolů a prohlédli si zbytky městských hradeb. Zbytky Městského opevnění z poloviny 16. století tvoří části hradby s půlválcovými baštami. Zbytky městských hradeb s baštami po obvodu historického jádra města jsou v ulicích Třebovská, Mlýnská, Školní, Hřebíkářská, Smetanova, U brány, Okružní a Kostelní. Jediná dochovaná bašta stojí za zdravotním střediskem č. p. 10. Součástí mohelnického opevnění byly i vstupní brány.

Pak jsme se vrátili zpět k muzeu a nahlédli do kostela SV. TOMÁŠE Z CANTERBURY. Kostel stojí pravděpodobně na místě staršího raně gotického kostela zasvěceného Panně Marii (první zmínka z roku 1247 ). V Kapli sv. Anny kostela sv. Tomáše z Cantenburry je každoročně vystavován Mohelnický betlém. Jedná se o nejvýznamnější památku Mohelnice. Výstup na věž je možný bohužel jen v září v rámci Evropských dnů kulturního dědictví.

Po prohlídce kostela jsme šli zpět k infocentru , ale neodbočili jsme k němu , ale opačným směrem dolů - za pár vteřin jsme uviděli jedinou dochovanou středověkou vstupní bránu do města.

Nejen sběratelé turistických známek , ale i ostatní turisté , kteří do Mohelnice přijedou by měli vidět alespoň výše uvedené cíle : hradby , muzeum , kostel Sv. Tomáše z Canterbury a náměstí.

Nasedli jsme do auta a jeli do nedalekého Úsova, kde jsme zašli na hrad. Zde se nachází Lovecko-lesnické muzeum, které je ojedinělé svého druhu v Evropě. Prezentuje lovecké a přírodovědné sbírky v původní lichtenštejnské instalaci z přelomu 19. a 20. století. Exponáty jsou sto let staré v nezměněném stavu. Muzeum je umístěno v zámeckých interiérech někdejšího hradu Úsova.

Původní gotický hrad, postavený ve stylu francouzského kastelu, náleží mezi nejstarší na Moravě. Tento stavební styl byl v českých zemích opravdu neobvyklý.

Založen byl ve 13. století a v 15. století byl krátce v držení Šternberků. Byl občasným sídlem synovce Karla IV., markraběte Prokopa, jemuž sloužil ve válkách s jeho bratrem Joštem jako důležitý opěrný bod. V 15. století byl dlouhodobě zastaven pánům z Vlašimi.

Jejich nástupci, Boskovicové, získali v 16. století hrad do vlastnictví a od roku 1597 patřil Lichtenštejnům. Z původního hradu se dochovaly především hradby zpevněné válcovými věžemi. Renesanční klenby v zámecké budově a některých místnostech hospodářských budov dokládají výstavbu zámku na místě staršího gotického paláce a rozšiřování zástavby za Boskoviců.

Barokní přestavba zámku a výstavba honosného schodiště byla provedena v letech 1692 – 1699 podle návrhů Domenica Martinelliho. V objektech úsovského zámku sídlila po dlouhou dobu správa panství, v letech 1852 – 1867 zde působila první lesnická škola na Moravě, v letech 1911 – 1914 městská obchodní mlynářská škola a v meziválečném období česká obecná menšinová škola.

V roce 1898 schválil Jan II. z Lichtenštejna zřízení lesnického a loveckého muzea s bohatými sbírkami zvířeny z rozsáhlých lichtenštejnských panství a z loveckých výprav do Polska, Itálie, Afriky a Indie. Pro jejich umístění byl následně vybrán úsovský zámek. Lichtenštejnové vlastnili zámek do roku 1945, poté ho spravoval stát, od roku 1995 je hrad a zámek majetkem města Úsova.

Dětem se pochopitelně vycpané zvířátka líbily, nás dospělé zase zaujaly vystavené palné zbraně. Focení bylo zdarma. Parkování je v bezprostřední blízkosti zámku placené.

Otevírací doby - Lovecko-lesnické muzeum v Úsově

duben, říjen

sobota, neděle, svátek: 9:00 - 12:00, 13:00 - 16:00

květen-srpen

úterý-neděle: 9:00 - 17:30

září

úterý-neděle: 9:00 - 12:00, 13:00 - 16:00

Poslední prohlídka hodinu před koncem dopolední a odpolední otevírací doby.

Vstupné do zámku - Lovecko lesnické muzeum:

• dospělí – 90 Kč
  • senioři – 45 Kč
  • žáci a studenti – 45 Kč

Samostatné vstupné do Vlašimského paláce - Hádanky pánů z Vlašimi a Strašidelný labyrint:

• dospělí - 40,– Kč
  • senioři - 20,– Kč
  • žáci a studenti - 20,– Kč

Jako součást celkové prohlídky Lovecko-lesnického muzea je vstup do Vlašimského paláce zdarma.

Poslední aktualizace: 30.4.2009
Město Mohelnice - muzeum tvarůžků Loštice - zámek Úsov na mapě
Autor: jirkacek

Příspěvky z okolí Město Mohelnice - muzeum tvarůžků Loštice - zámek Úsov

Mohelnice - Dům s baštou na Kostelním náměstí 939/2 (Čarodějnický domek)
Asi už nic nového než se píše  na stránkách viz výše nenapíšu. Jedná se o…
Krásná vstupní brána, která také zůstala zachována i se schody a městskými…
   Pamětní deska Antala Staška (vlastním jménem Dr. Antonín Zeman) se nachází v domě na ulici U Brány 928/3 v Mohelnici. Spisovatel…
Mohelnice leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Olomouc. Mě…
Pekařský dům se nachází u jediné kompletně dochované vstupní brány tzv.…
Když už jsou ty Vánoce zase tak na blátě a přece jen něco málo už…
Muzeum je umístěno v objektu bývalé fary, v jedné z nejstarších staveb sev…
Mohelnická secesní Radnice, sídlo Městského úřadu se nachází v severovýcho…
Na Kostelním náměstí v Mohelnici stojí dům čp. 2, který byl v minulosti so…
Dominantou města Mohelnice je 72 m vysoká věž u farního kostela sv. Tomáše z Canterbury. Jádro věže pochází z 1. poloviny 14. století. Věž…
Festival Fingers Up, který se uskuteční 7. - 8. srpna v Olomouckém…
Po roční odmlce tu máme opět …
Jeden z pouhé desítky smírčích křížů, nacházejících se na šumperském okrese, n…
Od začátku března 2017 má Mohelnice svou první městskou výstavní galerii.…
Mohelnice - rozhledna ve věži
Poněkud netradiční, ale přesto zajímavá. V roce 2015 proběhla (zatím) poslední oprava městské věže v Mohelnici. Při přípravě…
Po loňském energickém vystoupení se…
Tak nám pomalu po 3,5 měsících končí listopad (s přestávkou asi 10 dnů…
Mohelnické muzeum je jedním ze zařízení, spadajících pod Vlastivě…
Na náměstí Svobody v Mohelnici stojí Morový sloup z r. 1717 od Jana Václav…
Na náměstí Svobody v Mohelnici se nachází klasicistní litinová kašna z pol…
Při příležitosti 10. výročí osvobození odhalili v Mohelnici pomník osvoboditelům. Jde o sochu rudoarmějce v mírně nadživotní velikosti. Materiálem j…
Mohelnický betlém nemůžeme navštívit celoročně, ale v zimních měsících určitě stojí za zhlédnutí.Pokud se vydáte k městu Mohelnice z…
Až navštívite Mohelnicko, určitě se zastavte v centru. Je…
 Pamětní deska profesora Karla Benka - antropologa. Z této desky lze jen přečíst a zároveň přeložit, že se zde narodil 26. 10. 1847.…
Tak jsem navštívila IC. Obdržela jsem letáček velikosti A4 přeložený napůl…
Na Nádražní ulici v Mohelnici stojí bývalý hřbitovní kostel sv. Stanislava vybudovaný v letech 1577-84. Základní kámen hřbitovního…
Na Zámecké ulici V Mohelnici nechal postavit v r. 1801 mohelnický obchodní…
Ve starobylém městě Mohelnici nalezneme kromě Sturmerova sochařského monumentu na hlavním náměstí hned tři další pozoruhodné barokní…
My měli štěstí a kostelík byl otevřen, mrkněte na fota. …
„Jak černej mrak, už táhne smrťák zabiják, už táhne smrťák zabiják“ Začal jsem studovat vysokou školu. V Brně. Pro vyjeveného ogara …