Pomezí 3 zemí 2 den, Ljubljana, Bled

Zatímco článek prvního dne jsem psal pod zemí Rakousko, druhý den už byl vycestováním do jiného státu. V pokladně ve Villachu jsme si koupili ÖBB -Slowenien ticket (podrobně o něm píšu v radách na cesty) za 20 Euro zpáteční jízdenku z Villachu do Ljublaně a ráno v 6.25 jsme sedli do rychlíku Alpine Pearls, který jede z Curychu a pokračuje přes Ljubljanu a Záhřed do Bělehradu. Vlak je složen z vozů několika železničních správ ,vybral jsem si ten švýcarský. Na minutu přesně jsme vyjeli, nejprve souběžně s trasou na Tarvisio (kam už jede jen jeden noční rychlík) a za stanicí Warmbad Villach jsme se stočili vlevo a podél pohoří Karawanken na pravé straně a jezerní oblastí na straně druhé jsem jeli do Rosenbachu. Tato stanice se nachází před vjezdem do tunelu Karawanken (za totality se tudy utíkalo z Jugoslávie do Rakouska) který je dlouhý skoro 8 kilometrů a za kterým vjíždíme do stanice Jesenice ve Slovinsku. Dále trať pokračuje po jednokolejné trati kopcovitou krajinou a za zhruba hodinu vjíždíme do hlavního města Slovinska Lublaně.

Foto: petrkl

Nástupiště a podchod je trochu stranou od nádražní budovy (asi 300 m), což by byl problém např. při dobíhání vlaku. Od pokladen ještě kus běžet. Vycházíme z nádraží, před kterým je i centrální autobusák a po přejití Masarykovy cesty jdeme přímo po Milošičově cestě směr centrum. Cestou kupujeme pohledy, míjíme mezinárodní hotel a ocitáme se u kostela Sv. Marije na Prešnerově trgu. Před námi se nacházejí 3 mosty, tzv. Tromostovje, které se klenou na říčkou Ljunblanicí. Co se týče šířky, připomíná spíš naší řeku Bečvu někde u Vsetína, ale jezdí po ní výletní motorové lodě. Hned za mosty je infocentrum, kde si beru tištěnou odtrhávací mapu a dostávám nezbytné razítko do wanderbuchu. Vlevo od infocentra je Adamič-Lundrovo nabrežje, trochu připomíná karlovarskou kolonádu, a dopoledne tam rozbíjejí své krámky prodavači místních suvenýrů. Přecházíme Predačajev Trg a uličkou kolem kostela sv. Nikolaje přicházíme na Ciril Metodejov trg. Zde uhýbáme vpravo a začínáme obcházet malými uličkami s kavárnami a obchůdky vrch na kterém stojí Ljublanski grad.

U kostela Sv. Floriana začínáme stoupat vlevo Ulicou na Grad. Po chvíli se začínají objevovat výhledy na město a pohoří na obzoru. Po asfaltových cestách se dostáváme až na hřeben a po chvíli přicházíme ke hradu. Na hradě je muzeum, galerie a věž, ze které je krásný pohled na město a okolí. Konají se tu i koncerty a výstavy a je tu restaurace. Vstupné je 4 Eura, s použitím lanovky je to 6 Euro. Pozemní lanovka sem jede z Letkova trgu a stojí 1,50 Euro jedna cesta. Jediný vůz lanovky vypadá spíš jako velké akvárium, a jako protiváhu mu dělá pouze závaží.

Scházíme křivolakými cestami zpět, kolem dolní stanice lanovky a vracíme se na Trojmostovje. Po nezbytné zmrzlině přicházíme na kongresni trg, kde je budova Filharmonie, univerzita a kostel Sv. Trojice. Je tu také zbytek sloupu z doby římské.

S touhou koupit alespoň jednu 2l láhev s pitím se po Slovenske cestě vracíme k nádraží. Bohužel je neděle a my nepotkáváme nic, co by bylo otevřeno a připomínalo suprmarket nebo alespoň obchod s potravinami (zlaté vietnamské večerky v Praze).

Osobním vlakem se vracíme zpět směrem k Jesenici, ale vystupujeme už ve stanici Lesce-Bled, která leží asi 4 km od rekreačního letoviska Bled u Bledského jezera. Po východu z nádraží jdeme po směrovkách směr Bled a za městem se napojujeme na cyklostezku, která vede souběžně s velmi frekventovanou silnicí. Přecházíme řeku Sávu a po mírném kopci míjíme první domy Bledu. Bled je především rekreační letovisko, a opět tu nacházíme hlavně restaurace a hotely, ale obchod žádný.

Přicházíme k jezeru. Je pod mrakem, ale po nezbytných fotkách jezera s s ostrůvkem Bjelski otok s kostelíkem Sv. Marije, kam se dá dostat na pramičkách kam vás dovezou místní převozníci, kteří u pádlování stojí. Nad jezerem se tyčí Blejski grad (hrad ve kterém je místní muzeum). Jelikož nádraží Bled jezero se nachází nad opačným koncem jezera, pomalu se přesouváme podél jeho břehu. Míjíme plovárnu, odbočku na hrad a asi po 2 km se dostáváme na opačný konec s veslařskou základnou (kde trénují i Slovinští olympijští vítězové) a dále k parkovišti a ke kempu. Zde odpočíme prudce vpravo a stoupající silnicí s výhledy dojdeme až na nádraží Bled jazero. Tady si kupujeme lístek (do Jesenice je to 1,21 Euro), protože zpáteční jízdenka platila jen po hlavní trati a silně posprejovaný motorák nás po půlhodince dostává na Jesenické nádraží.

Tady už si jen počkáme na rychlík, který nás dostane zpět do Villachu. Obě tato místa se dají zvládnout za jeden den a zvláště Bledské jezero stojí za návštěvu.

Poslední aktualizace: 2.7.2011
Pomezí 3 zemí 2 den, Ljubljana, Bled na mapě
Autor: petrkl

Příspěvky z okolí Pomezí 3 zemí 2 den, Ljubljana, Bled

Ljubljana
Hlavním městem Slovinska je Lublaň s 325000 obyvateli. Je to…
Nápadnou budovu slovinské Národní a univerzitní knihovny, jejíž fasádu…
Čevljarski (Ševcovský) most se nachází v místě, kde se dřív spojo…
Budova lublaňské Radnice, sídlo městského úřadu, se nachází na náměstí nedaleko katedrály svatého Mikuláše. Původní radniční…
Prešerenova socha (anglicky Prešeren Monument, slovinsky Prešernov spomenik) se nachází v centru Lublaně na Prešerenově náměstí. Fra…
Při putování Slovinskem jsme samozřejmě učinili zastávku i v hlavním městě. Ljubljanou jsme se procházeli šest hodin, v nichž jsme…
Ljubljana - hlavní město Slovinska, je pěkné historické město. Mě…
Dračí Most, který se původně jmenoval Most jubilea císaře Františka…
Slovinsko je od ČR poměrně blízkou destinaci a proto i doprava mů…
Cestu do Slovinska vám ukáže navigace – základní…