Poslední letní den roku 2015 na Sukoslavi a v Kostomlatech.

Ten čas letí jako bláznivý, člověk se jen tak náhodou podívá do kalendáře a kouká, ono nám končí léto, tak hurá něco rychle vymyslet a využít toho posledního letního dne k nějakému výletu, třebas jen někam do okolí.

No, i když okolí, to, co mě v poslední den léta roku 2015 v té rychlosti napadlo, se zrovna moc okolím nazvat nedá, záleží ale, jak se to vezme, hrad Sukoslav (Kostomlaty- někdo víc zná název Kostomlaty), je i není daleko pro člověka bydlícího ve Velemíně či na Hrušovce. Přímou čarou to daleko není, ovšem člověk jaksi stále nebyl obdarován křídly, takže se stále musí spoléhat na vlastní nohy, nebo když má tu možnost, i na něco motorového a u těch, co mají soukromý vrtulník, už není o čem hovořit, ale třeba já tento dopravní prostředek nevlastním, takže jsem se musel s mým věrným společníkem, fenkou Rinou, spolehnout na vlastní ,,pozemní“ Dopravu, v tomto případě opět auto.

hrad
hrad  •  Foto: rychlobezka

Teď už ale k věci. Ráno 22. 9. 2015 bylo jak vymalované, takže jsem hned po ránu zapnul naplno své mozkové závity (bláznivý nápad) a přemýšlel a přemýšlel (bacha na zadrhnutí mozkových závitů), kam bychom to s Rinou vyrazili. A najednou to bylo, pojedeme na hrad Sukoslav, sdělil jsem tuto informaci Rhině, i když té to bylo celkem jedno. Jediné, co mě stále u ní překvapuje, je to, že docela rychle chápe, že někam pojedeme autem, což je její oblíbený dopravní prostředek. To, s jakou samozřejmostí “hupsne“ na místo spolujezdce, mě asi nikdy nepřestane fascinovat.

Cesta na hrad Sukoslav je od nás zdlouhavá, je to také tím, že člověk musí objíždět tu naší královnu Českého středohoří Milešovku, ale i tak asi za dvacet minut jsme byli u rybníků pod hradem, zde jsem auto odstavil a dál už pokračoval s Rinou po svých, ono to ani autem dál nejde, závora a zákaz vjezdu jsou jasným vysvětlením a taky musíme se hýbat, nejsme medvědi, abychom před zimou jen jedli a kynuli (doufám, že jsem tímto výrokem někoho neurazil, když tak přijměte mou omluvu, nemyslím to zle).

Od rybníků na horu na hrad to není moc daleko, takže jsme za chvíli byli nahoře. Hrad Sukoslav (Kostomlaty) očividně opět prošel další etapou oprav, vstupní bránu už nepodepíralo provizorní dřevěné lešení, protože už byla zpevněná, nádvoří též prošlo dalšími opravami. Je vidět, že se o hrad Občanské sdružení pro záchranu hradu Kostomlaty stará opravdu vzorově, vrcholem tohoto snažení je nově zpřístupněná věž, ovšem pouze o sobotách a nedělích a to byl problém, my jsme s Rinou hrad navštívili ve všední den, takže jsme měli smůlu. Jak jsem ale následně zjistil, na věž bych stejně nešel, protože nahoru vedou velmi strmé schody, které by pro Rinu byly nad její síly. Tak jsme se tedy prošli alespoň po areálu hradu, udělal jsem zápis do knihy návštěv a vyrazili jsme na zpáteční cestu dolů k rybníkům.

Náš výlet ale tímto zdaleka neskončil, když už jsme sem vážili tu cestu, chtěl jsem ještě prozkoumat okolí, zdejší rybníky jsou dva, hezky nad sebou, okolí pěkně upravené, jenže po krátkém pobytu u rybníků jsem dospěl k názoru, že by se nám z Rinou hodila přilba. Proč? Protože kolem rybníků je hodně kaštanů a jejich plody při pofukování větru lítaly v hojném množství, kupodivu jsem já, ani Rina žádnou neslízli, raději jsme rychle opustili toto místo a šli se jen tak projít jednou cestou dolů ke Kostomlatům.

Nechtěl jsem jít nějak daleko a do samotné kostomlatské obce jsem ani neměl v plánu zajít, ale jak jsme tak šli a šli, najednou jsme byli na kraji obce, takže když už jsme došli až sem, bylo by škoda, nepodívat se, co je nového v této obci pod Milešovkou. A že se tu toho změnilo opravdu dost, hezky upravená náves a okolí zámku, opravené historické budovy… zůstal jsem úplně v úžasu. Když Evropská unie nabízí finanční prostředky, je dobré toho využít a tady v Kostomlatech pod Milešovkou toho využili opravdu dobře, a to se jedná teprve o první etapu, takže se máme ještě na co těšit.

Po prohlídce obce jsme s Rinou vyrazili na zpáteční cestu, blížil se čas oběda a žaludek mi to už začal dávat trochu najevo. U cesty jsem najednou narazil na dvě bedly, i když při cestě dolů jsem žádné neviděl, že by tak rychle vyrostly, asi nějaké rychle rostoucí houby, ale vážně, jednoduše jsem si jich předtím nevšiml. Že bych je tu nechal, to ani náhodou, i když na velikost byly nic moc, ale odpoledne se mi k nim v okolí Hrušovky podařilo najít ještě několik dalších, takže z nich byla dobrá večeře.

Výlet se nám vydařil, počasí bylo opravdu parádní, i když po ránu trochu chladněji, na to, že byl poslední letní den, to ovšem už vypadalo jako pravý podzim, ale nevadí, podzim je krásné období, ta jeho pestrobarevnost je opravdu úchvatná.

Poslední aktualizace: 30.10.2015
Poslední letní den roku 2015 na Sukoslavi a v Kostomlatech. na mapě

Příspěvky z okolí Poslední letní den roku 2015 na Sukoslavi a v Kostomlatech.

Z Kostomlat do Bíliny
K dalšímu výletu jsem si vybral okolí Kostomlat, kam jsem se rozjel…
Hrad Kostomlaty nalezneme na kopci nedaleko stejnojmenné obce. Jedná se o…
Barokní zámek je dominantou obce Kostomlaty pod Milešovkou na…
Nedaleko od hřbitova v Kostomlatech na místě původní barokní kaple byla v roce 1825 postavena nová kaple Panny Marie Pomocné. Od 18.…
Jedeme navštívit hrad Kostomlaty P. MILEŠOVKOU.  Výstup je pro hodně…
Na SZ svahu hory Pařez nedaleko Kostomlat pod Milešovkou je zalesněná bezejmenná vyvýšenina / dříve Josefstein/, kde na skalnatém…
Z Královského města Litoměřice se vydáte směrem na Lovosice a dále na…
Náš pobyt v Českém středohoří i naše dovolená, zaměřená na Ústecký kraj,…
Rozhledna na hradě Kostomlaty.
Na výrazném kopci nad obcí Kostomlaty stojí zbytky jednoho z velkých…
Tuto trasu jsem uskutečnil dne 11.4.2012. Bylo to hlavně z důvodu, že jsem…
Hrad založený před rokem 1333 pány z Oseka se stal od roku 1435 kolébkou…
~ Hrad Sukoslav byl vybudován roku 1333 pány z Rýzmburka.~ V průběhu 16. století hrad zpustl.~ V polovině 19 století byla opravena a…
Jedeme po silnici E55 směr Teplice, v obci Žalany odbočíme vlevo na…
Zřícenina hradu Kostomlaty, nazýván také Sukoslav, stojí na zalesněném kopci asi 1 kilometr jihovýchodně od obce Kostomlaty pod Milešovkou na Teplick…
Vyrazili jsme autem do Kostomlat pod Milešovkou. V Kostomlatech jsme zaparkovaly auto a dál šly pěšky. Turistická stezka je značena…
Výlet na další dva sedmistovkové vrcholy Českého středohoří. Na Kleč /718…
Zalesněný vrch u Kostomlat pod Milešovkou. Také se mu ř…
Kopce poblíž Kostomlat pod Milešovkou jsou pozůstatkem …
Lesnatý znělcový vrch, třetí nejvyšší v Českém středohoří s výškou 735 m, jižně od Kostomlat, tyčící se nad zříceninou hradu…
Rozsáhlé torzo hradu, nazývaného též Kostomlaty, tyčící se na výrazném ko…