Skály pod Posedem - Rabštejn - Maliník

Ráno vstávám už před čtvrtou, abych stihl Zlínský Expres a v Libině jsem krátce po 7.hod ranní. Za celý pracovní týden jsem nějak unaven a k tomu to horko už od časného rána - na dnešek je hlášeno více jak 30 stupňů . Od nádraží capkám chodníkem dolů do obce a když si chci u prvních domků pohladit roztomilé zrzavé koťátko, tak ho málem srazí auto ! Od středu Libiny kráčím jako stroj mírným stoupáním po silnici k rekreační oblasti s rybníkem a chatovou zástavbou. V zamyšlení málem šlápnu na velikou užovku, která se plazí přes cestu. UFF ! Ta se ale lekla !!! (A hned je po letargii a únavě...)

Strmou loukou řežu zkratku po vrchní serpentinu silnice a dál pokračuju po ní až po Václavov. Míjím auto s pražskou SPZ a z lesa se ozývá řev houbařů z velkoměsta. Nevím, jak přišli na to, že v tom horku a suchu někde něco roste - asi to viděli včera na nějaké komerční stanici v televizi ...

V Jestřabím údolí žádné pozoruhodné skály nenacházím a navíc tu lesáci na úzké asfaltce nakládají na dýchavičnou Liazku klády a tak musím chvíli počkat, než mi je umožněn průchod. Pak to beru strmě svážnicí do nejprudšího kopce, lesem přes jeho vrchol s drobnými skalkami, vycházím z lesa a přes louky a pásy stromů se trefuju přesně na rozcestí za Třemeškem, kam jsem chtěl dojít.

Další 2 km šlapu hezkou krajinou, ale otevřeným terénem po velké louce v úděsném horku, než mi poskytne okraj lesa blahodárný stín a můj batoh chutnou svačinu. Pak nešťastně odbočuju na nesprávnou cestu, která napřed klesá do lesa a pak se mi ztrácí. Přes močály a velikou paseku se snad metrovou trávou se dostávám pod skály Na Posedu.Ty už ale stojí za to !!! Je tu jeden větší mrazový srub, až 8 m vysoký, skalní hřeben napříč pasekou a další četné skalky. Kameny mají světle žlutou a bílou barvu, je to nejspíš podle klíče zvrásněná rula. Nejdůležitější je, že se skály nacházejí na nedávno vyrubané pasece a tvoří na ní nádhernou dominantu ! Beru si vzorek kamene a prodírám se pasekou přes neuklizené chrástí po lesácích - ( hlavně bříza)- ke skalnímu hřebeni s osamělým stromem uprostřed prostranství. Po focení se konečně doprodírám na horní cestu - těsně nad pasekou a pod vrcholem Posedu - a zcela vysílen klesám i s batohem do mraveniště !!

Ti mi rejdí po zádech a ve vlasech ještě o 1 km dál, na cvičné střelnici, kde si dávám něco sladkého na zub. Už mám propocená 2 trička, která na střídačku suším pověšená vzadu na batohu. Horší ale je, že jsem změnil plán a chci jít na Volyň - když se ale divám na mapě po nějakém potoce, kterému bych zkřížil cestu, tak na ní nic nevidím a to je zlé, protože mám v Petce poslední hlt kyselky. Takže opět změna plánu: tj. vrátit se k tomu původnímu - a taky ten 1 km zpět k tomu mraveništi. ( Jak vidět, tak nejen střední věk, ale i pařící slunce zapříčiňuje veliký úhyn mozkových buněk...)

Foto: Franta

Za pasekou zestupuju strmě dolů lesem se zajímavými skalkami, balvany a pokroucenými stromy k Dlouhému potoku přesně k mostku s modrou tur. značkou, Musím se pochválit - když to neudělám sám, nikdo jiný to za mne neudělá - ale práce s mapou by mi šla ... a nabírám do láhve životodárnou tekutinu. Serpentinami po zpevněné lesní cestě nahoru na Rabštejn - v jednom místě se cesta dotýká krásného potoka s kaskádami a stromů s bizarně pokroucenými kořeny. Poslední třetina stoupání je už poněkud strmější. Na Rabštejně napřed kafé a kofola na venkovní zahrádce a pak pomalu přes louku nahoru na hrad a MOC si to užívám. Skály na Rabštejně jsou vlastně malým skalním městem a je to horolezecký a turistický FENOMÉN !!!!!

Je to tu opravdu špičkové a mě dochází, proč sem lidé tak rádi jezdí - zbytky nejvyššího moravského hradu v nádherných vysokých skalách a nádherném listnatém lese, ze skal kruhový výhled na ohromný kus Severní Moravy s dominantním hlavním hřebenem Hrubého Jeseníku. K tomu veliká louka tvaru trojúhelníku s mnoha tábořišti a k tomu ještě, jako to sladké červené na dortu - pension s restaurací - no co více si můžete přát !?!

Po lesní asfaltce a po žluté značce odcházím do údolí Oskavy a pak stoupám k rozcestí Rabštejnský potok, kde značku opouštím a dál asi 2 km silničkou po vrstevnici po obvodu hory Maliník. Cestou na kládách opět menší svačinka. Pak jdu prozkoumat menší mrazový srub, asi 80 m do lesa vlevo a zanedlouho přicházím k zatáčce, nad níž se týčí asi 12 m vysoká a dlouhá skalní stěna a dole pod cestou vidím menší skalky a ta jedna je úplně dokonalý skalní hřib !!

Foto: Franta

Když pokračuju po silničce za zatáčku, tak vidím, že z druhé strany je k té velké skalní stěně přilepeno miniaturní skalní městečko !! Je to úplně k pláči - ale já při pohledu na mobil zjišťuju, že můžu tomuto úžasnému místu věnovat jen necelou půlhodinu. A tak bleskový průzkum chodeb a stěn, opět jsou nespíš z nějakého druhu ruly, barva šedá, narůžovělá a černé balvany, nafotit co se dá a zbytek bohužel až někdy příště !!!

Z kopce kolem mnoha dalších skalek - trochu to tu připomíná Pulčínské skalní město - až dolů k Oskavě a tu ŠOK ! Potok nejde přeskočit a voda tudy teče nějak moc prudce a tak vyzout kanady - strašné křeče do obou lýtek mne na chvíli úplně vyřadí z provozu - ledovou vodu přebrodit, obout a arak po silničce do Bedřichova. Procházím nádhernou skalní soutěskou, potok tu s mohutným hukotem přechází v kaskády a dokonce tu vidím i 2 m Vysoký vodopád !! Pak skalní vrata, vpravo růžový útes a to už jsem v Bedřichově a konečná autubusu není naštěstí daleko a dokonce mám do odjezdu posledního spoje čas na vydechnutí a cigaretku...

Nabitý dojmy busem do Uničova k vlaku, Oskavou projíždíme rovných 15 minut - tak veliký má obec katastr, v Olomouci koupě Pepsi a celý šťastný vlakem do Zlína domů...

Foto: Franta

( Byl to opravdu Super výlet, i když jsem ušél asi 26 km, zažil četné útrapy, hrůzy a delírium ze slunce, ale odměna byla více než sladká. A co mne ještě čeká v milovaných Jesenících za objevování, to je až neskutečné...)

Poslední aktualizace: 14.10.2010
Skály pod Posedem - Rabštejn - Maliník na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Skály pod Posedem - Rabštejn - Maliník

Skalky pod Jestřábím
Když mě po nějaké době demokratizační proces zavedl na trasu mezi…
Pozoruhodné seskupení až 7 m Vysokých skal je dominantou rozsáhlé paseky…
Na Rabštejn, jak zdejší horolezci říkají procítěně Rábl. Cest tam vede…
Během poznávání olomouckého kraje se nám nabídla možnost navštívit také zříceniny hradu Rabštejn, který leží v Hraběšické hornatině, 2 km od Bedřich…
Dnes zavítáme na zřiceninu hradu Rabštejn, jež leží v Hrubém Jeseníku nedaleko Rýmařova. Pokud plánujete celodenní výlet určitě doporučuju jít pěší cestou. Pokud chcete jít po svých, ex…
   Při vyslovení slova Rabštejn se nejednomu skálolezci radostně rozzáří…
Zřícenina hradu Rabštejn
V Hraběšické hornatině, cca 2 km od obce Bedřichov, nebo chcete-li na svahu…
  Na letošní Velký pátek jsem si už při dlouhém průjezdu Oskavou…
Loni jsem si po čase vylezl na vrchol Rabštejna (toho našeho v Jeseníkách). Už před tím probíhaly zvěsti, jak se na hrad (tedy zříc…
Jedeme na Rábl. Tak poněkud familierně zní v podání nejen horolezců ze…
Zmiňovat se příliš rozsáhle o jedné z nejpozoruhodnějších jesenických skalních oblastí by asi bylo nošením dříví do lesa. Poněvadž…
Nevelké zříceniny hradu Rabštejn se ukrývají v lesích nad obcí Be…
  Naprogramován na Velký pátek byl můj mozek už dávno před ním: v prvním…
Bedřichov je součástí velmi rozlehlé obce Oskava, na níž sedí jak ulité…
Většina návštěvníků Rabštejna zajímá – vcelku logicky zřícenina skalního hradu, Skály a…
Středa 7. 7. 2021 - dopoledne V noci na parkovišti Rabštejnská lesovna,…
Autobusem ze Šumperku,nebo z Uničova,do Bedřichova na…
Zima v posledních lednových dnech začala vytahovat další trumfy a…
Když vyrážíme na běžky, už není čas doufat, že bude nějaké lepší počasí a…
Některé údaje na papíře vypadají velkolepě, tak mě zaujal pohled do mapy v okolí Rabštejna, kde jsem objevil nějaké skály a vodopád…