TURISTIKU PODPORUJÍ
61 561 turistů a cestovatelů
112 161 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 398 552,- odměny za články

Banskobystrický kraj

>> Cestování na Slovensko 2024

Banskobystrický kraj se nalézá na jihu Slovenska a svou rozhovou je největším slovenským krajem. Kraj je obklopený desítkami chráněných území s max. nadmořskou výškou 2043 m (Ďumbier) a min. výškou 130 m (Ipeľská kotlina). K velmi navštěvovaným oblastem v tomto kraji patří národní parky Nízké Tatry, Slovenský ráj, Muránská planina a Veľká Fatra i chráněná území jako Štiavnické vrchy, Ponitrie či Poľana.

Turistika Banskobystrický kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Chopok / Špania dolina Donovaly / Hrad Muráň

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Evropa
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky

Údolím Čierneho Hrona se stříbrnými rovnoběžkami.

Cestopisy

Výletní vlak v čele s motorovou lokomotivou Rába přijel do Chvatimechu.

A zase jeden trochu tajuplný nadpis, ale i tento má své jasné vysvětlení- aby vám to, milí přátelé, nevrtalo dlouho hlavou, hned vysvětlím: stříbrnými rovnoběžkami jsou často mezi železničními nadšenci nazývány koleje, takže už vám po tomto vysvětlení určitě došlo, že můj další příběh se bude opět týkat kolejí. Nejedná se ale o klasický rozchod 1435 mm, ale úzký o rozměru 760mm, který se na českém a slovenském území nenachází tak ,,hojně“, jako ten klasický. Mé další vyprávění se bude odehrávat na Čiernohronské železnici, která patří mezi dvě jediné provozované úzkorozchodné dráhy svého druhu na Slovensku, ta další je Oravsko- Kysucká úvraťová železnica.

Při objíždění soupravy.

Moji červencovou dovolenou na Slovensku jsem měl v plánu řádně využít k různým výletům a dobrodružstvím (ještě tak sedět na zadku a nic nedělat, fuj), dalším cílem se v pondělí 20.7.2015 stala již zmíněná Čiernohronská železnica.

Začátek výletů na Čiernohronce většinou začíná ve Chvatimechu, místní části města Podbrezová- Chvatimech je doslova železničním rájem, kdo ho pozná, určitě mi dá za pravdu, jen ve zkratce- na klasické trati mechanické závory, krycí mechanická návěstidla atd. Tím hlavním je ale pro turisty začátek Čiernohronské železničky, nacházející se pod zastávkou ,,velké“ železnice.

A vlak je připraven k odjezdu směr Čierny Balog.

Je až obdivuhodné, po nedobrých zkušenostech z minulých let, ale vlaky z Tisovce až do Chvatimechu krásně navazovaly a to i na ten úzkorozchodný čiernohronský vlak. Takže cesta do Chvatimechu byla jedna báseň. Ve Chvatimechu jsem měl dost času, abych přeběhnul z ,,velké“ zastávky na tu na Čiernohronské železnici, nacházející se velmi daleko od té velké, asi 100 metrů :-). Na začátku Čiernohronky jsem i s dalšími turisty počkal na příjezd vlaku tažený dieselovou lokomotivou Rába. Když Rába objela soupravu, mohli jsme konečně započít výlet po Čiernohronské železničce.

V místní části Valaská. Zřetelné jsou oba rozchody kolejí.

Nejprve jsme přejeli most u soutoku Bieleho (hlavního) Hrona a Čierného Hrona a dál pokračovali až do Hronce- rodiště slavného herce Ladislava Chudíka. Za Hroncem nás pak čekala hlavní a jedna z nejzajímavějších částí Čiernohronky, údolí Čierného Hrona. Je to malebné, klidné a dlouhé údolí táhnoucí se až k Čiernému Balogu, pomalá jízda výletním vlakem tímto údolím vám doslova učaruje, kdo má alespoň trochu romantickou duši, má rád přírodu i železnici. Já jsem si tuto jízdu vychutnával plnými doušky, zaposlouchal jsem do klapotu spojů kolejnic, když přes ně vlak přejížděl, no prostě nádhera. A to na Svätém Jáne se napojuje na údolí Čierneho Hrona údolí Kamenistého potoka, jímž v minulosti vedla největší větev Čiernohoronské železnice (dříve Čiernohronská lesná dráha-ČHLD), končící až v obci Sihla. Možná, snad někdy, se alespoň po části bývalé, dnes již neexistují větvi Čiernohronky znovu projedou vlaky.

Křížení úzkého a klasického rozchodu u pily ve Hronci.

Zajímavý zážitek nás cestující čekal na výhybně Šánske, kde jsme křižovali s parním vlakem, který mířil opačným směrem dolů do Chvatimechu. Na chvíli jsme zastavili, aby si cestující do Čierneho Balogu mohli parní vlak prohlédnout a pak jsme už dál opět pokračovali na horu do Čierneho Balogu, tam jsme po určitém čase zdárně dorazili. Cesta vlaků z Chvatimechu ale na staničce Čierny Balog nekončí, kdo chtěl, mohl se svézt až do Vydrovo skanzen a až na konec do Vydrovo Korytárske, kde prozatím železnička končí na této Vydrovské větvi. Já jsem už ale vystoupil na staničce, protože do Vydrova jsem se hodlal projít po vlastních, tak jsem tedy razil. Cesta za asistence žhavých paprsků od slunce probíhala bez nějakých zásadných zážitků, akorát kousek před Vydrovo skanzen mě ,,dojel“ vlak, kterým jsem přijel do Čierneho Balogu. Zaujal jsem pozici pro dokumentaci a už jsem točil projíždějící výletní vlak. Když vlak projel, pokračoval jsem dál po ,,760 milimetrech“ do Vydrova skanzenu.

Na kraji skanzenu jsem se v místím občerstvení začal poohlížet po něčem na zub, tradiční oběd, který jsem si v minulosti dával na staničce v Čiernem Balogu jsem musel oželet, protože staniční restaurace se po výbuchu plynu stále ,,lečí“ ze svých šrámů, ale léčení vypadá dobře, takže příště se snad budu moc opět naobědvat na pro mě tradičním místě, tentokrát jsem ovšem musel vzít za vděk alespoň menším občerstvením v bufetu na železniční zastávce Vydrovo skanzen.

Projíždíme Svätým Jánem.

Po zaplnění žaludku jsem se vypravil zpět do Čierneho Balogu a odtud už jen po svých jsem ve společnosti stříbrných rovnoběžek, neboli srozumitelněji kolejí vyrazil dolů údolím Čierneho Hrona do Hronce a Chvatimechu. Procházka a ještě k tomu po ,,malých“ kolejích je pro milovníka železnice a přírody prostě krása, takže jsem si to vychutnával hezky naplno, času sem měl dost, jen ta žhavá koule na obloze nemusela tolik pálit, naštěstí jsem měl sebou dostatek tekutin, takže žízeň, když mě chtěla otravovat, jsem zahnal, podotýkám, nealkoholickými neslazenými tekutinami- to jen aby si někdo nemyslel, že jsem požil něco alkoholického, když se pohybuji v kolejích, ono tak jako tak, ten alkohol by při těchto vedrech mohl mít až fatální následky, naštěstí jsem o něm ale ani neuvažoval, takže vše bylo v pořádku a moje zpáteční cesta až na to vedro byla pohodová.

Po nějakém čase jsem došel na výhybnu Šánske,kde jsem se ale nějak nezdržoval a pokračoval jsem dál, abych už byl na odbočce Svätý Ján, o které jsem vám již vyprávěl na začátku tohoto příběhu, ale pro osvěžení paměti- dříve z této odbočky vedla Kamenistou dolinou, která se z leva napojuje na údolí Čierneho Hrona, největší větev Čiernohronské železničky, která končila až v obci Sihla. Dnes s této velké ,,větve“ zbylo pouze pár metrů kolejí končících u jediné dodnes zachovalé památky na tuto větev- železniční most u soutoku Čierneho Hrona a Kamenistého potoka. Most jsem si opět po čase prohlédl, zdokumentoval a vrátil se zpět k odpočívadlu, kde jsem se posílil zásobami v mém baťohu a následně pokračoval dál v mé cestě údolím Čierneho Hrona.

Setkání výletních vlaků na výhybně Šánske.

Při cestě ze Svätého Jána do Hronce narazíme po asi půl hodině chůze na další bývalou odbočku jménem Selecká, odkud dříve vedli koleje do vsi Osrblie, pro někoho známou zejména biatlonovým centrem. Sem dnes též už koleje nevedou, ale ve vzduchu stále ,,lítají“ úvahy o tom, že by se do Osrblí mohli koleje opět vrátit a to kvůli tomu, aby se sem mohli zejména milovníci zimních sportů dostat i jinak, než jen autem, či autobusem, zároveň by to skoro s jistotou zvýšilo turistický ruch v regionů Čierny Hron, tak uvidíme, snad tyto plány vyjdou. Na Selecké také narazíme na další zajímavou památku a to obloukový železniční most, přes který vede provozovaná část železničky. Tak, popsal jsem vám další zajímavé místo v údolí Čierneho Hrona a teď už hurá do Hronce.

V rodišti slavného herce Ladislava Chudíka stojí za zmínku třeba zvonice z roku 1835, kde se dodnes mají nacházet čtyři zvony, z nichž původní je pouze jeden a to ten největší a nejstarší pojmenovaný Sv. Cyril a Sv. Metod. Zbylé tři byly zabaveny pro potřeby 1. Světové války, následně ale po této smutné kapitole dějin byly v roce 1924 odlity nové tři zvony, tak aby opět mohli v hronecké zvonici sloužit čtyři zvony. Zvonice žel nebyla v dobu mé návštěvy zpřístupněna, takže jsem se dovnitř nemohl podívat, tak alespoň zvenčí. Dále se nachází v Hronci římsko- katolický kostel sv. Klementa z roku 1826.

Foto: rychlobezka

Ovšem Hronec je hlavně známí nejen železničkou, či jako rodiště herce Ladislava Chudíka, ale tím, že se zde nachází slévárna, jejíž historie sahá až do 18. Století a může se pochlubit jedním z významných prvenství- v roce 1810 zde byl vyroben první litinový most ve střední Evropě. Slévárna je provozní i v dnešní době.

Pro železničního fandu se v této obci nachází další zajímavost- křížení klasické (1435 mm) a úzkorozchodné (760 mm) tratě a to u místní pily, do Hronce totiž vede z Chvatimechu i vlečka klasického rozchodu, která je dnes hlavně využívána pro potřeby přepravy dřeva z místí pily. Díky tomu, že z Hronce do Chvatimechu vedou koleje s klasickým a úzkým rozchodem vznikla taková zajímavost, že po většinu cesty z Hronce do Chvatimechu, či naopak vedou tyto dva ,,rozchody“ vedle sebe, což naskýtá zajímavou podívanou hlavně při akcích pořádaných Čiernohronskou železničkou- příklad při otevírání sezóny souběžná jízda parních vlaků na obou ,,rozchodech“. Tak to by bylo ,,pár“ informací k obci Hronec a teď zase zpět k mému putování.

Kravky pasoucí se pod tratí u Čiernho Hrona.

Po pohlídce Hronce jsem pokračoval k cíli mého výletu- do již několikrát zmíněného Chvatimechu, při cestě jsem v místní části Valaská ještě jednou potkal soupravu výletního vlaku v čele s dieselovou lokomotivou Rába a po projetí vlaku jsem bez výrazných zážitků došel až na most ve Chvatimechu- most, který se nachází nad soutokem hlavního Bieleho Hrona a Čierneho Hrona, který mi při tomto výletě dělal milou, příjemnou společnost.

Putování po Čiernohronské železničce jsem tedy na Chvatimechu zakončil, ale to železniční ještě úplně ne, šel jsem si totiž ještě nafotit jak zdejší mechanická návěstidla, tak i mechanické závory-již po několikáté, tentokrát ale z jednou překvapující změnou, dříve tříramenné závory jsou dnes pouze dvouramenné, trochu záhada, proč to tak je, ale pídit se po tom nějak nehodlám, když tak jen trochu, moje zvědavost mi stejně určitě nedá pokoj, znám se. V nedaleké Valaské jsem počkal na vlak do Brezna a odtud jsem musel už jen autobusem, protože do Tisovce už žádný vlak nejel, ale co, hlavně, že jsem se v pořádku do Tisovce vrátil, to je to hlavní.

Místní část Čierneho Balogu Nový Krám.

A na závěr? Železnice, přírody a památek jsem si užil do sytosti, takže spokojenost se opět stala milým společníkem mé ,,maličkosti. Dobitý dobrou náladou a i žhnoucím sluníčkem jsem mohl zavelet k dalšímu výletu při mé dovolené na Slovensku, ale o tom je zase jiný příběh.

Ještě jedno, úplně na konec tohoto příběhu dávám odkazy na videa, které jsem natočil na Čiernohronce, tak snad se vám je podaří otevřít a prohlédnout, když ne, zadejte do vyhledávače youtube.com a v jeho vyhledávači Zeleznica 1909 (2) a tam mé ,,díla“ v sekci videa najdete.

https://www.youtube.com/watch?v=7NxODuqnYJ8

https://www.youtube.com/watch?v=U5jsYp3g4Ig

GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (48.747, 19.649)
Poslední aktualizace: 26.8.2015
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Datum a čas:
Odkud:
Kam:
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Čierny Balog

Vyhledání vlakového spojení
Datum a čas:
Odkud:
Kam:

Příspěvky z okolí Údolím Čierneho Hrona se stříbrnými rovnoběžkami.

Lesnícky skanzen
Lesnícky skanzen
Chodník, naučná stezka
Lesnícky skanzen ve Vydrovské dolině u Čierného Balogu vznikl v místě horní stanice Černohorské lesní železničky. Přibližně tříkilometrový okruh vedený po obou stranách údolí potoka Vydrovo názo…
0.5km
více »
Opět po čase v Čiernom Balogu
Opět po čase v Čiernom Balogu
Cestopisy
Tak jsem se zase po čase, tedy přesně po roce, pěti měsících a pár dní, vypravil do obce Čierny Balog a jejího okolí. Chtěl jsem se ještě svézt vláčkem na Čiernohronské železnici, jejímž centrem je právě Čierny Ba…
0.6km
více »
Čiernohronská železnica a Čierny Balog
Čiernohronská železnica a Čierny Balog
Tipy na výlet
Pokud se chcete svézt po Čiernohronské železnici, nejlépe je přijet vlakem do Chvatimechu buď z Banské Bystrice, nebo z Brezna. Do Čierneho Balogu se dostanete i autem a to nejlépe z města Brezno. V městě je to do…
1.1km
více »
Lesnícky skanzen-Vydrovská dolina, Čierny Balog
Lesnícky skanzen-Vydrovská dolina, Čierny Balog
Tipy na výlet
Autom v smere od Banskej Bystrice odbočíme do prava na Čierny Balog. Prejdeme Č.Balog a sledujeme informačné tabule, ktoré nás dovedú k Lesníckemu skanzenu vo Vydrovskej doline. Hneď pri vstupe do open-airového múzea je veľké bezplatné parkovisko. Lesnícky skanzen vo Vydrovskej doline v rámci asi 70 zastavení v príjemnom lesnom prostredí hovorí o histórií a súčastnosti lesníctva, o význame lesa, o dôležitosti jeho ochrany …
1.8km
více »
Město Brezno
Město Brezno
Město
Město Brezno, se nachází v horní části regionu Horehronie, jehož je také centrem, toto město se dá také považovat jako metropole Horehroní. Nachází se tu muzeum, v kterém se dozvíte vše možné o této oblasti rozpro…
6.3km
více »
Brezno – procházka městem a historií
Brezno – procházka městem a historií
Tipy na výlet
    Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chtěli jsme si udělat nějakou túru v horách, zastavit se v historicky zajímavých místech a prohlédnout si hrad…
6.3km
více »
Ve slovenském království sněhu a ledu tuhne krev v žilách i těm největším dobrodruhům
Ve slovenském království sněhu a ledu tuhne krev v žilách i těm největším dobrodruhům
Tipy a novinky
V předchozím článku jsme vás vzali do Vysokých Tater, které by měl navštívit každý lyžařský fajnšmekr. Chcete ale tuto zimu objevit a zažít něco opravdu nového?…
7.2km
více »
Kdy jste byli na Slovensku naposled?
Kdy jste byli na Slovensku naposled?
Tipy a novinky
Čerstvé statistiky vypovídají jednoznačně: Slovensko se v posledních letech dostalo na špici v žebříčku zemí, kam Češi jezdí nejvíce. Kdo by se divil, má to svoji logiku. Je to blízko, z formalit je třeba jen dáln…
9.7km
více »
3 tipy na výlety na Slovensku, které zvládnou i méně zdatní turisté
3 tipy na výlety na Slovensku, které zvládnou i méně zdatní turisté
Tipy a novinky
Ačkoliv prázdniny pozvolna končí, můžete si i nadále užívat cestování. Co takhle vyrazit k našim slovenským sousedům? Zabalte si turistickou obuv a batoh, podíváte se na jedny z nejkrásně…
9.7km
více »
Přes tři sedla
Přes tři sedla
Cestopisy
Jen taková prvotní informace, v tomto případě jsem si žádného oře neosedlal, musel jsem se spolehnout jen na své nohy. Ze začátku si ale stoupání pěkně vychutnaly včetně zbytku mého těla. Krajina Slovenská je krás…
13.5km
více »
Ze sedla Zbojská přes Tri Kopce do města Tisovec.
Ze sedla Zbojská přes Tri Kopce do města Tisovec.
Trasa
Jedná se o středně náročnou trasu. Je dobře značená turistickými značkami, ovšem je dobré si tyto značky hlídat- dobře je sledovat, protože na některých místech jsou uměle vytvořené cesty pro stahování dřeva. Znač…
14km
více »
Jedeme na Slovensko - část osmá - Slovenské rudohoří - západ
Jedeme na Slovensko - část osmá - Slovenské rudohoří - západ
Cestopisy
Středa 22. 11. Opustili jsme oblast Slovenského ráje a přemýšlíme, co dál. Je vedro k padnutí, chtěla jsem jet někam k vodě, někde se vykoupat, ale cestou nebylo nikde nic. Jeli jsme podle Hronu, ani tím bych nepohrdla, ale tam, kde se dalo sjet ze silnice, se nedalo zajít k vodě. Břehy byly vysoké a zarostlé, navíc vody bylo malinko. Vždyť pramen Hronu jsme nedávno m…
15.2km
více »
Procházka se zubačkou
Procházka se zubačkou
Cestopisy
Tak jsem se rozhodl napsat opět článek z mé oblíbené oblasti, jež je železnice. Nadpis tohoto článku může nezasvěcenému připadat minimálně trochu zvláštní, ale ti, co se pohybují ve světě železnice už určitě budou…
16.4km
více »
Slovensko – pohoří Poľana, Hriňovské lazy
Slovensko – pohoří Poľana, Hriňovské lazy
Pohoří
Slovensko – pohoří Poľana, Hriňovské lazy (05/2022) Pohoří Poľana patří z geomorfologického hlediska do Slovenského středohoří (Slovenské stredohorie). Tvar pohoří je netypický, kulatý – je…
17.4km
více »
Návrat do sedla Burda a k prameni Rimavy.
Návrat do sedla Burda a k prameni Rimavy.
Cestopisy
Při dovolené na přelomu srpna a září letošního roku jsem mezi mé plány opět po letech, tedy konkrétně po 6 letech, zařadil návštěvu sedla Burda a pramenu tak trochu neprávem opomíjené řeky Rimava. V roce 2012 jsem…
18.2km
více »
Tisovské ledové království
Tisovské ledové království
Jeskyně
I takto by se dala pojmenovat ledová výzdoba vytvářející se každý rok v zimě u jednoho z možných vstupů do jeskyně nedaleko města Tisovec, přibližně tři kilometry směrem do sedla Zbojská nad zdejší silnicí, prochá…
18.6km
více »
Z Čertovice na Ďumbier a zpět Starobocianskou dolinou
Z Čertovice na Ďumbier a zpět Starobocianskou dolinou
Tipy na výlet
Sedlo Čertovica (1.232 m n. m.), které odděluje Ďumbierské Tatry na západě od Kráĺovohoĺských Tater na východě, je vhodným nástupním místem k výstupu na Ďumbier (2.046 m n. m.), nejvyšší vrchol Ďumbierských Tate…
20.7km
více »
Výlety a procházky krásnou přírodou okolo Tisovce.
Výlety a procházky krásnou přírodou okolo Tisovce.
Cestopisy
Tak jsem se konečně dostal k tomu, abych se s vámi podělil se zážitky z mých putování, či jen procházek přírodou okolo města Tisovec. Krása této téměř nedotčené přírody je někdy až fascinující a proto už jsem delš…
21.1km
více »
ZA VÝHLEDY DO NÍZKÝCH TATER
ZA VÝHLEDY DO NÍZKÝCH TATER
Cestopisy
Napotřetí už Nízké Tatry nezklamaly. Poprvé jsme to otočili kvůli nepřízni počasí a podruhé nás kombinace únavy a pohodlných lehátek přesvědčila, asi hodinu …
21.8km
více »
Objevování tajemství hory Hradová.
Objevování tajemství hory Hradová.
Cestopisy
Hradová, hlavní dominanta města Tisovec, už mi za ty roky, co sem jezdím, nějak zevšednila. Řekl jsem si ale, že bych se přeci jenom na ní měl zase po čase jít podívat, mohlo by se tam třeba vyskytnout něco zajíma…
21.8km
více »
Zubačka Tisovec- Pohronská Polhora
Zubačka Tisovec- Pohronská Polhora
Technická památka
V tomto článku vám představím jednu unikátní železniční trať, nacházející se na středním Slovensku, v malebném Slovenském rudohorí. Tato železniční trať, vedoucí z města Tisovec do obce Pohronská Polhora je unikátní tím, že mezi klasickými dvěma kolejemi se nachází ještě jedna, respektive dvě spojené k sobě v podobě zubů. Tato ozubená ,,pomocnice“ byla budována na těch tratích…
21.9km
více »
Na Chopok lanovkou
Soutěž 2 body
www.turistikaprozivot.cz
Na Chopok lanovkou
Tipy na výlet
Jedeme zdolat vrchol Chopok v Nízkých Tatrách. Jedeme autem z Liptovského Mikuláše do lyžařského střediska Jasná, kde začneme cestu na vrchol Chopku 2024 m nad m.  Při naší letní dovolené na Slovensku  si nenechám…
22km
více »
Chopok
Soutěž 5 bodů
www.turistikaprozivot.cz
Chopok
Vrchol
Druhý nejvyšší vrch (2024 m) v hlavním hřebenu Nízkých Tater ve skupině Ďumbieru. Přístup sedačkovými výtahy od jižní strany z Bystré Doliny ze Srdiečka, od severu z Demanovské doliny z Jasné. Vyhlídkový bod na …
22km
více »
Ďumbier
Ďumbier
Vrchol
Nejvyšší vrch Nízkých Tater (2043 m) v hlavním hřebeni horstva. Výrazný masív tvoří žulové horniny. Pod vrcholem klesají více než 500 m Vysoké stěny a žleby, pod nimiž jsou ledovcové kotle. Vrcholem prochází tur…
22.2km
více »
Zasněženým Tisovcem a jeho okolím.
Zasněženým Tisovcem a jeho okolím.
Cestopisy
Zima umí opravdu někdy vykouzlit takovou krásu, až z ní člověku oči přecházejí. Tentokrát jsem se o tom přesvědčil na dovolené v mém oblíbeném Tisovci, městě…
22.8km
více »
Město Tisovec
Město Tisovec
Město
Město Tisovec se nachází na středním Slovensku, v krásné krajině Slovenského rudohoria. Název města, jak už sám napovídá, pochází od stromu Tis, který se tu v minulosti hojně vyskytoval. Scházejí se tu tři významn…
22.8km
více »
Hora Voniaca
Hora Voniaca
Tipy na výlet
Jdeme na jeden z vrcholů Slovenského rudohoria nacházejícího se severovýchodně od města Tisovec. Právě z města Tisovec je nejlepší začít cestu na vrchol této hory. Cestu začneme nejlépe od rozcestníku na zdejší že…
22.9km
více »
Demänovská jaskyňa Slobody - Slovensko
Demänovská jaskyňa Slobody - Slovensko
Jeskyně
Kam jedeme? Demänovská jaskyňa Slobody je součást Demänovského jeskyního systému v Nízkých Tatrách...   Technické informace: Teplota v jeskyni: +7°CVlhkost vzduchu: 98%Počet schodů: 913!! Délka prohlídky: 1,415kmD…
28km
více »
Muránská planina
Muránská planina
Národní park
Muránská planina má charakter náhorní pahorkatiny s krasovými prvky. Je součástí spišsko- gemerského krasu. Okraj planiny tvoří prudklé 200-600 m srázy. Nejvyšší vrchol je Klak (1409 m.n.m.) V o…
29.1km
více »