Vrcholky jičínska 5. - Houser 388 m.n.m. a Sv. Anna 358 m.n.m

Po delší době jsem se dostal opět ke psaní. Dnes budu pokračovat 5. dílem zdolaných vrcholků jičínska. Se svou koloběžkou jsem se 15. července 2013 vypravil na dvojici neovulkanických kopců, chcete-li vrchů, západně od Jičína. Jedná se o vrch Houser 388 m.n.m. a Svatou Annu 358 m.n.m. Oba kopce spadají do jičínské pahorkatiny na okraji Českého ráje.

Z Robous se přes Jičín a Březinu dostávám po 12 km mezi oba zmíněné vrchy. Cestou fotím po levé ruce vypínající se vrch Veliš, o kterém bude další pokračování téro série. Dále cesta pokračuje kolem rybníků Lhotský, Vyplatil a o kousek dále je i Jíkavec. Před ním ale uhýbám a po červené značce KČT začínám stoupat na vrch Houser. Asi po 300 m značená cesta končí a jdu (protože toto už na koloběžce nedávám) po místní pěšině směrem k vrcholu. Kilometrové stoupání je u konce a já hledám vrcholový kámen na vrchu Houser 388 m.n.m. To se mi po chvilce i podařilo. Fotím okolí i strže hlubokého kamenolomu, který pomalů zarůstá.

HOUSER - 388 m.n.m. Je to neovulkanický suk tvaru nesouměrného kužele s vyššími jihovýchodními svahy. Vrch je porostlý v horních částech keři s travnatými porosty, níže jsou převážně smrkové porosty s příměsí listnáčů. Vrch je porušen hlubokým kamenolomem. Výhled z Housera je místy omezený porostem, ale pěkný je směrem na Český ráj, Trosky, Prachovskou pahorkatinu a Zebín, či sousední Dubolku, kam povedou někdy v budoucnu mé kroky také. Na jižních svazích Housera pramení několik potůčků napájejících blízký bezejmenný rybník a níže rybniční potok Velký Porák.

Z Housera sjíždím stejnou cestou, uhýbám na sever po červené již značené cestě KČT, ze které asi po půl kilometru uhýbám a přes pole stoupám na Sv. Annu. Zhruba po kilometru jsem vystoupal na vrchol Sv Anny, která je uváděná jako přírodní památka. Na vrcholu je kaple, která byla vystavěna kolem roku 1670 na popud Františka Josefa Šlika. Stavba dodnes slouží jako poutní místo.

SVATÁ ANNA - 358 m.n.m. Přírodní památka Svatá Anna je čedičová kupa porostlá smíšenou habrovou doubravou. Vrch se nalézá v Českém ráji se asi 5 km severozápadně od Jičína mezi obcemi Ostružno a Dolní Lochov. Místo je důležitým hnízdištěm několika druhů ptáků. Mezi ně patří hrdlička divoká, strakapoud velký, drozd zpěvný a brhlík lesní. Na kraji lesního porostu se vyskytuje slepýš křehký.

Pořizuji několik fotek i uvnitř kaple, najíždím na louku pod kopcem odkud se otevírá nádherný pohled na Jičín a klesám do Dolního Lochova. Dále již po silnici přes Ostružno a Jičín zpět domů. Celkem pohodových 25 km.

Příště zdarec na Veliši. wink

Poslední aktualizace: 18.5.2014
Vrcholky jičínska 5. - Houser 388 m.n.m. a Sv. Anna 358 m.n.m na mapě

Příspěvky z okolí Vrcholky jičínska 5. - Houser 388 m.n.m. a Sv. Anna 358 m.n.m

Ostružno - kostel Povýšení sv. Kříže
Ostružno - první písemná zpráva o obci pochází z roku 1227. Dominantou Ostružna je pozdně barokní kostel Povýšení sv. Kříže.…
Obec Ostružno leží cca 4 km východně od Jičína. Roku 2006 tu trvale žilo…
Turistický rozcestník, který se nachází v lokalitě zvané Pod Malou…
Skalní útvar zvaný Šikmá věž se nachází v jižní části komplexu Pr…
Prachovské skály - Šikmá věž - Vítkova vyhlídka
Vítkova vyhlídka na Šikmé věži se nachází v jižní části Prachovských skal. K vrcholu Vyhlídky vedou schody vytesané do skály. Z…
Lokalita zvaná Fortna se nalézá v jižní části Prachovských skal. Touto částí skal, která je tvořena skalní roklí, nás provádí…
Zimní plánování tradičního Jarního cyklozájezdu se točilo kolem dvou lokalit, nicméně nakonec zvítězila varianta bližší – výlet do Českého ráje. Jak…
8.5.2013 Večerní hýření bylo v mezích slušnosti, tak jako obvykle…
Prachovské skály
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak…
Pechova vyhlídka - většinou neprávem opomíjená vyhlídka, která se nachází…
Císařská chodba je nejmohutnější částí Prachovských skal. Jedná se Hlubokou rokli, která je lemována kolmými skalními stěnami. Jméno…
Název místa Vyhlídka Českého ráje vypovída za vše... prostě nádhera. Z vyhlídky se nabízí výhledy na celý amfiteátr skal,…
Z Vyhlídky Míru se nabízí krásné výhledy na vrcholky skal, které lemují…
Jdeme na Ervínův hrad, který, ale hradem není.... V západní části…
Točenice - nejvýznamnější křižovatka cest v oblasti Prachovských skal.…
Směřujeme do Prachovských skal, které zde sice již jsou zmíněny, ale tímto příspěvkem bych se chtěl věnovat jednotlivým vyhlídkám.…
Prachovské skály - Myší díra
Skalní útvar Myší díra v Prachovských skalách se nalézá při cestě malým (žlutým) okruhem ve směru od Točenice k Vyhlídkám. Průchod skalní štěrbinou…
Všetečkova vyhlídka se nalézá na plošině Plecháč v centru Prachovských skal.  Z vyhlídky se nabízí výhled na amfiterátr skal směrem…
Naše společná cesta na Exitu 44 rychlostní silnice R10. Dále pokračujeme směrem na Židněves, Sukorady, Obrubce, Horní Bousov,…
Začátek trasy je u turistické chaty,u chaty je placené parkoviště( 50kč na…