Z Ovčárny do Koutů a jak se upravují lyžotrasy

Stalo se 20.2.2012

Díky šťastné shodě okolností (kolega z práce měl cestu) jsem se nechal vyvézt Na Ovčárnu, ať se podívám na tu záplavu sněhu, co nás zase letos zima obšťastnila. Řekl jsem to si vezmu běžky abych stihl objet chaty pod Pradědem a nakonec jsem kolegovi řekl, že se nebudeme na sebe vázat ať jede autem sám, já to sjedu do Koutů. Vyráželi jsem až na poledne a výjezd z Hvězdy jsem stíhali na druhou odpolední. Naštěstí cesta k Sabince, či parkoviště Pod Ovčárnou neměla komplikaci, takže vysedám kousek po 14. hodině. Tak jen vybalit běžky a trošku namazat a můžu se podívat na ty záplavy.

Je pondělí, takže je v okolí Pradědu celkem mrtvo, vypadá to že jede snad jen vlek C hned za Figurou (ještě Velký Václavák u Barborky). Včera v televizi ukazovali záběry vleku B pod Petráky (takové to dvojité lano), že se pod něj snad ani lyžař nevejde a vskutku je to tak, málo obvyklý jev, rolba odhrnuje sníh ze sjezdovky – většinou se to dělá naopak, ale letošní zima zatím sněhem příliš nešetří. Ostatně je to vidět i na různých rozcestnících či značkách (vlastně není). Naposledy tolik sněhu bylo snad v r. 2004, to bylo kolem Pradědu taky skoro 3m sněhu, byl to vlastně rok před tou Ladovskou zimou, tehdy bylo na horách paradoxně sněhu méně. Nicméně není čas na nějaké lelkování, musím se podívat ještě dál, po prvotním zataženu se naštěstí mraky občas rozplynou, tak mi tu záplavu občas ozáří i sluníčko.

Podívám se na Barborku a Kurzovku, pak táhlý výstup k rozcestí Praděd. Potkávám náčelníka HS tak si řekneme ahoj, no je to spolužák...

Na Praděd nepolezu, zas taková dohlednost není a ačkoliv je konec února, nechce se mi na horách zatmět. Takže sjezd na Švýcárnu, kupodivu žádná rychlost – vrstva byť ujetého, ale měkkého sněhu není zas tak rychlá. Na chatě si dám pivo a polívku a abych neurazil místní borůvkový likér, to abych se při sjezdu nebál.

Samozřejmě, že pod Švýcárnou je stopa méně upravená, řekl bych neupravená. Na internetu se sice uvádí, že trasa ČHS-Švýcárna je upravená z 18.2. to je ze soboty, ale nezdá se mi, že by v neděli tolik sněžilo a foukalo, aby na sjezdu ke Kamzíku (rozcestí) byly takové závěje. Samozřejmě pokračuju na Petrovku a po zelené dolů. Tak od Petrovky dolů o víkendu ani před tím určitě rolba nejela. Pouze vyjetá stopa od běžkařů ve vrstvě cca 20-30cm nového sněhu, to by tak odpovídalo tomu,co napadalo minulý čtvrtek, určitě to není těch 5cm z neděle.

Takže místo pohodového odpočinkového sjezdu poměrně dřina v hluboké zmrzlé stopě. Od Pelikána si odpočinu přece jen v ujeté stopě, která vede pod vysokým napětím do skiareálu v Koutech, tady je tak 2-3cm vrstva nového sněhu, to je to co padalo v neděli. U restaurace jsem už za soumraku a jak se dívám na jízdní řády, jede mi to asi za hodinu.

Vlastně žádný o žádný převratný cestopis se nejedná, chtěl jsem to spíš napsat kvůli zklamání, který letošní sezona přináší v tom co se týče úpravy lyžařských tras v Jeseníkách povšechně. Po létech mizerných zim, je letos zase sněhu dostatek, ale upravují se jen vybrané úseky, či skoro žádné, případně tak, že jsou dopravně náročné. Když je sjezd z vyšších poloh do údolí, tak ten upravený není. Na Červenohorské sedlo nejezdí kyvadlovka, takže občas jsou normální autobusy přeplněné a parkoviště není nafukovací. Samozřejmě slušné trasy jsou z Ramzové na Paprsek, ale tam je pak taky přelidněno. Na výchozích místech lyžotras jsou velké vývěsní mapy, což je sice dobře, ale nevím proč (ve skutečnosti vám) jsou umístěny v „uměleckých“ stojanech s jakýmsi portrétem nějakého skřeta (asi Praděda) a k tomu i trasy se značí dvojmo, takže mimo solidního značení Klubu českých turistů tu máme duplikující značení zimních tras Sdružení cestovního ruchu.

Je jasné, že pak nejsou peníze na úpravu tras. Jak jsem si vyčetl ve zprávách, sobotní závod Jesenická 40 dopadl vlastně fiaskem a to právě díky nepřipravené trati (a to jsme po ní už letos jeli koncem ledna, sněhu bylo dost) – rovněž pořadatel si včas neuhlídal úpravu trati a pak napíše že pro přívaly sněhu se trať nestihla upravit. Co si pamatuju, tak v zimě většinou sníh padá, tak s tím by nejen pořadatelé takových závodů, ale i úpravci lyžařských stop měli počítat a ne psát, že když sněží, tak se stopy nedělají.

Poslední aktualizace: 21.2.2012
Z Ovčárny do Koutů a jak se upravují lyžotrasy na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Z Ovčárny do Koutů a jak se upravují lyžotrasy

turistické rozcestí - Pod Pradědem
Turistický rozcestník, který se nachází v lokalitě Pod Pradědem, ukazuje turistům cestu do tří směrů. Po zelené značce ve směru…
Rozcestí modré, červené a zelené turistické značky. Modrá značka vede na vrchol Praděd. Na druhou stranu se po modré značce…
Divoký důl patří k nejkrásnějším místům v Jeseníkách. Výhodou je, že je k…
Národní přírodní rezervace Praděd byla vyhlášena v roce 1991 a má rozlohu…
Praděd - rozcestí je křižovatkou červené, zelené a modré turistické trasy…
Místo, ze kterého se nabízí výhled na Petrovy kameny se nachází u odbočky…
Nejlepší je vyjet autem do Karlovy Studánky-zde necháme auto a ky…
Podzimní Praděd, jako nejvyšší hora Moravy, má na podzim svoje…
Vycházíme z Karlovy Studánky od hotelu Hubert. Jdeme po naučné stezce údolím Bílé Opavy. Stezka vede podél horské bystřiny po trošku…
Po tragické vánoční oblevě a pokračujícím teplu v lednu až poslední…
Když jsme počátkem listopadu absolvovali úspěšnou výpravu na skalního Vozku, rozhodli jsme se, že letošní turistickou sezónu zakončíme…
Turistický rozcestník, který se nachází u odbočky, z asfaltové silnice vedoucí na Praděd, k chatě Barborka, ukazuje turistům cestu…
Praděd, nejvyšší moravská hora
Výška 1492 metrů, uvádí se také 1491 metrů. Z vrcholu vidíte rozlehlé…
Turistický rozcestník, který se nachází na vrcholu Pradědu ukazuje turistům cestu po značce modré ve směru Praděd (vrchol) - Divoký…
Možná si po přečtení názvu řeknete, jaképak dobývání, když tam ve…
Významná křižovatka turistických tras, křižují se tu modrá, červená a zel…
Trasa začíná na vrcholu Pradědu (možno přijít údolím Bílé Opavy z Karlovy Studánky, pokračovat přes Ovčárnu nebo z Malé Morávky autobusem na Ovčárnu …
Proč se Barborka nazývá Barborkou není zcela zřejmé. Každopádně (…
Naši chlupáči potřebovali opět pořádně utahat, a tak jsme je tentokrát…