Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
16.července 1905 byla zprovozněna trať mezi obcemi Černovice a Líšeň. Trať byla dlouhá necelých 7km. Počítalo se s jejím prodloužením až do Jedovnic, nikdy k němu ale nedošlo.
Trať místní dráhy byla v Černovicích napojena na Vlárskou trať a cestou do Líšně z ní odbočovalo několik vleček do místních podniků.
Až do roku 1942 dráha vystupovala jako samostatný subjekt „Společnost místní dráhy Brno-Líšeň“ a od tohoto data se stala součástí „Společnosti brněnských elektrických pouličních drah“. Trať byla poté postupně elektrifikována a zdvoukolejněna.
Úpadek začíná v roce 1964, kdy je zrušen úsek mezi Stránskou skálou a Líšní. Železniční svršek zůstává, ale je využíván pouze jako vlečka do depozitáře Technického muzea v Líšni. Budoucnost je nejistá, ale jednou z možností je i obnova tratě až do Líšně.
Památek na tuto zajímavou technickou památku zůstalo poměrně hodně. Jsou to například obě nádražní budovy v Černovicích i Líšni, ale i části trati a několik původních sloupů z doby elektrifikace.
Nádražní budova v Brně-Černovicích prošla od doby, kdy přestala být využívána ke svému účelu, mnoha stavebními úpravami. Největší a nejméně citlivé změny probíhaly v době, kdy byla využívána jako trolejbusová měnírna. Sloužila také jako obytný dům a nyní v ní sídlí soukromé společnosti, které se negativně projevují především v nejbližším okolí historické stavby.
Mnoho kolemjdoucích by v budově dnes jen těžko hádalo nádraží. Přesto se ale jedná o část naší historie, kterou bychom neměli zapomenout.