Galerie Jan Svatoš
Turistické cíle • Památky a muzea • Muzeum
Galerie Jana Svatoše v Kostelci nad Černými lesy je především orientována na keramickou plastiku a její ambicí je nabídnout výstavní prostor předním našim i zahraničním keramikům-sochařům, kteří nemají u nás příliš možností vystavovat v adekvátním noblesním prostředí.
Nová galerie keramické plastiky je autorským dílem architekta Jana Línka, našeho předního moderního současného autora a za zhlédnutí stojí právě ona povedená symbióza architektonického provedení a vystavovaných výtvarných objektů.
Umístění galerie keramické plastiky navazuje svým způsobem na tradici Kostelce, jenž je od poloviny 19. století úzce a dominantně spojen s výrobou hrnčiny a umělecké keramiky. Již kolem roku 1900 bylo ve třinácti dílnách zaměstnáno okolo sta dělníků.V roce 1908 vznikla v Kostelci velká keramická továrna „Alois Vondráček a spol.“, jejíž majitel Ferdinand Vondráček nejenže zaměstnával více jak 120 lidí, ale dokázal přijímat podněty z pražských profesionálních kruhů a začal v polovině dvacátých let vyrábět uměleckou keramiku V jeho továrně působili profesoři pražské Uměleckoprůmyslové školy Josef Drahoňovský a Jaroslav Horejc. Ferdinand Vondráček spolupracoval s Krásnou jizbou Družstevní práce, vystavoval s velikým úspěchem v její pražské výstavní síni na Národní třídě. Do kunsthistorických publikací se již dávno dostal červenicový čajový soubor, který můžeme považovat za jeden z vrcholů české funkcionalistické keramiky.
S příchodem nové generační vlny kosteleckých keramiků čtyřicátých let, kterou tvořili především Jaroslav Vondráček a Jaroslav Stuchlík došlo k znovunavázání spolupráce s pražskými výtvarníky. Oba k sobě zvali mladé umělce z protektorátní Prahy, nechávali je u sebe pracovat a vytvářet tak inspirující atmosféru i pro svoje stálé, esteticky neškolené zaměstnance. Těmito kosteleckými dílnami prošli Petr Tučný (budoucí profesor a evropsky uznávaný designer), Josef Istler (budoucí významná osobnost abstraktní malby), sochař Jiří Jílek, keramici Pravoslav Rada či Julie Horová.
I v době socialistického družstevnictví pod hlavičkou „Družstvo umělecké výroby KERAMO“ vznikalo v Kostelci mnoho realizací z návrhů předních výtvarníků (Šilar, Košnář, Forejtová, Těhník, Hausner a jiní).
Výstava, která byla nedávno zahájena z výtvarných děl Štěpánky Baškové, Elžbiety Grosseové, Jiřího Kožíška, Jiřího Lašťovičky, Jiřiny Marešové, Milana Martiníka, Miroslava Olivy, Šárky Radové, Lubomíra Šilara a Jitky Wernerové se určitě zapíše nejen do tradice Kostelce, ale určitě začíná psát novou kapitolu v propagaci výtvarného umění.