Hrubý Jeseník – Šerák (1.351 m.n.m.)

Turistické cíle Vrchol

Jednoho slunečného, ale pořádně mrazivého dne při pobytu na Ramzové jsem se vydal na kopeček jménem Šerák. Nejjednodušší přístup je možný sedačkovou lanovkou z Ramzové (http://www.bonera.cz/), která vede po západním hřebeni a končí ve výšce 1.325 m.n.m. Já jsem však o tento druh zábavy neměl zájem a jako obvykle jsem zvolil výstup po svých.
Jel jsem na běžkách a občas také šel pěšky po červeně značené turistické cestě, která vede zpočátku přibližně podél lanovky. Později sjezdovku přecházím a pokračuji lesem přibližně jižním směrem. U rozcestí Nad Dobrou vodou se připojuje modrá značka, která vede z obce Ostružná. Následuje rozcestí Čerňava (1.065 m.n.m.), kde je také mezistanice lanové dráhy. Nebo respektive jedna lanová dráha končí a druhá začíná. Ani tuto nabídku na ulehčení cesty však nepřijímám a pokračuji k hlavnímu hřebeni Hrubého Jeseníku po svých, stále po červené turistické značce. Stoupám, nabírám výšku a začínají se mi otevírat zajímavé pohledy do okolí.
Nedaleko od vrcholu je několik rozcestí, Širák je totiž významnou křižovatkou turistických cest, přičemž červeně značená je součástí dálkové mezinárodní trasy E3. U prvního ukazatele (Šerák – rozcestí) je možné pokračovat na jih k dalšímu zajímavému vrcholu, kterým je Keprník. Přidává se tady také modrá turistická značka, po které já odbočuji vlevo k vrcholu, kam však nevede žádná ze značených cest. Šerák obchází skoro kolem dokola tři turistické značky, červená, modrá a žlutá. Po posledně jmenované se jdu podívat k horní stanici lanovky. Z různých míst si vychutnávám krásné výhledy, například na Rychlebské hory, kralický sněžník či Jesenicko.
Významný horský vrchol Šerák je nejsevernější hlavní tisícovkou hřebene Hrubého Jeseníku. Vrcholové partie tohoto kopce porůstá kleč a rozvolněná horská smrčina. Vrchol Šerák a jeho okolí náleží do Národní přírodní rezervace Šerák – Keprník, která se rozkládá na ploše 1174 ha. Jedná se o nejstarší rezervaci na Moravě vyhlášenou již v roce 1903. Na vrcholu to většinou pěkně fouká a teplota také nebývá nejvyšší. Proto je jistě pro každého návštěvníka dobrou zprávou, že za malou vyvýšeninou lze spatřit Chatu na Šeráku. Zde se může člověk občerstvit před další cestou. V horské Chatě Jiřího na Šeráku, která byla postavena roku 1888, se lze také ubytovat (http://www.bonera.cz/ubytovani-chata-serak.php).
Zpáteční cestu je možné si zpestřit a částečně prodloužit po modré přes Obří skály (1.081 m.n.m.) a následně po zelené přes Vražedný potok zpět do Ramzové. Tím lze absolvovat zajímavou okružní procházku v délce asi 12 kilometrů. Vzhledem k převýšení je potřeba počítat s přiměřeně dlouhou dobou výletu, jenž se může protáhnout o příjemně strávený čas na horské chatě.

Další kopečky s výškovou kótou nad tisíc metrů, které jsem v okolí navštívil:

- Keprník v Hrubém Jeseníku:https://www.turistika.cz/mista/hruby-jesenik-keprnik

- Smrk v Rychlebských horách:https://www.turistika.cz/mista/rychlebske-hory-smrk

Další má povídání o některých navštívených místech a cestách se nacházejí na mém blogu: https://cestou-necestou-s-matejem.blogspot.com/ a také na stránkách iDNES: http://pavelliprt.blog.idnes.cz/

Poslední aktualizace: 8.3.2023
Nadmořská výška:
1351 metrů nad mořem
Hrubý Jeseník – Šerák (1.351 m.n.m.) na mapě
Autor: Bubinga

Příspěvky z okolí Hrubý Jeseník – Šerák (1.351 m.n.m.)

Jeseníky a naše zimní dovolená r. 2014 - 3. část – výlet Červenohorské sedlo - Šerák po NS s Koprníčkem
Úterý 7. 1. 2014 Včera jsme se namlsali – nádherným počasím i nádhernými výhledy. Počasí sice už tak pěkné nehlásí, zda budou nějaké…
Na jesenický Šerák můžete vyjet lanovkou z Ramzové. Nebo vyšplhat kopec…
Keprník je čtvrtý nejvyšší vrchol Jeseníků. Odtud je jeden z…
Šerák, jeden z nejvyšších vrchů Keprnické hornatiny, jsme navštívi…
Rozcestí u Jiřího chaty na Šeráku, je zcela jístě místem uvažování , kam dál, a to ať již jste sem vyjeli lanovkou, či došli po…
Bez ohledu na to, jestli je někomu sympatičtější letní nebo zimní…
U každé správné horské chaty má být zvon. To samozřejmě není autorova myšlenka, ale vcelku praktické opatření, které má zachránit poutníka v nouzi. R…
Turistický rozcestník, který se nachází, jižně, pod vrcholem Šeráku…
Dlouhá léta jsem viděla Obří skály jen z vlaku. A říkala si - kdy se tam…
Když jsem absolvoval zmíněnou výpravu, posloužil k Dopravě…
Turistický rozcestník červené a modré značky na severním svahu čtvrtého n…
Rozcestí modré a (a zatím souběžně vedoucí) zelené značky u Obřích skal. Po modré vás čeká prudký výstup k rozcestí Pod Šerákem a k…
Koňská Vyhlídka je název odpočinkového místa na turistické trase z Čerňavy…
Turistický rozcestník, který se nachází, severně, pod vrcholem Keprníku ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po značce červené ve…
Výrazná skalní dominanta krajiny tyčící se nad Vražedným potokem,…
Turistický rozcestník, který se nachází pod vrchem Šumný ukazuje turistům…
Turistický rozcestník, který se nachází u Bystrého potoku ukazuje turistům cestu modré značce ve směru Filipovice, Pod Točníkem,…
Hned na úvod tohoto článku si upřesníme několika názvů a technických…
Vražedný potok zní poněkud morbidně, i jeho původní německý název. Faktem…
Vlakem z Opavy jedeme na Ramzovou, odkud už pěšky na Keprník. Dne 18.5.2013 jsme s Ondrou a s Vojtou vyrazili na další výšlap. Po…