Městská jatka Brno
Turistické cíle • Ostatní • Ostatní
Areál historické průmyslové zóny, jehož výstavba začala před více než sto lety. Původně měly stavby budov velmi zdobné fasády z dvoubarevného lícového zdiva, pozdější úpravy však značnou část zcela znehodnotily. Historické objekty jsou rozmístěny podél centrální osy původně lemované stromořadím, které je dnes zčásti obnoveno.
Starší část zástavby tvoří původní hlavní výrobní komplex podél ulice Masné a budovy administrativního charakteru podél ulice Porážka. Hlavní výrobní komplex tvoří objekt přestřešeného průběžného průchodu, ke kterému z jedné strany přiléhá pravidelně rytmizovaný objekt bývalých chladíren podél ulice Masné, z druhé strany jsou do něj kolmo napojeny tří nebo pětilodní haly, orientované dovnitř do areálu. Haly a průjezd mají efektní horní osvětlení v několika výškových úrovních.
Z doby pozdější pocházejí objekty blíže nábřeží Svitavy - velká hala tržnice podle projektu Josefa Nebehosteneho a menší objekty stájí. Velká hala tržnice je zajímavá mj. výškově členěným prostorem a spletí ocelových nosných konstrukcí, opět má výrazné horní osvětlení - velké Světlíky s ocelovou konstrukcí. Lehké konstrukce kontrastují s poměrně hmotným cihelným pláštěm budovy.
Objevují se snahy areál zrevitalizovat, ale v současné době je ohrožen plánem výstavby odsunutého vlakového nádraží - přes areál bylo naplánováno přeložit trať na Sokolnice. Podle schválených plánů bude muset být strženo jedno křídlo památkově chráněné budovy Masné burzy od architekta Bohuslava Fuchse a Městská jatka pak budou mít místo střech estakádu.
Odbor památkové péče brněnského magistrátu vedení trati přes jateční komplex označil za "řešení s nedostatkem respektu k hodnotám chráněného areálu", přesto vydal souhlas s jeho poničením.
Horní části budov jsou vidět přes vlečku z cyklostezky kolem Svitavy, zdobné stěny jsou v ulici Masné - dá se kolem nich projít pod stromořadím. Do areálu lze nahlédnout z ulice Porážka. Většina budov je zblízka nedostupná - ve střeženém areálu je firma Brněnské komunikace.