Muzeum MHD Střešovice
Turistické cíle • Památky a muzea • Muzeum
V tramvajové vozovně v Praze - Střešovicích se nachází jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné Dopravy v hlavním městě České republiky. Stálou expozici "Muzea městské hromadné Dopravy v Praze" otevřel v květnu 1993 Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost. Veřejnosti jsou v ní představeny více než čtyři desítky historických vozidel a mnoho dalších exponátů - modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek, plánků. Už samotná vozovna byla v roce 1991 vyhlášena technickou památkou. Byla postavena v roce 1909 a je typickou ukázkou účelových dopravních staveb Elektrických podniků Hlavního města Prahy z období počátků pražské městské hromadné dopravy. Svému účelu - deponování a údržbě tramvajových vozidel sloužila až do roku 1992, kdy byla zahájena její adaptace na muzeum. Dne 21. července 1998 byl soubor 50 historických vozidel městské hromadné dopravy a 34 dalších sbírkových předmětů v Muzeu prohlášen Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku. Střešovická vozovna však není jen muzeem. Z jedné její haly jsou vypravovány i některé provozní soupravy historických tramvají - ty však nejsou muzejními exponáty. Vyjíždějí odsud na svoji trasu o sobotách, nedělích a svátcích v letní sezóně například okružní linka č. 91, případně i vozy podle přání různých zahraničních i tuzemských zájemců. Základ sbírky historických vozidel městské hromadné dopravy v Praze byl položen již v roce 1929, kdy byl vyčleněn pro muzejní účely bývalý vůz pražské koněspřežné tramvaje z roku 1886. Jako historické vozidlo se ovšem objevil v pražských ulicích již o několik let dříve - v roce 1925 při oslavách 50. výročí zahájení provozu pražské koňky. Samotné tradice dokumentování historie pražské městské hromadné dopravy však jsou ještě starší. V roce 1908 položilo tehdejší Technické muzeum pro Království české ve spolupráci s Elektrickými podniky královského Hlavního města Prahy základ sbírky součástí vrchního trolejového vedení pro pražské tramvaje a o tři roky později byl do sbírek Technického muzea předán i historický podvozek pocházející z motorového vozu elektrické dráhy Praha-Libeň-Vysočany, kterou v roce 1896 postavil průkopník elektrického pohonu v Dopravě, český vynálezce a elektrotechnik František Křižík. Dnes tento podvozek můžeme spatřit v Národním technickém muzeu v Praze. Sbírka historických tramvají pražského Dopravního podniku se začala rozrůstat zejména v první polovině 60. let, kdy byla zahájena rozsáhlá obměna vozového parku pražských elektrických drah, která vyvrcholila v roce 1974 v den zahájení provozu metra. Historické vozy, o kterých bylo rozhodnuto, že budou zachovány pro účely podnikového muzea byly původně soustřeďovány v tramvajové vozovně Pankrác a v roce 1971 se celá sbírka přestěhovala do vozovny Vokovice. Zde se příležitostně konaly tzv. "dny otevřených dveří", při kterých byla kolekce historických tramvají představována veřejnosti. Příprava definitivního muzea, které by návštěvníkům poskytlo ucelené informace o historii městské hromadné dopravy na území Hlavního města Prahy však ještě trvala mnoho let. Mezitím byl první soubor historických vozidel prohlášen technickou památkou. To už se mezi exponáty objevily i další prostředky městské hromadné dopravy - trolejbusy, které svoji historickou roli v Praze dohrály v roce 1972. Jen díky obětavosti některých pracovníků Dopravního podniku a mnoha fandů a zájemců o historii dopravy se podařilo během let shromáždit unikátní sbírku vozidel a dalších exponátů dokumentujících vývoj MHD v Praze i vývoj Dopravního podniku. Umístění sbírky ve vokovické vozovně nebylo zcela ideální, a tak byla jako definitivní sídlo sbírky nakonec vybrána v současné době nejmenší pražská tramvajová vozovna ve Střešovicích. Soubor sbírkových předmětů dosáhl v průběhu doby úctyhodného rozsahu. V roce 1998, kdy byl prohlášen za kulturní památku, obsahoval 50 vozidel a dalších 34 sbírkových předmětů. Jeho základem je 41 kolejových vozidel - z toho 16 osobních motorových tramvajových vozů, 1 letní vůz koňky, 12 osobních vlečných vozů, 1 vůz metra a 11 vozidel nákladních a pro zvláštní účely. Dále sbírka obsahuje 3 trolejbusy, 5 autobusů a 1 trolejovou věž. Postupně přibývají i další nové trojrozměrné exponáty. Ne všechny však mohou být umístěny v expozici, některé jsou v opravě nebo na svou rekonstrukci do podoby muzejního exponátu teprve čekají. Tramvajové vozy jsou spřaženy do souprav tak, aby dokumentovaly určitá provozní období. Mezi tramvajemi jsou skutečné unikáty - kromě již zmíněného vozu koňky z roku 1886 jsou středem pozornosti například salonní motorový vůz z roku 1900, otevřený vyhlídkový motorový vůz z roku 1913, zvláštní pozornost zasluhuje pojízdná kolejová měnírna z roku 1930. Své místo v muzeu již mají i představitelé moderního období - velkoprostorových čtyřnápravových tramvají typu T. Autobusová Doprava je zastoupena zatím třemi vystavenými vozy z období 70. a 80. let. Představitelem již uzavřené trolejbusové éry je zatím vůz Škoda 8 Tr z roku 1959, v opravě je snad nejtypičtější pražský trolejbus Tatra T 400 z roku 1954. Na svoji rekonstrukci ještě čeká jeden z nejmladších sbírkových předmětů - trolejbus Praga TOT č. 303, který v roce 1936 trolejbusovou dopravu v Praze zahajoval. Mezi exponáty je zařazen také vůz pražského metra z první dodané série. Muzejní expozici však netvoří jenom sbírka historických vozidel. Návštěvníci mohou shlédnout 5 tramvajových kontrolérů (řadičů), 6 zastávkových sloupků, 2 figuríny s dobovou výstrojí. Po několika desítkách let odpočinku v depozitáři Národního technického muzea byla veřejnosti zpřístupněna i sbírka historických součástí vrchního trolejového vedení pražských tramvají, která byla do Muzea MHD v Praze dlouhodobě zapůjčena a Dopravním podnikem rozšířena o další předměty. Nedílnou součástí expozice je stálá výstava o historii městské hromadné dopravy v Praze. Vznikla za spolupráce Historického archivu Dopravního podniku hl. m. Prahy, akciové společnosti s celou řadou institucí - Státním ústředním archivem, Archivem Hlavního města Prahy, Společností městské dopravy i se členy Kroužku městské dopravy Kulturního domu Vltavská v Praze 7. Návštěvníci muzea mají možnost shlédnout unikátní fotografie, kopie historických dokumentů, plánků, jízdenek, ale také videopořady s jedinečnými filmovými materiály z fondů Národního filmového archivu. Muzeum hlavního města Prahy do expozice dlouhodobě zapůjčilo soubor modelů dalších pražských historických vozidel MHD, které se do dnešních dnů již nedochovaly. Akciová společnost ČKD Tatra v muzeu vystavuje model rychlodrážního vozidla R 1, připravovaného na počátku 70. let pro pražské metro. Spoluúčast všech jmenovaných institucí podtrhuje význam dokumentace historie městské hromadné dopravy v Praze pro budoucí generace. Adresa: Praha 6, Patočkova 4 Telefon: 296 124 900, 5