Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Pomník
Na konci Chrlic, u odbočky na Rebešovice na Zámecké ulici stojí pomník Leopolda Šroma.
Zdálky, nebo pokud kolem projíždíte autem, vám musí pomník připomínat jeden z mnoha křížů rozesetých po naší zemi ve velkém množství. Možná se pozastavíte nad obzvláště upraveným okolím. Teprve, když se u kříže zastavíte, a najdete si čas k přečtení textů na kříži, dozvíte se více o významném rodákovi z Chrlic.
Podplukovník letectva a pilot ČSA Leopold Šrom se narodil v tehdy ještě samostatné obci Chrlice 8.září 1917. Po škole se vyučil elektromechanikem, ale brzy nastoupil k armádě, kde absolvoval letecký výcvik. Před 2.světovou válkou sloužil v Brně, Praze a Spišské Nové vsi. Odtud, po vzniku Slovenského štátu, utekl do Polska a přes Dánsko do Francie. Sloužil v Cizinecké legii, později ve francouzském vojenském letectvu, a po porážce Francie utekl do Anglie, kde byl přijat k RAF.
V Anglii létal na stíhacích letounech Hawker Hurricane (u britské 245. stíhací peruti) a Supermarine Spitfire (u československé 310. stíhací peruti).
Mezi dvěmi operačními turnusy působil jako letecký instruktor. Byl povýšen do hodnosti Pilot Officer – poručík.
Na začátku roku 1944 odplul ve skupině, které velel kapitán František Fajtl do Sovětského svazu, kde se formovala československá letecká jednotka (1. čs. stíhacího leteckého pluku). Zde létal se stroji Lavočkin La-5FN.
17. září 1944 odletěl s jednotkou na pomoc Slovenskému národnímu povstání. Pluk operoval na letištích Zolná, Brezno nad Hronom a Tri Duby. V průběhu povstání se Leopold Šrom stal nejúspěšnějším stíhačem.
Po potlačení SNP se jednotka přesunula zpět do Sovětského svazu. Zde byl Leopold Šrom povýšen do hodnosti poručíka a pověřen velením 2. letky 1. čs. stíhacího leteckého pluku. S jednotkou se aktivně zúčastnil bojů na Ostravsku, Opavsku a Těšínsku.
Během války zaznamenal Leopold Šrom 8 ověřených a 2 pravděpodobné sestřely nepřátelských letadel.
Po válce pracoval v Praze-Letňanech jako zkušební pilot. Po nástupu komunistického režimu byl krátce zatčen a propuštěn z letectva. Pracoval jako elektromechanik v Tesle Žižkov.
Na konci 60.let byl rehabilitován a byla mu propůjčena hodnost majora. Nastoupil ke Státní letecké inspekci. Složil náročné zkoušky pro dopravní piloty a létal u ČSA na letounu Iljušin Il-14 jako druhý pilot.
11. října 1968, při letu do Bratislavy, jeho letadlu vysadil po startu jeden z motorů a stroj se zřítil u obce Ptice nedaleko Kladna. Při nehodě zahynulo 10 cestujících a celá tříčlenná posádka. Dalších 30 cestujících bylo zraněno.
Za války i po ní byl Leopold Šrom vyznamenán mnoha československými i zahraničními vyznamenáními. In memoriam byl také povýšen do hodnosti podplukovníka letectva.
Pomník byl občany Chrlic na památku významného rodáka zbudován v roce 1968.