Vsetínské vrchy (2): Soláň a Jezerné

Turistické cíle Pohoří

Vsetínské vrchy (2): Soláň a Jezerné (10/2014)

Slunečné a teplé podzimní počasí nás vylákalo k procházce po valašských kopečcích, tentokráte na Soláň a Jezerné ve Vsetínských vrších. Vsetínské vrchy se rozkládají "mezi" Javorníky, Moravskoslezskými Beskydami a Hostýnskými vrchy, z geomorfologického hlediska jsou součástí Hostýnsko-vsetínské hornatiny.

Nejvyšší horou pohoří je Vysoká (1 024 m n. m.). Nejznámější oblastí Vsetínských vrchů je však bezesporu Soláň, malebná a stále ještě pasekáři trvale obydlená krajina se specifickou atmosférou a krásnými výhledy.

Přes Soláň vede státní asfaltová silnice 3. třídy Velké Karlovice – Hutisko-Solanec. Dostaneme se tak pohodlně až do sedla Čarták, kde zaparkujeme u nové stavby Zvonice (infocentrum, výstavy), ale možností k zaparkování je tu více. Odtud je jen kousek ke známé horské chatě (hotelu) Čarták. Od chaty jdeme po červené turistické trase směrem k vrcholu Soláň.

Z celého úseku až po Ski areál Soláň se naskýtají krásné výhledy vlevo na vrcholy Beskyd (Lysá hora, Smrk, Kněhyně, Radhošť) a vpravo na hřeben Javorníků. Turistická trasa nejvyšší vrchol oblasti – Soláň (861 m n. m.) míjí, ale je k němu zřetelně vyšlapaná stezka do kopce. Minout tento bod by bylo určitě škoda, je to jen kousek ze značené trasy. Na vrcholu je osazen kamenný obelisk s nápisem, lavička, a je odtud krásný výhled do krajiny.

Ze Soláně se vracíme zpět na turistickou červenou značku a jdeme kolem dalších vleků po soláňském hřebeni. Navazuje lesní úsek, který nás po nějaké době vyplivne na dalším rozhledovém bodě s pohledy k Beskydům a už jsme v místě Pod Kotlovou. Je zde občerstvení a lavice na sezení. Na rozcestníku se vydáváme z kopce dolů po žluté. Tento úsek vede lesem a je velmi prudký, chůze může za mokra dělat potíže. Potřebujeme ale uzavřít okruh zpět k autu na Soláni a také se chceme podívat na Jezero.

Jezero je vodní plocha nad osadou Jezerné, která vznikla sesuvem půdy a později bylo místo přehrazeno a upraveno uměle. Matná barva vody se nám moc nezdála, ale zahlédli jsme v ní raka, což svědčí o kvalitě prostředí. Kluci se tu pokoušeli chytat ryby. Na břehu Jezera stojí dvě stavby, větší rekreační chata, která zela prázdnotou, a staré, ne moc udržované stavení, kupodivu obydlené s vlajícím prádlem. Nechybí zde ani nezbytná cedule o použití dotačních prostředků EU na odbahnění Jezera.

Od Jezera jdeme ještě kousek po žluté a pak odbočíme mezi hospodářskými usedlostmi s pasoucími se kravami na louce na polní cestu vpravo, abychom si zkrátili cestu k zelené turistické značce. Z cesty je pěkný výhled na Jezerné.

Po zelené značce se pak vracíme kolem Bzového, rozcestníku Soláň, nad turistickou chatou, a hotelu Soláň zpět k autu. Procházka celkem cca 9 km, převýšení kolem 400 m. V Čartáku si dáme něco k pití. Důchodce u vedlejšího stolu říká obsluze, že je z Brna a dal by si valašskou klobásu. Zakrojí do přinesené klobásy a konstatuje, že tento masný výrobek rozhodně valašský není ...

Mapa oblasti na mapy.cz: Soláň (mapy.cz/turisticka)

Text: Alexandra Prejdová
Fotografie: Jan Prejda

Další naše články ze Vsetínských a Hostýnských vrchů:
Poslední aktualizace: 9.1.2023
Nadmořská výška:
861 metrů nad mořem
Vsetínské vrchy (2): Soláň a Jezerné na mapě

Příspěvky z okolí Vsetínské vrchy (2): Soláň a Jezerné

Jedeme na sever a severovýchod Moravy – 26. den – CHKO Beskydy: cca 11 km dlouhý okruh: horský hotel Čarták - zvonice Soláň – NS přes Hřeben Soláň - Jezerné – Valašské okénko na Kotlové – hřeben Soláň – bistro Gigula – galerie v přírodě - Čarták
Neděle 28. 8. 2022 Večer jsem nemohla zabrat, dokonce ani Ota hne…
Cestujeme autem z Kladna do Beskyd, kde mám rodinné kořeny a jedu…
Velké Karlovice jsou pro turisty  bohatým zdrojem  inspirace pro …
Prý se má jednat o tajemné místo, ale ve slunečném červnovém odpoledni,…
Vrch Soláň vyhlídkový
  Malebný kopec, vypínající se z hřebene Vsetínských vrchů nad Velkými…
Od rozcestí Benešky je to na vrchol Kotlové (869 m) stále po hřebeni…
Pokud máte rádi folklor a chtěli byste ochutnat hafery, pak se 10. srpna 2019 vypravte na horu Soláň ležící na hřebeni Vsetínských Beskyd. Bude zde…
Na vrchol hory Soláň (860 m.n.m.) se v době, kdy není pokryt sněhem,…
Před polednem přijíždíme autobusem z Karolinky do Velkých Karlovic. Se…
Velké Karlovice nabízejí spoustu zajímavého k poznávání, navíc le…