7. etapa 10 000 kroků Řeka – Bystřice

7. etap

Z rozcestí ve středu rekreační obce Řeka půjdeme po zelené značce na rozcestí v Gutském sedle, které je umístěno na křižovatce lesních cest. Zelená turistická značka zde vede k chatě na Javorovém, žlutá značka pak kolem vrcholu Javorový. Modrá turistická značka vede přes osadu Guty a Smilovice dále až do Stříteže. Třinecká část Guty vešla v „popularitu“ v roce 2017 díky požáru dřevěného kostelíku Božího těla. Díky solidaritě lidí a podpoře ze strany kraje, města byl kostel v roce 2021 znovu vybudován jako věrná replika původní stavby z první poloviny 16. století za použití tradičních řemeslných postupů.

My se vydáme po modré kolem Gutského vršku na Malý Javorový vrch do Horského střediska Javorový. Tento vrchol je zároveň dostupný lanovkou ze strany od Třince. Lanová dráha byla zprovozněna v roce 1957.

Turistické trasy po okolních kopcích jsou s oblibou využívány pro horskou cyklistiku a pěší výlety. Novinkou jsou i stezky pro děti. Javorový vrch je známým centrem paraglidingu, a pokud máte dost odvahy, můžete se proletět na tandemu. V areálu střediska se nachází turistická chata postavená roku 1895 s útulnou restaurací a výbornou kuchyní. V zimě jsou zde výborné podmínky pro lyžování na třech sjezdovkách. Běžkaři mohou vyjet nahoru lanovkou, pokud se dole sejdou min. 3 osoby :-)

Scházíme dolů do části Oldřichovice, projdeme kolem památného Oldřichovického dubu a blížíme se do města. Sportovci se mohou zastavit u Werk Arény Třinec, domovského stadionu HC Oceláři Třinec.

Zastavujeme se u budovy, v níž je umístěno Muzeum Třineckých železáren a města Třince. Muzeum bylo adaptováno z obytného domu z roku 1917. Zahrada byla využita k umístění rozměrných exponátů výrobního zařízení. Stálá expozice představuje návštěvníkům chronologicky, podrobně a poutavě vývoj a rozvoj dějin Třineckých železáren a měst. Součásti muzea je maketa Třineckých železáren.

Po červené značce vede vycházka okolím města, obchází Babí horu a napojuje se na naučnou stezku Za krásami vendryňské přírody nebo cyklostezku Po stopách hutnictví. Za zastavení stojí technická památka - Vendryňské vápenné pece „wopienky“, které vznikly na počátku 19.století. Sloužily k pálení vápna, z vápence, který byl těžený ve 3 místních lomech až do roku 1895.  Pece ukončily provoz v roce 1965.

Po delší procházce přes Vendryni docházíme do cíle – obec Bystřice, a zastavujeme se u jednoho z nejmalebnějších dřevěných kostelů na Severní Moravě a ve Slezsku – kostel Povýšení sv. Kříže, kde končí naše dnešní trasa.

10 000 Kroků

10 000 kroků pro zdraví

Dejte chůzi šanci!

Cílem výzvy není ujít každý den 10 000 kroků, ale chodit.

Chodit častěji než doteď. Chodit v rámci běžných dnů místo toho, abyste jezdili autem.
Chodit pro odpočinek těla i duše, chodit pro radost i zdraví.
Chodit kvůli sobě i jiným. Chodit pro lepší město i vztahy s kamarády.

Zkrátka oživit to, na co jsme možná už zapomněli.

Poslední aktualizace: 20.4.2022
7. etapa 10 000 kroků Řeka – Bystřice na mapě

Příspěvky z okolí 7. etapa 10 000 kroků Řeka – Bystřice

Řeka je horská obec, kterou najdeme na jihozápadě od města Třince. Obec se…
Z Orlové jsem si udělala výlet do malé podhorské turistické obce Řeka…
Při svých toulkách nejen po vlastech českých se snažím zajít na…
Ropičník je rozcestí značených turistických tras. Nachází se na k…
Řeka - střed je rozcestí zelené a žluté turistické značky a naj…
Řeka Ropičanka je levostranným přítokem řeky Olše a jejich soutok najdeme…
Pod Ropičkou je rozcestí zelené a žluté turistické trasy a nachází se v oblasti lesa na východním úbočí hřebene Ropičník a severním směrem od…
V Gutském sedle se nachází rozcestí modré, zelené a žluté turistické…
Vesnice Guty se nachází v nadmořské výšce cca 440 metrů nad moř…
DŘEVĚNÝ KOSTELÍK V GUTECH Nachází se pod horou Javorový a je zasvěcen…