Albrechtice – Výprachtice, údolíčko Moravské Sázavy

číslo 1 Albrechtice Asfalt 0,0 km
  Podle Moravské Sázavy, pěší modrá TZ, cykotrasa č. 4222
číslo 2 Údolí Moravské Sázavy Asfalt 2,8 km
  Začátek klidného úseku, připojení žluté pěší TZ
číslo 3 Pod Drtičem Asfalt 4,4 km
číslo 6 Studánka U Železného mostku Asfalt 5,9 km
  I v suchém létě teče
číslo 7 Výprachtice pila Asfalt 7,5 km
  Výprchtice dolní konec, podle potřeby a záměru na více stran

Za dobu co objíždím kolmo bližší i vzdálenější okolí našeho bydliště už nezbývá zas tak moc míst, které bych alespoň zpovzdálí neminul. Když tak plánuju nějaký přejezd, hledám sem tam nějaký úsek, který by byl nějak sjízdný a zajímavý.

Už delší dobu mě tak ležela spojka mezi Lanškrounem a Výprachticemi, lterá podle pohledu vypadá zajímavě. Do Lanškrouna zajíždíme celkem často, vlastně je to na kole od nás na něco přes 2 hodiny (jak se člověk fláká). Máme totiž příjemnou cestu údolím Moravské Sázavy, ale říčku většinou sledujeme do Žichlínku a pak už se jí moc nevěnujeme. Když už i z vyprávění jiných cyklistů zaslechnu, že je zamýšlená trasa zajímavá, nakonec se mi poštěstilo neznámou končinu rovněž prozkoumat.

Popisovaný úsek je vlastně dosti krátký, jedná se o lesní silničku z Albrechtic k jižnímu okraji Albrechtic.

Celá trasa je doprovázena turistickým značením, konkrétně modrou pěší TZ, cyklotrasou s číslem 4222, později ještě přibývá terénní cyklo červená 4253, nebo úsek s číslem 4223 (takže značek přehršel). A aby toho nebylo málo, v údolíčku je vedená i naučná stezka (ta už v terénu vymalovaná není).

První stovky metrů, necelý kilometr prochází zástavbou Albrechtic, kde toho zas tak moc k vidění není (mimo venkovských stavení).

Až na konci vesnice u autobusové zastávky vjíždíme do volné přírody. Příjemné je, že vjezd je omezen, přesněji mimo povolení (lesní závod, zemědělci) je silnička uzavřená. V rozcestí s názvem Údolí Moravské Sázavy se na čas připojuje i žlutá pěší TZ (takže další značka). Samotná Moravská Sazava je tu spíš jen potok, ona to není zas velká řeka ani na konci v soutoku s Moravou (pod Zábřehem).

Okolí silničky příjemně střídají louky a remízky a okolní stráně jsou pokryté lesem, zdá se zatím kůrovcem příliš nenapadeným…

Zhruba po půldruhém kilometru přijíždíme k rozcestí Pod Drtičem. Zde se odpojuje krátký úsek žluté TZ (a odchází k osadě Nepomuky).

NS
NS  •  Foto: Bobkart

Po další dvoustovce metrů jsme u příjezdu a křižovatce další lesní cesty s výš zmíněnou trasou 4223 a 4253 – rovněž od Nepomuk (a vzdáleněji od Mariánské hory nad Lanškrounem s rozhlednou Mariánkou). Na blízké louce se na louce objevují nějaké herní prvky, což značí, že sem mohou vyrazit i výletnící s ratolestmi. U odbočky lesní cesty potkáváme kamennou desku, která prozrazuje, že tu býval pamětní Lichtenštejnský kámen. Takových je po celé Moravě celá řada, tady ale byl zničen. Někdo namítne, že Lanškroun je v Čechách, což je tedy pravda, ale Lichtenštejnové měli své majetky i tady (např. Červená věž).

Název nedalekého rozcestí napovídal, že tu poblíž mohl být nějaký kamenolom a vskutku, za další zatáčkou je poněkud zarostlá skála, patrně pozůstatek stěnového lomu. Navíc i zastavená naučné stezky se věnuje geologické situaci v okolním terénu. Navíc pata skály či lomu zeje tajemnou dírou či štolou – kam asi vede?

Dalších pár set metrů a míjíme pěknou upravenou studánku U Železného mostku (za chvíli skutečně most přes Sázavu je).

Do Výprachtic, přesněji dolnímu konci Koburk zbývá ještě něco přes kilometr, kde dojedeme k rozcestí Výprachtice – pila. Já to stočil na Heřmanice a do Štítů, ale zejména místní, tedy od Lanškrouna a okolí si toto údolíčku dopřávají při výletech, které se tu nabízejí v celkem obstojném počtu, třebas právě přes výše zmíněnou Mariánskou horu, ale šlo by to i na druhou stranu s poněkud drsnější trasou přes Lázek apod.

Poslední aktualizace: 7.3.2019
Albrechtice – Výprachtice, údolíčko Moravské Sázavy na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Albrechtice – Výprachtice, údolíčko Moravské Sázavy

Albrechtice
Albrechtice jsou středně velkou protáhlou obcí s 520 obyvateli a najdeme …
Pomníky 1. světové (Velké války) nechybí takřka v žádné větší obci, jsou nakonec i v menších sídlech. Honosnost (výstavnost) pomníku…
Lanškroun nebývá vnímán jako vyloženě město plné památek, což je ale omyl. Východočeské město je totiž na svou velikost památkových …
Na lanškrounském zámeckém nádvoří, tedy v areálu dnešního muzea, je umístěna dvojice nadživotních pískovcových barokních skulptur,…
Lanškrounský barokní kostel sv. Anny byl vybudován mezi léty 1700 – 1705 z…
Jednou z nejzajímavějších historických památek města Lanškroun je…
Lanškrounský sloup se sousoším Nejsvětější Trojice je hodnotnou barokní památkou pocházející z I. čtvrtiny 18. století. Najdeme jej …
V současné době se v terénu můžeme setkat nejen s klasickými turistickým…
Hostinec na dnešním Malém náměstí stál již v polovině 16. stolet…
Městské muzeum Lanškroun
Historie lanškrounského muzea se začala psát v roce 1905, jeho hl…
Děkanský Kostel sv. Václava v Lanškrouně najdeme na náměstí A. Jiráska v sousedství zámku. Kostel má gotické jádro, první zmínka o něm je z r. 1350.…
Při naší dovolené na Vysočině jsme navštívili město Lanškroun, kde…
Veřejnosti přístupný zámek je jednou z řady historických památek města…
Lanškroun, téměř desetitisícové východočeské město v podhůří Orlických hor…
  Další významné náměstí se nachází v centru města jen o padesát metrů výš ve svahu kopce nad tím hlavním a nese název po známém spi…
Město Lanškroun leží v podhůří Orlických Hor a navštívili jsme jej během …
Zhruba od druhé poloviny 17. století začaly v katolicky orientovaných…
Lanškrounský Hříšník nebo Kajícník je moderní plastikou, která dokázala vyvolat poměrně bouřlivou diskuzi. Pochází z roku 2016 a …
Město Lanškroun je bezesporu půvabnou vstupní branou do Čech pro nás východněji bydlící Moravany, případně pro opačně jedoucí rozluč…
Infocentrum se nachází v historické části města na ulici Boženy N…
Město Lanškroun leží v malebné kotlině mezi několika krajinnými celky, nejvyšší…
  Polohy sídla, založeného ve východních Čechách při rozsáhlé kolonizaci v polovině 13.století, si zřejmě panovník velmi cenil,…
Ta část východních Čech, která přímo sousedí se zemí moravskou, se stává cílem našich výletů poměrně často a takřka pravidelně. A není se co…
Při velkém požáru v Lanškrouně v r. 1568 byla zničena velká část města a také Městská Radnice. V letech 1581-82 byla uprostřed ná…
Naším cílem je navštívit region Lanškrounsko, který leží ve východočeském  podhůří Orlických hor, na česko – moravské hranici. Kromě centra celé obl…
To jsme tak jednou na podzim hledali nějakou nenáročnou a nepříliš…
Lanškroun leží na rozhraní Východních Čech a Moravy, východním směrem od …
Kostel sv. Máří Magdalény v Lanškrouně je poměrně vzácnou – stylo…
   Dnes je "zlatá neděle". V obchodech právě vrcholí předvánoční mumraj a…