Babia hora

Popis trasy: Výstup zahájíme ze sedla Krowiarki. Sedlo je z hlediska přístupu nejlepším výchozím bodem, trasa je nejkratší, ale tomu odpovídá i náročnost výstupu. Leží na Polské straně Babej Hory v národním parku Babio gorskem. Ze sedla vede červená turistická značka. Chodník je z části upravený do formy jakýchsi schodů, dlážděny kameny. Osobně mi tahle forma nevyhovuje. Při namrznutí skály kloužou a vzhledem k oné úpravě nelze volit jiný výstup. Výstup je poměrně strmý. Asi v půlce je odpočívka, nabízející výhled do údolí Zawoje. O další kilometr až dva je další místo s krásným rozhledem. Obě odpočívky jsou upravené s lavičkami, koš byste však hledali marně. Kupodivu je zde však čisto.

Foto: ivan_g

Horní část výstupu vede kosodřevinou s místy nabízejícími výhled na Vysoké Tatry utopené v oparu, magicky vystupující z bílé peřiny tvořené nízkou oblačností. Silný ledový vítr spolehlivě sabotoval snahu sluníčka nás zahřát, a tak jen pozvolna roztápělo první sníh. Před větrem jsme se ukryli za zídkou postavenou z kamenu, kde již bylo zcela obsazeno, ale znáte to, hodných lidí se vejde… Na řadu přichází horký čaj z termosky a po krátkém focení následuje sestup. Náš plán vrátit se přes schronisko na Markowych Szczawinach vzalo za své. Poláci uzavřeli spodní modrou Tz kvůli rekonstrukci, a tak sestupujeme stejnou trasou (25.10.2014). Musím ocenit, že si dali záležet na informovanosti (na rozcestnících bylo všude upozornění na uzavření trasy a možné ohrožení života). Neumím si totiž v opačném případě představit přechod po uzavřeném turistickém chodníku. Díky použití těžké techniky (pracovalo se i v sobotu), byl přechod naprosto nemožný…

Babia hora je často srovnávaná s Kralickým Sněžníkem, ale není to tak úplně pravda. Zatím co vrchol Kralického Sněžníka je rozlehlejší připomíná spíše klobouk statného hřibu, Babí hora je spíše mladou zavřenou bedlí. Když chcete mít na „Králičáku“ kruhový výhled, musíte vylézt na skálu na jeho vrcholu. Babí hora vás v rozhledu nijak neomezuje.

Poslední aktualizace: 5.11.2014
Babia hora na mapě
Autor: ivan_g

Příspěvky z okolí Babia hora

Przełęcz Krowiarki (Przełęcz Lipnicka)
Przełęcz Krowiarki (Przełęcz Lipnicka) – výrazné sedlo (1010,7 m n. m.)v …
Sokolica – nejnižší (1366,6 m n. m.) ze spočinků (nevýrazných vrcholků) v…
Kępa – (1521 m n . m.) jeden ze spočinků v hlavním hřebeni  Babiej Góry. …
Babiogórski Park Narodowy – národní park (33,92 km²). Byl vyhlášen v roce…
Babia Góra – „Królowa Beskidów” - masyw górski w Paśmie Babiogórskim należącym do Beskidu…
Babia Góra (Diabliak) - (slovensky: Babia hora, česky: Babí hora, maďarsk…
Skansen ten położony jest malowniczo u stóp Babiej Góry. Pokazuje budownictwo i kulturę mało…
Schronisko PTTK „Markowe Szczawiny” powstało w 1906 i leży na wysokości 1180 m n.p.m. na północnych…
Schronisko PTTK Markowe Szcazawiny – turistická chata v Beskidzie Żywieck…
Rozhodli jsme se,že na Lysé hoře už jsme byli dost krát a je čas pro změnu.Zůstáváme v Beskydech,ale tentokrát Oravských a vydáváme se…