Bludov – Kostelíček – Vápenice, tak hezky po obědě

Trasy Cyklotrasa Malá náročnost

číslo 1 Zámeček Šotolina 2,8 km
  Odbočka z asfaltky za výletní restaurací
číslo 2 Kameny Šotolina 3,3 km
  Seskupení balvanů, patrně místo předsunutého opevnění hradu
číslo 3 Nad pískovnou Šotolina 3,7 km
  Vyhlídka nad lomem
číslo 4 Pod Shnilou skálou Šotolina 4,2 km
  Modrá značka tu jde přímo dolů do vesnice
číslo 5 Bludov horní konec Asfalt 4,4 km
  Točna autobusu, prochází červená TZ ke Kostelíčku Božího Těla
číslo 6 Pod Lipami Asfalt 5,1 km
  Křížení modré a červené TZ, modrá přímo přes kopec na Vlčí důl, nedaleko památkově chráněné statky
číslo 7 Kostel sv. Jiří Asfalt 5,9 km
  Odbočíme na Novou Dědinu a pak na Vlčák (směr Bohutín)
číslo 8 Vlčí důl odb. Asfalt 6,8 km
  Ke koupališti
číslo 9 Vlčí důl Šotolina 7,5 km
  Chatová osada u koupaliště
číslo 10 Modrá na Zlatník Šotolina 8,9 km
  Modrá pokračuje na Zlatník, zatáčka lesní cesta bez značení
číslo 11 Boží Tělo Šotolina 10,6 km
  Poutní kostel mezi Bludovem a Hrabenovem, dál po žluté TZ
číslo 12 Pamětní kámen na Vápenici Asfalt 12,4 km
  Okraj lesa u hájovny na Vápenici, pamětní kámen knížete Lichtenštejna, vyhlídky na Jeseníky, dál po silnici
číslo 13 ¨Serpentina pod Hrabeňákem Šotolina 13,4 km
  Pokračujeme na lesní cestu po úbočích Háje a Chocholíku
číslo 14 U Bludovečku Asfalt 16,8 km
  Skoro na konci, vrátit se můžeme jak jsme začali

Že máme kolem Šumperka výhodu „lesa hned za rohem“ jsem už párkrát popsal a protože do těchto končin vyráží řada domorodců, je zřejmé, že terény v okolí jsou velice k pohybu přívětivé. Na západní straně města dominuje městu soustava dvou vrcholů Chocholíku a Háje, který je dekorován na vyšším Háji i rozhlednou.

Les je protkán řadou lesních cest, takže se dá překřížit jak člověka napadne. Variantou na odpolední projížďku může být okruh přes blízký Bludov s Bludovečkem, který je díky výletní restauraci velni vyhledávaným místem.

Trasu můžeme nastoupit na křižovatce u hotelu Koruna. Bludovskou ulicí po modré značce míříme kolem zahrádek k okraji zástavby, Mírným stoupáním úvozem se brzy ocitneme mezi poli. Menší sjezd a následný výjezd nás vyvede k výletnímu hostinci. Ty 3 zatím absolvované kilometry snad ještě nestojí za zastávku tak za rozcestím Zámeček pokračujeme lesní cestou stále modrou TZ. Poněkud neupravený výjezd přechází v téměř vrstevnicovou cestu pod vrchem Hradisko, kde stával hrad (kromě valů z něj moc nezůstalo). V zatáčce si můžeme všimnout skupiny balvanů. Poměrně prudce pod nimi spadá stráň s dalšími skalními výstupky. Zde by mohla zřejmě kdysi stát jedna z předsunutých bašt zaniklého hradu.

Pokračujeme nenáročně směrem nad pískovnu. Od cesty jsme těsně nad lomovou stěnou, kde se můžeme pokochat výhledem jak na těžební prostor, tak na celý Bludov i dál do Mohelnické brázdy, neboli údolí Moravy.

Za odbočkou k lomu Shnilá skála (wolastonit) modrá značka míří přímo k obci, my se držíme lesní cesty, která po úbočí klesá k hornímu konci obce.

Foto: Bobkart

Horní část Bludova si uchovává zčásti stav se zachovanou původní zástavbou (jsou tu i památkově chráněné usedlosti). Mineme i požární rybníček, kterému se říká Zmrzlý móře. Kdo by stál o nějakou pauzu, může za kostelem navštívit příjemnou hospůdku, nicméně trasa pokračuje silničkou podél školy směrem k Bohutínu (prochází tu Moravská stezka č. 51). Té se nedržíme dlouho, i ukazatel nás navádí směrem na Vlčí důl s oblíbeným přírodním koupalištěm. Nutno podotknout, že je to široko daleko poslední svého druhu stále funkční a navíc i dosti oblíbené, navzdory všemožným aqualandům a aquaparkům.

Nenápadně jsme se přiblížili zpět k modré TZ, která nás vedla přes Bludoveček (ta to bere zkratkou přes kopec Na Vrše, nebo jak se říká Učitelův vrch). Jsme opět v lese a zpočátku nás provází potůček zvaný Vítonín.

Začínáme opět mírně stoupat, zhruba po dvou kilometrech cesta zatáčí k východu. Modrá TZ pokračuje méně schůdně na Zlatník, takže rozpoznat odbočku by neměl být problém.

V podstatě stálou šikminou cesta obtáčí vrch zvaný Baba až k lesnímu zákoutí, které ukrývá skromný poutní kostelík Božího těla. Je vlastně paradoxní, že stojí na dohled nedalekého Hrabenova, ale územně patří k většímu (a bohatšímu Bludovu).

Foto: Bobkart

Tady jsme vlastně na západním úpatí Háje a po žluté TZ jej budeme objíždět. Trasa využívá poněkud zanedbanou lesní asfaltku, která nás dovede až hájovně Vápenice. Z horského přejezdu se otvírají krásné výhledy nad část Šumperka Temenici a hlavně na hřebeny Hrubého Jeseníku i bližší Hraběšické hornatiny.

Využijeme část silnice z „Hrabeňáku“, kde bývalo městské smetiště, krátký sjezd do první serpentiny a ještě na lesní cestu. Následuje krátký výjezd a pak mírně z kopce do kopce, sledujeme stále hlavní trasu nad Liščí hájovnu a kolem lomů pod Chochlíkem, kde rychlejším sjezdem dorazíme k okraji lesa a Bludovečku, kde máme takřka výlet za sebou.

Poslední aktualizace: 27.4.2018
Bludov – Kostelíček – Vápenice, tak hezky po obědě na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Bludov – Kostelíček – Vápenice, tak hezky po obědě

Šumperk – město, kde se pivo mění ve víno a Pivní ráj na Havlovín
Někteří lidé touží po tom, aby se po své smrti dostali do ráje, jiné spíše…
Zřejmě nejkrásnější a nejrozsáhlejší šumperská secesní stavba – tedy…
Secese je všobecně  považována za poslední univerzální mezinárodní…
Je zajímavé, jak staré a vlastně nepopulární názvy některých míst…
Ačkoliv se šumperskému koupališti říká bratrušovské, s vesnicí Br…
Z původního středověkého opevnění města Šumperk se do současnosti mnoho…
Od r. 2010 je zařazena do seznamu kulturních památek budova hlavní šumperské…
Sedmadvacetitisícové okresní Město Šumperk, ležící v podhůří Jeseníků,…
„Na koupališti“ je oficiální název restaurace, která je součástí…
Tipem na výlet nemusí být jen popis vzdálených lukrativních destinací či…
Ve středu Jiráskových sadů, které jsou pro někoho spíše parkem u Barborky…
Jednou ze šumperských kulturních památek (od roku 1958) je patrov…
Šumperk, toť blues. V podstatě je toto tvrzení ovšem blbost, každý…
Založení města na krásném vršku, Schönberg, počeštěně Šumperk spadá do období velké kolonizace ve 13. století. Badatelé povětšinou uvádějí 60.–70.…
Tento výlet lze pojmout nejen pěšky,či autem, ale také na kole. V…
Nepříliš nápadná kaple Svaté rodiny Krista v Dolní Temenici byla…
Šumperský Kostel sv. Barbory patří k nejpozoruhodnějším historickým…
Město Šumperk bylo založeno v druhé polovině 13. století německými kolonizátory ze sousedního Slezska jako psrávní centrum oblasti težby cenných kovů…
Druhá část popisu šumperského barokního kostela sv. Barbory je za…
Pro někoho možná není severomoravský Šumperk typickou ukázkou pravého stře…
Zeptáte-li se některého z obyvatel Šumperka, kde že ve městě již…
O šumperských stavbách, spojovaných s významným rakouským podnikatelským…
Syn Marie Terezie a Františka Lotrinského, císař Josef II. Patřil…
Všichni je známe, mnozí je nenávidíme, a přesto jsme nuceni do nuch občas…
Když už se na víkend ochladilo a Jarní počasí vystřídal návrat nevl…
Spolu s dominikánským klášterem je kostel sv. Jana Křtitele jednoznačně nejvýznamnější a zároveň i nejstarší šumperskou památkou. O vzniku v druhé p…
Jestliže si jako nebe představíme věž tyčící se někam k „nadoblačným“…
Klášterní kostel Zvěstování Panny Marie je dnes prezentován ja…
Arboretum je definováno jako sbírka živých dřevin neboli zvláštní…
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Ol…