Deštné - pramen Kněžné - Zdobnice

číslo 1 Deštné, Zákoutí (foto 1 a 2) 0,0 km
  Od autobusové zastávky jdeme chvíli po silnici směr Luisino Údolí. Po 250 metrech odbočíme ze silnice na lesní cestu, po které stoupáme dost prudce proti proudu potoka (foto 3 - 12).
číslo 2 Serpentina 0,8 km
  V zatáčce vylezeme na silnici, dáme se vpravo a hned v další zatáčce odbočíme do lesa. Snad už tu budou brzy značky naučné stezky.
číslo 3 Studený vrch 1,5 km
  Na Studeném vrchu končí lanovky ski areálu, jsou tu krásné výhledy (foto 13 - 18). Z vrcholu sestupujeme podél lesa dolů.
číslo 4 Nad Sv. Matoušem (foto 19) Šotolina 2,4 km
  Od rozcestí jdeme po žluté značce pohodlnou, mírně zvlněnou cestou s výhledy (foto 20 - 23).
číslo 5 Zálesí Šotolina 3,8 km
  Přímo na Zálesí je studánka (foto 24 a 25). Od ní se jde dále lesem (foto 26 - 28).
číslo 6 Zámeček, penzion (foto 29) Šotolina 6,2 km
  Od Zámečku nás povedou značky dvě, žlutá a zelená. Zprvu lesem, později otevřenou krajinou s výhledy (foto 30 - 33)
číslo 7 Podolí (foto 34 - 36) 7,4 km
  Po žluté si odskočíme k prameni Kněžné.
číslo 8 Pramen Kněžné (foto 37 - 39) 8,8 km
  Vrátíme se zase zpět do Podolí.
číslo 9 Podolí znovu Šotolina 10,1 km
  Dál pokračujeme po zelené trase. Brzy se k nám zleva přidá říčka Kněžná. Jedná se o krásný a pohodlný úsek z mírného kopce (foto 40 - 45).
číslo 10 Polanka (foto 46 a 47) Asfalt 11,8 km
  Opět změna. Žluté značení, asfalt a do kopce.
číslo 11 Nad Kačerovem (foto 48 - 50) 13,4 km
  Přejdeme na modrou značku. Vyvede nás podél lesa (foto 53 a 54) na hřbet, kde je rozcestí.
číslo 12 Rozcestí Nad Zdobnicí (foto 55) 14,7 km
  Odtud se dá jít pohodlně do Deštného. Neděste se údaje na červeném směrníku, že do Deštného je to 11 km. Do Zákoutí k autu nebo autobusu je to (zčásti po modré ze začátku této trasy) cca 8 km. Chcete-li ale do Zdobnice, je to jen chvilka dolů z kopce po pohodlné cestě (foto 56 a 57).
číslo 13 Zdobnice Asfalt 15,9 km
  Jsme na konci cesty na autobusové zastávce (foto 58) nedaleko hotelu Zdobnice (foto 59).

Na trasu nastoupíme v Deštném - Zákoutí, kde nás vyplivne autobus. Většina jich zde končí. Na rozcestníku si vybereme modrou značku směr Luisino Údolí. Ono by bylo kratší jít po zelené, protože naším postupným cílem bude rozcestí Nad Sv. Matoušem, ale popisovaná varianta je mnohem hezčí. Proč? Prvním důvodem je krásný dravý potok, proti jehož toku budeme kus cesty stoupat do serpentiny silnice. Z druhé zatáčky silnice pak odbočuje lesní cesta, měla by být značená jako naučná stezka, což ale v době, kdy jsme tu šli, nebyla. Ale nevadí. Jiná tu není. Po ní se dostaneme k červené značce od Luisina Údolí a následně pod vrchol Studeného vrchu. Tady končí lanovka a vleky ski areálu a jsou tu krásné výhledy. Mnohem lepší, než z té zelené. Ze Studeného vrchu sejdeme po červené nad toho Matouše a červenou opustíme.

Další barvou našich značek bude žlutá. Ta nás povede pohodlně mezi pastvinami s výhledy a později lesem přes Zálesí k Zámečku a od něho společně se zelenou značku na Podolí (nebo jak se taky často říká Pádolí). Odtud je to jen necelý kilometr a půl k prameni řeky Kněžné, tak si tam zajdeme. Kdo by si chtěl trasu zkrátit, může pokračovat po žluté dál přes Zdobnickou Seč a za chvilku je ve Zdobnici. Byla by to ale škoda, přijde se tím o další hezká místa na trase. Vrátíme se tedy zpět do Podolí a po zelené značce půjdeme po proudu říčky Kněžné, která tady teče hlubokým údolím s několika skalami.

Změnu značek provedeme opět na rozcestí Polanka. Čeká nás krátký silniční úsek značený žlutě. Jde se do kopce, ale nic závratného. Silnice obvykle skalní stěnu nepřipomínají. Dostaneme se k rozcestí Nad Kačerovem, od něho nás budou zajímat značky modré. S nimi se po kraji lesa s výhledy přehoupneme přes nevysoký hřbítek s rozcestím Nad Zdobnicí. Pokud nemáte cůze ještě dost a naopak máte dost času, odbočte po červené trase doleva. Červená vás dovede po cca 8 km přes Luisino Údolí zpět do Deštného. Jinak seběhneme po modré dolůz kopce a jsme v cíli, ve Zdobnici. I odsud se dá do Deštného dostat snadno pěšky po silnici, která není nijak frekventovaná. Jen je dlouho do kopce. Bohužel, autobus tam žádný nejezdí, což je sice divné (taky je to škoda), ale je to fakt.

I proto se jedná o trasu, na kterou vás pozvu pouze v pracovní dny nebo v neděli. Důvod? Autobusové spojení Zdobnice a zbytku světa  představuje sice pět linek z Rychnova nad Kněžnou, ale jen jeden jediný spoj jede o víkendu. V neděli odpoledne přijede autobus do Zdobnice, tady se otočí a v 16,00 se vydá zase zpět na skoro hodinovou jízdu do 17 km vzdáleného Rychnova. Proč jede tak dlouho? Jednoduše. Vždycky někam zajede, otočí se a jede zpátky. To asi třikrát. A všechno je to po silničkách, kam by se jeden pomalu bál s fabii, jestli se tam vejde, a proboha, hlavně ať nic nejede v protisměru. Trošku přeháním, ale ta jízda, to byl fakt zážitek. Takže v pracovní dny není spojení problémem, v neděli je třeba naplánovat trasu tak, abyste stihli ten jediný autobus. Jinak je potřeba počítat ještě s cestou do toho Deštného, tedy jak už jsem psal, s 8 km navíc. Na druhou stranu, neměl by to být problém. Celá trasa je pohodlná, necelých 16 km dlouhá, to se zvládnout dá.

Poslední aktualizace: 24.1.2018
Deštné - pramen Kněžné - Zdobnice na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Deštné - pramen Kněžné - Zdobnice

Z Jedlové na Masaryčku a zpět
Začátek cesty z Jedlové je nenáročný. Jde se po asfaltové cestě kolem…
Rozcestí turistických tras leží na východním okraji městečka Deštné v rek…
Od 25. 12. 2019 do 29. 3. 2020 můžete využít služeb skibusu z Hrad…
Deštné v Orlických horách - skiareál
I když je Deštné pomyslným turistickým centrem, jeho atmosféra je…
Informační centrum v Dešném se nachází při silnici nedaleko parkoviště u…
Právě vycházejí zbrusu nové Turistické noviny destinace Orlické Hory a…
Studený vrch (883 m.n.m) se nachází nad obcí Deštné v Orlických horách. Vrchol je na paloučku v lesíku nad lanovkou dráhou Marta I. …
Ateliér zvonaře a hrnčířky Jana a Barbory Šedových najdete na…
Jeden z letních víkendů jsme se rozhodli strávit výletem do hor. Vyrazili…
Muzeum turistiky, zimních sportů a řemesel se nachází v centru Deštného…
I když je Deštné pomyslným turistickým centrem, jeho atmosféra je…
Výchozí bod celého výletu je v Deštné v Orlických horách. Do Deštné se dá dostat autobusem z Hradce Králové nebo autem a zaparkovat se dá v centru naproti kostelu, kde se také …
Deštné - kostel sv. Maří Magdaleny
Deštné v Orlických horách není jen střediskem zimních sportů. V centru…
Trasa pro lenochy – tak by se dala tato trasa nazvat. Důvod je…
Lanový park Deštné v Orlických horách
Lanový park najdete jen cca 200 m od penzionu Kozí chlívek v Dešt…
Rozcestí Pod Marušou se nachází na křižovatce lesních cest na pokraji les…
Autem do Deštného v Orlických horách. Dále již pěšky po okr…
Dvě vojenská nákladní auta se pomalu kymácela po rozblácené polní cestě. Světlo reflektorů pohlcovala mlha a tma. Motory řvaly. Pod…
Umělá lezecká stěna Deštné, Orlické hory
V areálu horské chaty Start je 7 m Vysoká umělá lezecká stěna, na které se zájemci mohou naučit lézt - a to hned několika cestami…
Kostel sv. Matouše
Známá dominanta okolí Deštného v Orlických horách. První známka o kostele…