EuroVelo 13, Stezka Železné opony - část Jihočeský kraj

Trasy Cyklotrasa Velká náročnost Video trasa

EuroVelo 13  - Stezka železné opony je dálkovou cyklistickou trasou měřící bezmála 10 000 km. Stezka začíná v Norsku u Barentsova moře a  končí na břehu Černého moře v Bulharsku za městem Rezovo. Železná opona po téměř půlstoletí rozdělovala až do roku 1989 Evropu od Barentsova až k Černému moři na východní a západní část. V České Republice vstupuje na naše území v oblasti Trojmezí u Ašského výběžku a kopíruje hranici s Německem a Rakouskem až opouští naše území u Břeclavi nedaleko soutoku dvou největších řek regionu – Moravy a Dyje.

Tato cyklistická linie vás povede po již existující jihočeské části EV13, která se od šumavské obce Modrava vine více či méně v kontaktu s hraniční linií nejen územím Jihočeského kraje, ale zavítá i na území Bavorska a Horního a Dolního Rakouska. Díky nepřístupnosti dříve přísně střeženého území se příroda podél Železné opony mohla na jihočeské straně poměrně nerušeně a bez výrazných zásahů člověka vyvíjet. Cyklotrasa, která jí v délce 315 km  prochází vás provede napříč Šumavou, oblastí Lipenska, Vyšebrodska, projedete Novohradské hory a Českou Kanadou.

EuroVelo 13 na území Jihočeského kraje začíná na hranicích s Plzeňským krajem na Šumavě poblíž pramene Vltavy. Dále vede přes Šumavu do Strážného a Českých Žlebů, poblíž kterých vstupuje trasa do Německa. Zde vede trasa podél hranice do Auresbersreuthu a Haidmühle. Zpět do ČR se vrací v Novém Údolí a pokračuje Český Les směrem k vodní nádrži Lipno v jejíž blízkosti překračuje česko/rakouskou hranici na přechodu Pestřice/Sonnenwald.

Na německé straně Českého Lesa kopíruje EuroVelo 13 hranici, aby se později odchýlila k městečku Aigen im Mühlkreis a dále pokračovala po skvělých asfaltových silničkách mezi vesničkami až do Guglwaldu, kde se vrací zpět do České Republiky. Zde dále trasa pokračuje do Vyššího Brodu, Horního Dvořiště, Dolního Dvořiště a opět do Rakouska u obce Maisrspindt. Dále pokračuje na Sandl a zpět do ČR přes Žofínský Prales na Dobrou Vodu, Horní Stropnice do Nových Hradů. Přes území Novohradských hor se trasa dostane do Českých Velenic a Gmündu.

V Rakousku v úseku od Gmündu (a často i jinde) nejsou přímo značky EuroVelo 13, ale trasa kopíruje místní rakouské cyklostezky. Vždy je potřeba si zapamavat, která značená rakouská cyklotrasa se rovná EuroVelo 13. Z Gmündu vede trasa přes malebné rakouské vesničky do Litschau a na Leopoldsdorf, kde se v blízkosti zaniklé obce Romava vrací opět do ČR. Zde vede trasa přes Staré Město pod Landštejnem do Slavonic a dále na rakouský Rappolz, Neuriegers, zpět do ČR na Písečné, Deštnou a Rancířov, kde trasa opouští Jihočeský kraj a vede dále na Raabs an der Thaya.

Odměnou za střední a místy vyšší náročnost vám bude zdravý pohyb v malebné a čisté přírodě a celá řada turistických zajímavostí na trase. Převažuje asfaltový povrch často ve střídání se zpevněnou šotolinou vhodný pro trekingová a horská kola.   Trasa je po celou dobu značená modrým symbolem EuroVelo 13 (kromě některých úseků v Rakousku, kde trasa kopíruje místní značené cyklotrasy a je zde pouze upozornění, že se EuroVelo 13 rovná např. trase R5.

Další části Eurovelo 13 na našem území:

EuroVelo 13 - Karlovarský kraj   -   EuroVelo 13 - Plzeňský kraj

Poslední aktualizace: 17.5.2024
EuroVelo 13, Stezka Železné opony - část Jihočeský kraj na mapě

Příspěvky z okolí EuroVelo 13, Stezka Železné opony - část Jihočeský kraj

Pramen Vltavy
Při návštěvě Šumavy jsem sice pobýval na Churáňově, ale při pohledu na mapu mi bylo jasné, že výlet k prameni nejdelší, nejznámější a nejopěvovanější…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky. Tentokráte se vydáme opět do…
Černá hora, německy Schwarzberg, se nachází přibližně pět kilometrů jihozápadně od obce Kvilda a jeden kilometr od státní hranice s Německem. Jedná…
4.2.2020 Zima. Zhruba tak by se dal charakterizovat třetí den naš…
1.2.2022 Když už jsme si ověřili skutečnost, že veřejná, tedy autobusová…
Kvilda-Bučina-Knížecí Pláně-Polka-Kubova HuťRáno procházíme Kvildou. Známým turistickým střediskem, disponující dnes několika sjezdovkami, v okolí…
Kromě hostů a perzonálu hotelu Alpská vyhlídka nemá dnešní Bučina žádného…
Zaniklá vesnice pod Poštovní horou. Kdysi nejvýše položená šumavská osada…
Naším cílem jsou Černé a Čertovo jezeru na Šumavě. Auto zaparkujeme u…
Krajinou zaniklých vesnic - Knížecí Pláně a Bučina. Je časné ráno a já vystupuji v malé šumavské obci Borová Lada. Těžká…