Jarním Pomoravím do Bahen

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Střeň žst. Asfalt 0,0 km
  Nástup na vlakové zastávce, vsí prochází pěší zelená TZ
číslo 2 lesní cesta ke Štěpánovu Asfalt 1,6 km
  Odbočíme na neznačenou cestu podél Moravy
číslo 3 Vietnamská lávka Šotolina 2,7 km
  Odbočíme a obracíme zpět za lávkou
číslo 4 Brod Šotolina 3,0 km
  Problematické místo může být u brodu, obzvlášť po větších deštích
číslo 5 Rozcestí Střeň Asfalt 3,9 km
  Pokračování magistrální trasy Litovelským Pomoravím, souběhy červené TZ, Moravské stezky cyklo č. 4, Eurovelo 9, odbočka zelené pěší na nádraží Střeň
číslo 6 Odbočka z magistrály Asfalt 4,3 km
  Odchod od asfaltové "magistrály", pro pěší vhodná s panelovým povrchem, kolem vodárenských objektů
číslo 7 Most přes Bahenku Šotolina 6,2 km
  Pomyslné centrum Pomoraví, odpočívadlo s herními prvky, do Litovle se trasy větví, červená a Moravská stezka k Šargounu, cyklotrasa 6027 severní větví
číslo 8 Odpočívadlo u pěšího mostu Šotolina 7,4 km
  Pěší a cyklistický most na 257,8. km Moravy
číslo 9 Pěšina podle Moravy přes les Bahna 7,5 km
  Neznačenou ale jasně patrnou pěšinou podle Moravy, za zákrutem se stáčí víc k západu až jihozápadu
číslo 10 Loukou krajem lesa Šotolina 8,2 km
  Podle lesa k Šargounu
číslo 11 Šargoun Asfalt 8,8 km
  Na jaře je ještě Dům přírody zavřený
číslo 12 Po cyklostezce do Litovle Asfalt 9,2 km
  Souběhy pěší červené, Moravské stezky (cyklo č. 4ú, Eurovelo 9, Naučných stezek a pod.
číslo 13 Zastávka na Záložně Asfalt 11,4 km
  Občerstvení v předním litovelském restaurantu
číslo 14 Litovel město Asfalt 12,0 km
  Zakončení v centrální litovelské vlakové zastávce

Litovelské Pomoraví je celkem oblíbený cíl našich výletů, hlavně v období mezi koncem zimy a příchodem toho teplejšího jarního období. Ono povětšinou když je slušná zima, jsme v půli března (nebo tak nějak) už celkem vylyžovaní, nehledě k tomu, že kvalita sněhu už není úplně dokonalá a nějak se člověk po těch třech měsících už těší na nějakou změnu.

Když to šlo, už jsem vyrážel v půlce března na kratší výlet s cílem prozkoumat celkem početné porosty sněženek a bledulí, kterými vnitrozemská delta Moravy oplývá. V předchozích letech k tomu posloužilo kolo, díky kterému se dá obsáhnout poměrně slušná vzdálenost (s dopomocí vlakového přiblížení i oddálení).

Letos jsme zvolili poněkud méně tradiční výlet pěším způsobem. Sice navštívená oblast bude menší, ale když jdeme pěšky, nehrozí nebezpečí že něco pomineme, neřku-li, že když ten bicykl zůstal doma, můžeme se pohybovat i poněkud stranou cesty, a není nutno se k tomu vracet.

Vystupujeme tak v zastávce Střeň, odkud není příliš vzdálené nástupní místo pohybu v porostech Litovelského Pomoraví. Vesnicí nás provází štěkot psů, které rozčiluje, že již poměrně brzy si někdo cizí dovoluje narušit jejich střežený rajon. Naštěstí ves není příliš velká, po cca kilometru jsme na druhé straně a kraj lesa v okolí hlavní moravské řeky na dohled.

Odbočíme před mostem vlevo po lesní asfaltce, která z povzdálí nějakých 50–100 m sleduje celkem mohutný tok Moravy. Sice již delší dobu nepršelo, ale pomalu ale jistě už začíná odtávat sněhová pokrývky v Jeseníkách i na Kraličáku. Po nějakém půlkilometru se konečně v lesních porostech začínají objevovat první poslové jara, tedy přesněji sněženky, které tady v chráněných území Ramen řeky Moravy občas tvoří poměrně rozsáhlé plochy květin. Jak přísloví praví, nevstoupíš do stejné řeky, není každé jaro stejné, předpokládal jsem i výskyt už jiných květin, ale až na pár dýmnivek zatím příliš jiných druhů k vidění není. Asi za to mohou noční mrazy, který přeci jen snaživou denní práci slunce poněkud zpomalí.

Po půldruhém kilometru jsme u Vietnamské lávky a přecházíme na druhou (pravou stranu) Moravy. A protože dál jsem tímto směrem nechtěl, vracíme se proti proudu. Již tady si ověřujeme výhodu pěšího pohybu, protože se nemusíme striktně držet cesty a víc zabrousit k řece, kde je toho sněženkového porostu nějak více. Na této straně řeky není cesta nijak kvalitní, spíš je to jen taková lesní traktorová stopa, na jednom místě dokonce i s brodem. Naštěstí jedno z ramen Moravy je zavodněna jen minimálně, takže se daří přes dva kameny celkem snadno přejít.

V závěru před návratem k silnici u Střeně je cesta vzdálenější od řeky a vede poblíž ovocného sadu. Za silnicí navazuje k centrální turistické trasy Pomoravím s červenou pěší značkou a cyklotrasou. Protože tady se dá předpokládat i vyšší počet cyklistů, volíme asi po 200 m odbočku na lesní panelovou silničku. Ta se od té magistrální zas tak nevzdaluje, ale paradoxně je z hlediska přírodozpytného asi vděčnější. Kolem té hlavní turistické trasy je spíše neuspořádaný lesní porost a co e týče kytek, moc tam toho k vidění většinou není (máme to dlouhodobě ověřené). Kolem neznačené panelky je několik vodárenských objektů, ale důležité je to, že cesta jo o poznání blíž řece a i tady roste těch kytek jaksi víc, takže pohled na podrost je taky příjemnější.

Pomyslná polovina výletu je poblíž Mostu přes Bahenku s odpočívadlem a herními prvky. Po kratším občerstvení pokračujeme po asfaltce k velkému mostu na 257,8 říčním kilometru s cyklotrasou 6027. Již tady se vpodrostu lesa poněkud mění skladba bílých květinek. Již z dřívějška mám ověřeno, že tady budou ve větší míře zastoupeny bledule. Taková bledule má přeci jen větší´í květy a nakonec i hustší trsy, takže pokud ten sněženkový porost působí relativně skromně, tady jsou ty bílé plochy mohutnější.

Podíváme se k patě zmíněného mostu a pak se vracím k Bahnům. Tak tedy je nazván lesní porost na levém břehu Moravy v této části Pomoraví. Když jsem tu byl na kole, povětšinou musela stačit jen zastávka v rozsahu nějakých 20–30m od cesty. Nicméně v mapách je vyznačená pěšina a byť prochází územím pod zvýšenou ochranou, přírodní rezervace Litovelské luhy hodláme poněkud pravidla narušit (v rezervacích by se po neznačených cestách chodit nemělo). Pěšina je tu ale evidentně využívaná hojně, takže se to zas tak moc neřeší. K našemu velkému překvapení a nemalé radosti jde asi (co se týče sněženek a bledulí) patrně nejporostlejší část Pomoraví co známe. Kam oko dohlédne je bílo. Převažují tu hlavně ty bledule, ale občas se mísí i s menšími sněženkami.

Rezervace Litovelské luhy je asi největší přísněji chráněná část celé CHKO, celkově má rozlohu asi 350 ha, ale je vlastně členěná do více částí (není zcela jednolitá). Tady ta část u Bahen má odhadem něco kolem 30 ha, a podle všeho celý podrost jsou ty jarní květinky.

Pomalu se tak blížíme k okraji lesa, kde už se v povzdálí objevuje věž litovelské radnice. Po louce podél lesa se blížíme k Šargounu, zdejší dům přírody je na jaře zavřen, mineme bývalý mlýn s koňskou jízdárnou. Jestliže jsme zamýšleli tuto trasu spíše jako příjemnou vycházku než náročnou túru, splnilo se vše mírou vrchovatou až překvapivě úspěšnou hlavně v druhé části v masivním porostu Bahen…
Je faktem, že období květu sněženek a bledulí v plné kráse, ale Litovelské Pomoraví se teprve chytá na tu asi nejhezčí část roku, která vlastně teprve začíná.

Poslední aktualizace: 21.3.2022
Jarním Pomoravím do Bahen na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Jarním Pomoravím do Bahen

Střeň
Obec Střeň leží východním směrem od města Litovel v chráněné krajinné obl…
V postřehu, že pomníky padlých z 1. i 2. světové války jsou rozesety po…
Obec Střeň se prvně připomíná v listině Václava I. v roce 1249, nicméně nikdy nešlo o nějakou důležitou ves, prostě jedna z mnoha dě…
Hned na úvod tohoto tipu na výlet musím přiznat, že přesný počet svých…
Na mapách.cz je označen na 252,5. km Moravy jako most pro pěší. S…
Přišlo jaro. Snad o něco dříve než loni. Na přes rok třeba přijde později. Na vzdory člověku to příroda nějak srovná (ač se nám to…
Občerstvení Na-Lhotě v malé vísce Lhota nad Moravou se rychle stalo…
Dřevěná zvonička se nachází v centru malé vísky Lhota nad Moravou, která…
Už loni se mi podařilo zachytit (sice na závěr) množství kvetoucí…
Hlavní historickou památkou obce Žerotín, nacházející se asi osmnáct…
Přiznejme si bez vytáček, že výlet po trase, kde není hospoda, restaurace…
No co si budeme povídat, normálně bychom v únoru (byť by to bylo …
Hanáckou obec s pětistovkou obyvatel najdete v okrese Olomouc a již její…
Malá hanácká vesnička Strukov se nachází mezi městy Uničov a Šternberk. Největší zajímavostí Strukova je – alspoň pro mě – fakt, že nejstarší zdejší…
Oblast středního toku Moravy vymezená zhruba obcí Moravičan na severu, z jihu Horkou a Chomoutovem. Zhruba v centru oblasti najdeme město Litovel,…
Hnojice jsou poměrně velkou zemědělskou obcí s 580 obyvateli a najdeme ji…
Obec Štěpánov leží v severní části Hané, přibližně 10 kilometrů od Olomouce.…
Do oblasti všeobecně známé jako Litovelské Pomoraví jezdíme poměrně často,…
Město Litovel leží přibližně 20 km severozápadně od Olomouce v sr…
Litovel – procházka farním kostelem sv. Marka
Barokní farní kostel sv. Marka je jednou z dominant „Hanáckých Benátek“, jak je desetitisícové město Litovel často a…