Malá Morava - Návrší

číslo 6 Jasaní Šotolina 8,7 km
  Trasa k Dolní Moravě, nejvyšší bod výletu
číslo 7 Kaskády Prudkého potoka Šotolina 10,1 km
  Odbočku využijeme spíš v létě
číslo 8 Paseka Šotolina 13,4 km
  Za dobrého počasí výhled na Staroměstsko a Jeseníky
číslo 9 Sjezdovka Pánská Šotolina 14,0 km
  Černá sjezdovka v Hynčicích
číslo 10 Změna povrchu Asfalt 15,6 km
  V létě zde narazíme na asfalt
číslo 11 Chata Návrší Asfalt 17,2 km
  Nejstarší chata na naší straně Králického Sněžníku

Pěkná trasa je součástí lyžařské magistrály Jeseníků. Umožňuje přístup do jedné z nejatraktivnějších částí Králického Sněžníku. Výchozím místem je železniční přejezd u Malé Moravy – lépe řečeno ve Vysokém potoku, tedy tam kde magistrála překračuje tok Moravy, opouští Hanušovickou vrchovinu a vstupuje na území pohoří Kraličáku. Od hospody u přejezdu začíná modrá lyžařská značka, která v začátku svižně stoupá přes pole k polní cestě do Valbeřic. V minulých sezonách byla trasa uváděna mezi upravovanými stopami, letos z nich vypadla, takže lyžaři se budou muset spolehnout spíš na vlastní síly. Po zhruba kilometrovém stoupání pokračujeme spíš po vrstevnici přes zaniklé Valbeřice (je tu jedna chata) k dalšímu prudšímu stoupání k Vojtíškovu, kam dorazíme přímo k jeho hornímu konci. Za dobrého počasí bývají od Vojtíškova skvostné vyhlídky na Hrubý Jeseník.

U rozcestí se připojíme k červené cyklotrase 4071 a i modré TZ. Lyžařská značka vlastně nahrazuje letní průběh modré po silnici. Dál budeme sledovat červenou cykloznačku. Ta se kousek za Vojtíškovem odpojí Doprava po východním úbočí hory Srázné (nebo Sviní hory). Tím jsme zároveň překonali nejtěžší stoupání po trase. Dál je výstup skutečně již mírnější. Cesta je převážně v lese bez větších výhledů, les je více vykácen až za rozcestími Žleb Zeleného potoka (žlutá značka z Vysoké) a dál pak za Jasaním (nejvyšší bod trasy), odbočka žluté. Od Jasaního zřejmě narazíme na upravenou trasu (nebyla-li dosud). V současnosti se tu dělá stopa k lanovce v Dolní Moravě. My však pokračujeme původním směrem, mírně sjíždíme k Prudkému potoku a po serpentině obtáčíme jižní výběžek Šindelné hory opět v mírném stoupání. Jakmile zamíříme opět k severu, jsme již jasně nad Staroměstskou kotlinou. Téměř vrstevnicová trasa nás postupně dovede k lyžařskému areálu Kraličák v Hynčicích pod Sušinou – přejedeme prodlouženou sjezdovku zv. pánská (tak pozor na sjezdaře). Pak opět mírně do kopce a dál skoro po rovině do velké serpentiny a pak už jsme nad Návrším.

Tradiční horská chata byla dlouhou dobu jedinou v české, lépe řečeno moravské části Králického Sněžníku (bývalá Liechtenštejnova byla taky na Moravě). Teď k ní přibyla nová Slamněnka nad Dolní Moravou (a ta je historicky vzato na Moravě rovněž). Doposud si udržela tradiční ráz, i když současný majitel chystá velkou rekonstrukci (tu ovšem potřebuje). Zde tedy trasa končí, nicméně je potřeba ještě nějaký návrat. K tomu je asi nejlepší přes Stříbrnice do Starého Města na vlak. Odvážní to zkusí po sjezdovce, jednodušší ovšem je po cestě – ta by měla zůstat neprohrnutá, tedy na běžkách sjízdná. Přes Stříbrnice pěšky a dál kolem Kozího vrchu, ovšem ve Stříbrnicích může unavený turista stihnout místní autobus...

Poslední aktualizace: 23.1.2013
Malá Morava - Návrší na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Malá Morava - Návrší

Turistické rozcestí Malá Morava, přejezd
Turistické rozcestí leží na hlavní silnici Králíky - Hanušovice pod hostincem u přejezdu na dolním konci Malé Moravy. Vyznačuje směry těchto…
Pokud jedu kolem, neopomenu se zastavit, už jen kvůli známému poznatku, že…
Když nám počasí zhatilo výstup na Jeřáb na konci listopadu 2013 …
Údolí Moravy od Červeného Potoka k Hanušovicím patří k oblíbeným…
Pstruhařství ve Vysokém Potoce se nachází  ve Vysokém Potoce neda…
Období počaté Velkou francouzskou revolucí a následujícími napoleonskými…
Snad to nebudete brát jako provokaci, když po letošní "zimě" (2013…
Barokní kaple u vedlejší cesty ve Vysokém Potoce z druhé poloviny 18. století. Je zasvěcena Panně Marie Růžencové, což je svátek ustanovený na počest…
Malá Morava je podhorskou rekreační obcí a najdeme ji severozápad…
Pomníky 1. světové války jsou u nás rozesety skoro v každé větší obci po celé republice. Protože tehdy vstupovaly naše země do válečné vřavy ještě ja…
Poněkud zapomenutě působí socha sv. Jana Nepomuckého u silnice od pily u žst. Podlesí směrem k samotnému Podlesí (kdysi Krumperky). …
Že se najdou leckdy místa, kde straší není zas tak neobvyklé. Že…
Podlesí je bývalá sudetská vesnice Grumberk (česky též Krumperky)…
Podhorské Podlesí je opravdu zvláštní obcí. Přesto, že je někdejší Grumbe…
Podlesí, kdysi Krumperky bývalo poměrně významné městečko, ještě v polovině 19. před výstavbou železnice obec měla přes 2.000 obyvatel. Ovšem po stav…
Jedeme-li z Hanušovic proti proudu Moravy, v zatáčce před…
Původně samostatná obec, od r. 1960 součást Malé Moravy. Ves v…
Krásná kamenná barokní kaple z pol.18.st. v katastru Hrubého lesa na severovýchodním svahu Jeřábu. Křižovatka turistických cest. Příjezd autem od…
Chata se nachází na vrcholu Pohořelec. Nabízí 100 ubytovacích mís…
V překrásné krajině pod Králickým Sněžníkem se nachází Muzeum…
Kamenná mariánská poutní kaple na úpatí vrchu Jeřábu. Původně dřevěná stavba byla postavena jako poděkování obyvatel Králik za záchranu před Prusy za…
Zděná kaple - poutní místo, ležící jihovýchodně od města Králíky, opředené pověstí o setkání hudebníka a lesní dravé zvěře a…
Jediný srub svého typu na našem opevnění, izolovaná dělostřelecká pozorovatelná K-S 12b "Utržený". Pozorovatelna je nejzachovalejší…
Za hezkým výhledem na rozhlednu Val
 Nedaleko od Hory Matky Boží a kláštera na Hedči se můžeme pohledem na okolní krajinu pokochat nejenom z přírodních vyhlídek Mariánské…
Vrcholem, který se nachází ve výšce 1003 m se vlastně Hanušovická…
Obora Počátka (nebo též Počátky) je určena k chovu jelení, muflon…
Králíky - vyhlídková alej
 Největší dominantu Králík - barokní areál sakrálních staveb na Hoře Matky…
Tvrz představuje nejdokončenější stavbu svého druhu na …
Králíky leží ve Východních Čechách, severením směrem od města Ústí nad…