Nassavskou (Nassauskou) stezkou

číslo 1 U Mnicha Šotolina 0,0 km
  Rozcestí turistických tras, použijeme červenou cyklotrasu
číslo 2 Nad Mariiným pramenem Šotolina 0,5 km
číslo 6 Adélina skála Šotolina 1,2 km
  Malé skalní městečko
číslo 7 Lesní cesta Šotolina 1,4 km
  Křižovatka s lesní cestou, pokračuje jen černá šipka
číslo 8 Ripperův pramen Šotolina 1,5 km
  Pramen teče
číslo 9 Františkova skála Šotolina 1,8 km
  Skála
číslo 10 Zelená TZ Šotolina 2,0 km
  Konec Dolní Nassauské stezky

Kdybych měl někomu poradit, kudy v lázních Jeseník na Medvědí kámen (to je taková vyhlídková skála pod Studničním vrchem), dříve bych ho asi poslal po zelené TZ. To je taková normální lesní cesta, která začíná i Jižního svahu a pak pokračuje k Jitřnímu prameni, chvíli se žlutou TZ k Priessnitzovu prameni a pak samostatně nad Schindlerův pramen, kde je to už k Medvědímu kameni celkem blízko.

Nicméně nabízí se i jiná, řekl bych i zajímavější varianta. Tou je tzv. Nassavská (Nassauská) stezka. Přesněji řečeno její část. Které se říká Dolní. Přístup k ní není vlastně nijak složitý. Nastoupíme v podstatě stejně u Jižního svahi (to je ta louka s kamennými artefakty). Pár set metrů procházíme společně s výše zmíněnou zelenou (a červenou) TZ. V rozcestí U Mnicha ji ale opustíme a pokračujeme širokou lesní cestou (vede po ní cyklotrasa 6278). Po nějakém půlkilometru (mineme pár odboček k okolním pramenům) dorazíme k šipce označující asi 10 metrů vzdálený Mariin pramen (pod cestou), zde nás ale bude zajímat opačná stran. Méně nápadná cesta (skoro pěšina) odbočuje do lesního porostu. Trasa není značena turistickým značením, ale je součástí pěších okruhů kolem lázní (na plastových tabulkách různobarevné šipky s proužky). V tomto případě tady objevíme červenou (nebo oranžovou?) šipku a černou, obě mají dva proužky. Něco přes sto metrů a jsme u Polského pramene s jedním z nejhezčích pomníčků, který pramen zdobí. Nakonec pomník byl nedávno opraven, bohužel když jsem byl na místě, pramen netekl (a to po dešti).

Tady v podstatě začíná to, čemu se říká Nassavská stezka. Jak se dozvíme z informační tabule, stezku nechal vybudovat (zaplatil) Adolf, vévoda z Nassau. Stalo se tak v letech 1871–72, kdy se sem jezdil léčit. Připomíná to i základní kámen. Ten původně nesl nápis v němčině, nyní to je ale přetesáno do češtiny. Rovnou se dozvíme že práci vykonal (zaměřil v terénu) c.a k. Nadporučík Johann Ripper. Což ovšem nebyl nikdo jiný než zeť Vincenze Priessnitze, který se ujal řízení lázní po smrti zakladatele.

Oproti již výše zmíněné lesní cestě (zelené TZ) je trasa, která zde začíná daleko vděčnější. Je umístěna v daleko divočejším terénu a občas prochází i kolem nějaké terénní zvláštnůstky. Stezka byla dlouho nepoužívaná (zapomenutá), ale díky Lesům ČR byla zčásti obnovena a vyznačena v terénu (i tím lázeňským značením).

První zajímavostí (to jsme ale minul) ale mimo stezku, muselo by se trošku severně je odpočívadlo Mariina lavice, další pozoruhodnosti jsou naštěstí hned u pěšiny. Stezka se klikatí lesem a po pár serpentinkách dorazíme k první zastávce, což je Martino odpočívadlo (Martha´s Ruhe). Jednotlivá pojmenování jsou obvykle někteří příslušníci rodiny Adolfa Nassauského. K odpočinku jen chybí nějaká lavička, takže se musíme spokojit jen s kameny (není-li mokro). Lavička je naštěstí relativně blízko. Touto zastávkou je Terezina skála. Označení skála je ale v tomto případě dosti přehnané, spíše jde o pár skalních výchozů a kamení kolem. O nějakých sto metrů dále je už to sice mohutnější, ale v tomto případě se autoři v názvosloví mírnili a použili jen pojmenování Vilémovy kameny (Wilhelms Stein) což dokládá i zachovaná původní mramorová deska (u Terezy je nová). Mapa zde dokonce naznačuje vyhlídku lesním průsekem, ale díky mlze jsem měl smůlu.

Následující shluk kamení a skal ale už snese skalní pojmenování. Však se také nazývá Adélinými skálami a pokud popustíme trošku fantazii, můžeme tu i hovořit o skalním městečku. Stezka tu dokonce ve skalách udělá několik obratů.

Nad skálami se stezka přibližuje k jedné z mnoha lesních cest, od naší trasy se odpoutává ta červenooranžová šipka a zůstává už jen černá. Po první serpentině ale obchází jeden z důležitých lázeňských pramenů, který je pojmenováním věnovaný Janu (Johannu Ripperovi). Jak je patrné z tabulky, pramen byl označen v roce 1871, tedy během vzniku stezky a opraven v roce 2013. Nad pramene je opět několik serpentýnek, než dojdeme k poslednímu zastavení, které je opět ve skalním výchozu, zde pojmenovaném jako Františkova skála. Pár stovek metrů a jsme u široké lesní cesty, což už je ta několikrát zmiňovaná zelená TZ, která směřuje k Schindlerovu prameni a přes Medvědí kámen do oblasti Pomezí.

Poslední aktualizace: 4.10.2019
Nassavskou (Nassauskou) stezkou na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Nassavskou (Nassauskou) stezkou

Germáni se vrací z lovu
Skutečně pozoruhodné dílo zdobí Priessnitzův park v areálu jesenických lázní na Gräfenberku. V letech 1913–14 vytvořil sochař Engelbert Kaps (1888-19…
   Prodloužený víkend začíná nádherným pátkem, který musím bohužel kvůli…
Z našich končin je to přeci jen do Španělska poněkud z ruky, přesto se i u nás našlo pár poutníků, kteří došli tak říkajíc až na konec světa (podle Václava Šaška …
Pramen najdeme u léčebného domu Wolker pod dětským hřištěm u cesty, kudy…
Pramen najdeme na zdi někdejšího lázeňského domu Hrad, ve kterém je nyní restaurace U pramene a obchůdek. Pramen byl založen 1843…
Muzeum Vincenze Priessnitze nalezneme v Priessnitzově rodném domě v…
Neteče, ale snad někdy poteče - tak by se dal charakterizovat Domácí pramen v Lázních Jeseník. Pramen je umístěný ve zdi léčebného d…
Ráno vyjíždíme zlínským expresem v kupé pro vozíčkáře / protože vlak má 3…
Dnes je středa 25. 7. Počasí nás trochu straší, není zrovna slu…
Nemusíme sem jet na léčebný pobyt, stačí si udělat výlet za čistým…
Půvab lázeňských míst vytváří harmonie architektury i přírodního prostředí, kam bývají většinou léčebné instituce zasazeny. Kromě staveb lázeňských…
Informace o Pipperově promenádě byly více než lákavé. Promenáda byla…
Budova sanatoria Priessnitz byla postavena mezi roky 1909 – 1910 …
Už za procházky Jeseníkem venkovní ovzduší ovládlo vcelku přívětivé počasí…
NAUČNÁ STEZKA VINCENZE PRIESSNITZE Jeseník - lázně (Gräfenberk) Stezka…
Francouzský pomník nademe při vjezdu do Lázní Jeseník na ulici Priessnitzova u parkoviště před samoobsluhou. Na tomto místě ovšem…
Turistický rozcestník, který se nachází u konečné zastávky autobusu v…
Lázeňské informační centrum nalezneme v sousedství Priessnitzova…
Sochařská kompozice Cesty života na Jižním svahu je dílo brněnského…