Nedokončená Baťova železnice

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

V roce 1934 začala v souladu s potřebami rozvoje firmy i regionu stavět firma Baťa železniční trať Vizovice - Horní Lideč. Přestože trať nebyla nikdy dokončena, v terénu jsou stále velmi zřetelné pozůstatky připravovaného drážního tělesa, náspů, terénních zářezů i vybudovaných staveb jako jsou mosty či propustky.

Projekt znovuobnovení stavební prací a zprovoznění této trati se v poslední době znovu hovoří.

Popisovaný úsek vás přiveden do nejzajímavější a nejzachovalejší části zmíněné budované železnice. Na konci jara v podstatě po stejné trase zlínský KČT pořádá zásluhou Stanislava Chadima st. letos již 21.ročník pochodu po stopách nedokončené Baťovy železnice.

Trasa vede z vizovického nádraží, již ve městě nastoupíme na těleso náspu a pohodlně po náspu pokračujeme až do obce Jasenná (cca 4,5 km). Na začátku obce Jasenná je nutné přejít přes údolí (fotbalové hřiště) na protější stranu, kde na vyvýšeném náspu v náletových dřevinách je možné najít prostor plánované železniční stanice. Odsud následuje na orientaci trošku těžší úsek (asi 600m), kdy se přes pole a Pastviny musíte dostat na asfaltovou manipulační cestu, spojující obce Jasenná a Ublo.

Přestože se jedná o asfaltovou silnici (neveřejná s minimálním provozem), cesta není vůbec nezajímavá. Procházíme mohutným terénním zářezem, vybudovaným pro trať, míjíme několik mohutných železničních staveb (mosty, propustky) a i okolní květena stojí za povšimnutí (včetně malé chráněné lokality).

Za povšimnutí stojí i charakter komunikace, typický pro železniční stavby - tedy rozmáchlé oblouky a plynulé změny výšky.

Obcí Ublo projdeme až na konec a jakmile se dostaneme za hřebenem k serpentině silničního spojení Ublo-Bratřejov, odbočíme vlevo na lesní cestu, překročíme potok a vyšlapanou lesní stezkou pokračujeme úbočím kopce cca 300 metrů, poté se před námi opět otevře typický terénní zářez a vstupujeme opět na těleso budované železniční dráhy, po kterém dorazíme po přibližne třech kilometrech k obci Pozděchov. Zajímavé je, že na tak malou obec se zde nalézají dokonce i 2 kostely.

Zdatnější turisté určitě nebudou chtít skončit zde, jako zajímavá možnost se jeví pokračovat odsud na rozhlednu Vartovna a na Sirákov (dalších 7 km), ti znavenější si zde mohou počkat na autobus.

Poslední aktualizace: 19.3.2014
Nedokončená Baťova železnice na mapě
Autor: trpo1

Příspěvky z okolí Nedokončená Baťova železnice

Vizovice (nejen) festivalové aneb opět na Masters of Rock
Pokud se někdo domnívá, že tento článek na Turistiku tak úplně nepatří,…
Letošní festival Masters of Rock proběhl v areálu slavné vizovické…
Rozcestím prochází dvě TZ.Západním směrem vás modrá TZ povede do Rakové (3 km), dále do Slušovic (5 km) a pak pokračuje do Hrobic (7…
Možná si rozmrzele řeknete - památník partyzána - takových u nás je... a…
Jsou Vánoční svátky a my jsme vstali celkem pozdě. Po chvilkovém…
Pokud si chcete odpočinout v krásné přírodě, kde se nabízí řada možn…
  "Na koleji druhé pozor, na kolej druhou přijíždí osobní vlak z Vizovic…
 Pokud přijedete na návštěvu Vizovic vlakem a zamíříte z nádraží do centra…
 Na okraji městské památkové zóny stojí naproti kapličce Panny Marie…
Rudolf Jelínek, švestky, slivovice, Vizovice a Distillery Land jsou pojmy, …
  Jeden z nejkrásnějších výhledů na „hlavní město slivovice“ a jeho půvabné okolí se svahy Vizovických vrchů se otevírá od…
Jednou ze zajímavých vizovických atrakcí, kterou můžeme bez uzardění…
Vizovice a renesanční zámek s parkem
Soutěž 2 body
Stavbě zámku předcházel vznik cisterciáckého mužského kláštera Rosa Mariae…
Možná to bude znít pro některé návštěvníky Vizovic až neuvěřitelně, ale…
Na zámku francouzského typu v hlavním městě švestkového království, tedy ve…
   V encyklopediích se uvádí, že nejvýraznější dominantou valašských…
  Krásný zámek ve Vizovicích není jedinou barokní památkou tohoto města.…
Sv. Jan Nepomucký byl generální vikář pražského arcibiskupa, mučedník…
Navštěvujete rádi cukrárny ? Neopakovatelným zážitkem pro vás i vaše děti…
Prvé zmienky o valašskej obci Vizovice sa spomínajú v roku 1261 v majetku kláštora Smilheim. V roku 1314 plienilo uhorské vojsko…