Od Borového na Tupý vrch a do elektrárny

číslo 2 Borový vodopád Šotolina 1,1 km
  Nejvyšší vodopád šumperského okresu
číslo 3 Křižovatka u Schnellerova Kříže Šotolina 1,5 km
  Dál po neznačené lesní cestě
číslo 4 Křižovatka nad Borovou dolinou Šotolina 2,9 km
  Musíme na severovýchod
číslo 5 Lesní cesta Šotolina 3,6 km
  Cesta sice není používaná ale celkem dobře schůdná
číslo 6 Pod Tupým vrchem Šotolina 4,2 km
  Výhledové skalky na dolní přehradu
číslo 7 Sestup lesem Šotolina 4,5 km
  Poměrně vzrostlým lesem sestopit lze
číslo 8 Vodopády Jezerné Šotolina 4,8 km
  Údolí Jezerné s peřejemi
číslo 9 Areál elektrárny kde jsem byl zachycen Asfalt 5,4 km
číslo 10 Přehrada údolní nádrže Asfalt 5,8 km
  Tady už mě strážce propustil a do Koutů po silnici ...

Už je to nějaká doba, ale pro inspiraci pro dobrodružné povahy do míst kam se každý nevydá. Jednoho krásného květnového dne (už je to 14 let, v roce 2000) jsem chtěl prozkoumat blížeji okolí Borové doliny pod Medvědí horou a případně údolí nad údolní přehrado PVE Dlouhé Stráně. Ukecal jsem kolegu, aby mě autem hodil pod přítok Borového potoka k Divoké Desné (je tam sice zákaz vjezdu, ale měli jsme jak značkaři povolenku na vjezd do lesa).

Tím jsem si ušetřil nezáživnou cestu po asfaltce od kouteckého mostu a rovnou se mohl vrhnout do lůna přírody. K Borovému vodopádu se ještě tenkrát moc nechodilo, mám pocit že modrá významovka byla vyznačena asi o rok později. Samozřejmě už jsem tam párkrát byl, ale díky celkem časnému ránu se mi podařilo odchytit stráň pod Medvědí horou v téměř prudkém světle.

Po řádném nafocení se musím kousek vrátit ke Schnellerovu kříži a pokračuji neznačenou lesní cestou po severozápadním svahu Tupého vrchu. Tehdy byly svahy ještě čerstvě vykácené čili umožňovaly zajímavé výhledy do celého divokodesenského údolí. Cesta je vedena ve dvou serpentinách a postupně se mění spíš v chodník, asi po kilometru dorazí k malému Rozcestí, musím tedy volit ten směr stále na východ. Jak cestička stoupá , mění se téměř v neznatelnou pěšinu, nakonec už člověk musí spíš odhadem, a držet výšku. Zhruba po kilometru dojdu na lesní světlinu se skalkami, kde lze nalézt vyhlídku na údolní přehradu.

Že je pode mnou údolí potoku Jezerná s vodopádem jsem už nějakou dobu věděl, nicméně přes přehradu se tam nedostanete, ale shora ano. V lese ovšem žádná pěšina ani chodník není, musím tedy spíš odhadem mírně na jih k potůčku. Naštěstí les zde není tak hustý tak s určitou dávkou štěstí se sestoupit dá. Pak už musím sledovat tok potoka a po celkem krátké době na jakýsi vodopád (cca 3-4 m) konečně narazím. Samozřejmě není tak efektní jako ten na Borovém potoce, nicméně je splněno. Vrátit bych se sice mohl tak, že vyšplhám na silnici k horní přehradě, ale to se mi moc nechtělo, tak jsem zvolil pěšinku kolem Jezerné k elektrárně. Ze strany kopce není žádný plot či zábrana, tak jsem se celkem snadno dostal do areálu. Samozřejmě ke mně téměř v cuku letu (asi 10 minut) dorazil ochránce, tedy ostraha objektu s nepochopitelným výrazem, co tam dělám. Když jsem mu vysvětlil, že coby vášnivý turista jsem musel rekognokovat terén mě v družném hovoru vyprovodil přes hráz k závoře a do Koutů už jsem musel šlapat po svých.

Poslední aktualizace: 4.4.2014
Od Borového na Tupý vrch a do elektrárny na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Od Borového na Tupý vrch a do elektrárny

Podél Borového potoka, tedy co je za vodopádem
O tom, že vodopády jsou půvabným zpestřením krajiny, hlavně té…
Závěr údolí v Koutech nad Desnou tvoří velký přírodní amfiteátr ohraničený vrcholy hřebenovky Velkým Klínovcem a Výrovkou na severní straně a od…
Mohutná skála tvořená převážně žulou a svorovou žulou s bohatými výchozy křemenců v blízkosti lesní cesty z Koutů na Petrovku. Nejvyšší stěna skály…
Krátký výlet v okolí kdysi klidné podhorské vísky s chatovou osadou, která…
Vodopád na Borovém potoce, Jeseníky
Na úpatí Medvědí hory najdeme největší největší soustavu vodopádů na…
Většina automobilistů kolem rychle projede, jak spěchá na…
Protože se o ní nezmiňuje studánková mapa na webu estudanky.eu tak možná to ani regulérní studánka není. Každopádně dřevěné korýtko vyvedené z potůčk…
Tato říčka je jedna ze zdrojnic (hlavní zdrojnice) řeky Desné. Pramení na…
Už je to tady (přesněji by mělo znít konečně je to tady). Jak už si pomalu…
Vodopády Borového potoka
Jeden z přítoků Divoké Desné, Borový potok se může pochlubit nejvyšším vodopádem okresu Šumperk. Samotný Borový potok pramení ve…
Výchozím místem pro cestu k nejvyššímu vodopádu na Šumpersku je někdejší…
Vodopád na Borovém potoce na úpatí Medvědí hory je největší soust…
Z Janova jsme já, syn Ivan, bratr Jaromír a synovec Ranko vyjeli po šesté…
    K jednomu z nejkrásnějších vodopádů v celých Jeseníkách se v současné době už dostaneme po turistických značkách a tak je tato přírodní…
Jednou z nových atrakcí, kterou láká návštěvníky lyžařský areál v…
  Jeseníky a skály -  tak toto spojení je u našich nejkrásnějších…
Jednou z turisticky zpřístupněných skalních vyhlídek Hrubého Jeseníku je…
Vyhlídka na Medvědí hoře
Většina turistů tudy projde a ani je nenapadne sem odbočit, přitom je místo snadno dostupné. Medvědí hora, která je vlastně severní rozsochou…
Turistické rozcestí leží na hlavní silnici č. 44 ze Šumperka do Jeseníku, u mostu přes Divokou Desnou asi 100 metrů před prvními serpentýnami Červe…
Začalo léto a s ním prázdninová soutěž Českého rozhlasu Ostrava a Olomouc…