Rtyně - Úpice - Velké a Malé Svatoňovice

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Rtyně v Podkrkonoší, náměstí Asfalt 0,0 km
  Startujeme ve Rtyni na náměstí, kde se dobře parkuje, případně nedaleko staví autobus. Jdeme kousek po hlavní silnici kolem Rychty (foto 1)směrem na Červený Kostelec a Náchod.
číslo 2 Rtyně v Podkrkonoší, dřevěná zvonice Asfalt 0,4 km
  Další parkoviště a zároveň rozcestí turistických tras je u dřevěné zvonice (foto 2). Zde odbočíme z hlavní silnice po červené značce k osadě Končiny. Cestou je v případě slušnějšího počasí výhled na město a na Jestřebí hory (foto 3).
číslo 3 Končiny, rozcestí 1,5 km
  Na rozcestí zvolíme žlutou značku směr Úpice. Ta je bohužel momentálně v trochu hanebném stavu. Poslední značku spatříte na konci osady a další až o 1,5 km dále v Sychrově. Mezitím je vakuum, snažili jsme se hledat i na odbočkách, ale nenašli. Důležité je, že cesta do Sychrova je vždy ta nejširší a nejrovnější, tedy jakoby hlavní. A i kdybyste z ní sešli, stejně do té Úpice dojdete.
číslo 4 Křižovatka cest 2,9 km
  Jediná výjimka. Na okraji lesa se rovně jít nedá, ale narazíte na cestu. Po ní vpravo byste došli na zelenou značku do Úpice, naše trasa vede ostře (téměř čelem vzad) vlevo do lesa. Po chvilce jsme na okraji Sychrova a tady už zase žlutá značka "funguje".
číslo 5 Sychrov Asfalt 3,3 km
  Sychrov je vlastně součástí Úpice. Projdeme jej po silnici celý až na rozcestí s modrou značkou.
číslo 6 Sychrov, rozcestí s modrou Asfalt 4,3 km
  Zde se setkáme s modrou značkou od Havlovic, obě značky společně nás dovedou po břehu Úpy a přes most (foto 4) do centra Úpice.
číslo 7 Úpice, náměstí Asfalt 5,9 km
  Na náměstí si prohlédneme třeba muzeum nebo kostel (foto 5), občerstvíme se v cukrárně a jdeme dále po společné modré a žluté značce. Sestoupíme znovu k řece, přejdeme ji a následuje strmý výstup (foto 6) z města ven k osadě Kvíčala.
číslo 8 Kvíčala, rozcestí Asfalt 7,1 km
  Po vyjití z lesa opustíme modrou značku a pokračujeme po žluté. Projdeme obec (foto 7) a sestoupíme lesem k železniční trati nedaleko zastávky Suchovršice.
číslo 9 Suchovršice, zastávka vlaku 8,7 km
  Vlevo se dá dojít k vlakové zastávce, ale ta je pro účely turistů zbytečná. Staví tu tak asi dva vlaky denně a ještě jen v pracovní dny...
číslo 10 Končiny Asfalt 9,4 km
  Nebojte se, tohle jsou jiné Končiny než ty nad Rtyní. Končin je zkrátka víc. Na rozcestí zahneme po modré značce vpravo. Cestou je nádherný výhled do kraje (foto 8) a později na Velké Svatoňovice (foto 9). K této kapličce dojdeme.
číslo 11 Velké Svatoňovice Asfalt 11,0 km
  Pokračujeme dále po modré značce.
číslo 12 Před tratí 11,5 km
  Před podjezdem železniční trati (foto 10) odbočíme ze silničky vpravo do stráně a jdeme podél trati. Na další cestě ji přejdeme vlevo.
číslo 13 Na Bremstu, rozcestí 12,1 km
  Rozcestí se žlutou značkou. Obě značky nás vpravo dovedou kolem zajímavé lokality Geologického výchozu (viz http://www.turistika.cz/mista/geologicky-vychoz-u-malych-svatonovic, foto 11)do Malých Svatoňovic.
číslo 14 Malé Svatoňovice Asfalt 13,3 km
  Malým Svatoňovicím se vyplatí věnovat trochu více času (viz http://www.turistika.cz/vylety/male-svatonovice). My měli to štěstí, že jsme sem dorazili zrovna v době, kdy na náměstí zaúřadovala lidová tvořivost (foto 12). Z náměstí sejdeme po červené značce k nádraží.
číslo 15 Malé Svatoňovice, nádraží Asfalt 14,0 km
  Už před nádražím se červená značka rozdvojuje, nás bude zajímat ta směr Rtyně v Podkrkonoší. Zpočátku vede v blízkosti trati, později sestoupí mezi poli (foto 13) na okraj Rtyně. Po hlavní silnici pak dojdeme až k na náměstí, kde trasa končí.
číslo 16 Konec trasy Asfalt 17,8 km

Nástup na tuto trasu je možný samozřejmě ze všech měst a obcí na trase ležících, neboť se jedná o trasu okružní. Trasa vás provede nenáročnou relaxační podkrkonošskou krajinou, kde není nouze o lesy ani o otevřené daleké výhledy na Podkrkonoší a Jestřebí hory. Jen si musíte vyhlédnout lepší počasí, než jsme měli my.

Cestou je možné si prohlédnout Městské muzeum ve Rtyni (Rychta) a zdejší dřevěnou zvonici. V Úpici je rovněž Městské muzeum a galerie (viz https://www.turistika.cz/mista/upice-mestske-muzeum-a-galerie-j-w-mezerove), nabízí se zde i hvězdárna. Další, tentokrát přírodní zajímavostí trasy je https://www.turistika.cz/mista/geologicky-vychoz-u-malych-svatonovic. V Malých Svatoňovicích je toho pak k vidění více (viz https://www.turistika.cz/vylety/male-svatonovice a https://www.turistika.cz/vylety/male-svatnovice-rodiste-karla-capka).

Celá trasa měří cca 17,5 km a je velice pohodlná. Nijak extra se na ní nezpotíte (tedy pokud nebude 30 ve stínu). Je vhodná i pro cykloturisty. Úpice a Malé Svatoňovice skýtají dostatek možností pro občerstvení.

Poslední aktualizace: 5.3.2013
Rtyně - Úpice - Velké a Malé Svatoňovice na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Rtyně - Úpice - Velké a Malé Svatoňovice

Rtyně v Podkrkonoší
Rtyně v Podkrkonoší leží ve Severních Čechách, jihovýchodním směrem od města Trutnov.…
Turistický rozcestník, který se nachází na náměstí Horníků, ukazuje…
Pamětní deska rychtáře Antonína Nývlta je umístěna na budově Rychty, kt…
Rtyně v Podkrkonoší - kostel sv. Jana Křtitele se zvonicí
Rtyně v Podkrkonoší - první písemná zpráva o Rtyni je datována rokem 1367,…
Rtyňská socha Rebela byla postavena k 200 výročí selského povstání v jehož čele stál Antonín Nývlt, nachází se v sousedství bývalé…
Historie muzejnictví ve Rtyni v Podkrkonoší spadá do roku 1936, kdy by…
Turistický rozcestník, který se nachází nad Rychtou a zároveň nad kostelem…
Turistické rozcestí leží na kopci na okraji lesa. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: červená SV směrem - Rtyně v Podkrkonoší, Malé Sva…
Opouštíme Trutnovsko a pomalu míříme k jihu. Ještě téměř na trase máme jednu poměrně nízkou vyhlídkovou věž, je však zařazená mezi r…
V naší zemi se nachází spousty rozhleden a vyhlídkových míst. Jedno takové…
Rozhledna u Rtyně v Podkrkonoší
Dřevěnou rozhlednu, resp. dřevěnou vyhlídkovou věž nalezneme u jižního…
Rozcestí Odolov (foto 1 a 2) leží v sedle Jestřebích hor u silnice z Malých Svatoňovic do Stárkova. V těsné blízkosti se nachází památník Cesta os…
Turistický rozcestník, který se nachází mezi Červeným Kostelcem a Rtyní v…
Batňovice - kostel sv. Bartoloměje
Batňovice - obec mezi Úpicí a Rtyní v Podkrkonoší prvně historicky…
Jedeme do Malých Svatoňovic na Trutnovsko. Dopravu jsme zvolili autem. Vlakem je Doprava do zdejšího pěkného kraje poměrně zdlouhavá…
Dvě velké skály nedaleko Odolova, přístupné po zelené značce (viz…
Příjemná vycházková trasa na jedno odpoledne. Vychází z…
Rozcestník (foto 1) leží na náměstí v Malých Svatoňovicích (foto 2 – viz https://www.turistika.cz/vylety/male-svatonovice ). To je výc…
Zřícenina hradu Vízmburk stojí na vysokém ostrohu nad údolím Úpy nedaleko Červeného Kostelce na Trutnovsku v Královéhradeckém kraji. Na ploše…
Obec Malé Svatoňovice, pôvodná banícka obec, ľudovo tiež nazývana ,…