Rýchory, Horní Maršov a Janské Lázně ze Svobody nad Úpou

číslo 1 Svoboda nad Úpou, nádraží Asfalt 0,0 km
  Jen kousek popojdeme k rozcestníku.
číslo 2 Svoboda nad Úpou, hlavní rozcestník 0,2 km
  Stoupáme nejdříve místními uličkami nad město (foto 1), později lesem po úbočí Kraví hory (foto 2).
číslo 3 Sluneční stráň 1,3 km
  Místo dalekého výhledu s lavičkou (foto 3 - 7). Po 150 metrech je rozcestí, pokračujeme po žluté značce.
číslo 4 Pašovka Asfalt 4,0 km
  Kousek pod chatou Pašovka (foto 8) žlutá značka končí, dále stoupáme po modré.
číslo 5 Kutná - Rýchory Asfalt 5,5 km
  Na rozcestí opustíme modrou značku, zajímat nás bude žlutá směr Horní Maršov.
číslo 6 Rýchorská Bouda (foto 9) 5,9 km
  Kromě možnosti občerstvení je tu i vyhlídková plošina, výhledy už bohužel začínají trochu zarůstat (foto 10 - 11). Po žluté sestupujeme lesem a později přes louky (foto 12 - 14) do Horního Maršova.
číslo 7 Horní Maršov (foto 15 - 17) 9,6 km
  Z Horního Maršova vyšplháme nejdříve po silničce nad obec (foto 18 - fotka z lavičky), potom už lesní pěšinou k rozcestí Na Pražačce (foto 19).
číslo 8 Na Pražačce Asfalt 11,4 km
  Pohodlná cesta mírně z kopce.
číslo 9 Modrokamenná Bouda (foto 21 a 22) 13,4 km
  Od boudy se střídá při sestupu asfalt, šotolina i luční pěšiny. V tomto úseku jsou krásné výhledy (foto 23 - 26).
číslo 10 Janské Lázně, Večernice (foto 27) Asfalt 14,4 km
  Projdeme kolem lyžařského areálu a přes Černohorský potok (foto 28) k Lesnímu domu (foto 29 a 30) a přes park k rozcestí, kde narazíme na zelenou značku.
číslo 11 Janské Lázně, Rekreační 15,4 km
  Zelená značka nás z Janských Lázní vyvede do lesa.
číslo 12 Via Piette 16,8 km
  Jsme na začátku javorové aleje (foto 32). Cesta je lemována různými odpočívadly (foto 33), na nichž se z dřevěných desek i leccos dovíte (foto 34). Celá zbývající cesta do Svobody je atraktivní i pro děti (foto 35 - 40). Závěr oživí i výhled na Svobodu nad Úpou (foto 41).
číslo 13 Svoboda nad Úpou Asfalt 17,9 km
  Teď už jen přes město zpět k nádraží.
číslo 14 Konec trasy Asfalt 18,9 km

Všude se píše, že Krkonoše patří mezi nejatraktivnější a nejnavštěvovanější místa naší republiky. Což o to, určitě je to pravda. Jenže to druhé nej jako kdyby se projevovalo jen v okolí hlavních středisek, tedy Špindlerova Mlýna a Pece pod Sněžkou. Tam je to v sezóně horší jak na pověstném Venclplacu v Praze. Ale stačí pár kilometrů stranou a jste v klidu a bez lidí. Jak je to možné? Nevím. Ale zaplaťpánbůh za to! Takže se připravte na to, že mimo lidská sídla a jejich okolí na této trase potkáte někoho jen výjimečně a nejspíš to bude skutečný turista a ne žádný paďour nebo mastňák. wink

Startovat budeme ve Svobodě nad Úpou u nádraží (autobusové i vlakové jsou tu pěkně vedle sebe). Asi 200 metrů odtud je hlavní turistický rozcestník. Vybereme si zelenou značku směr směr Rýchory a můžeme začít stoupat. Ano, přátelé, hned od začátku budeme funět do kopce a s malými přestávkami to tak bude zhruba 6 km. Ta první přestávka bude určitě na Sluneční stráni, kde je přímo povinností se pokochat výhledem na Sněžku (viz https://www.turistika.cz/mista/vyhled-ze-slunecne-strane). Potom už stoupáme lesem dále až k Rýchorské Boudě, můžeme si vybrat, zda po zelené značce nebo po žluté a následně modré. Obě cesty jsou hezké, pro tuto trasu jsem vybral tu druhou možnost.

Od Rýchorské Boudy (možnost občerstvení) pro změnu sestupujeme po žluté a to poněkud prudčeji, než jsme stoupali. Nebo aspoň se nám to tak zdálo. Spadneme do Horního Maršova a hned zase po téže žluté polezeme nahoru. Tentokrát už to není kopec tak dlouhý. Se stoupáním skončíme na rozcestí Na Pražačce. Zde zaměníme značku žlutou za modrou, po které jdeme velice pohodlně kolem Modrokamenné Boudy až do Janských Lázní. Závěr trasy nám obstará značka zelená, která nás dovede na krásnou javorovou alej na Via Piette (viz https://www.turistika.cz/mista/javorova-alej-na-via-piette). V současné úpravě skýtá fajn zábavu i pro děti, snad to bude z fotek patrné. Zpět do Svobody už je to pak, co by kamenem dohodil.

Délka trasy je cca 19 km, tedy pokud si ji nějak neprotáhnete za lepším výhledem a podobně jako my. To první stoupání je docela dlouhé, proto náročnost střední. Pak už je to pohoda. Na trase se otevírá několik krásných výhledů. O Sluneční stráni už jsem se zmínil, známá je vyhlídka u Rýchorské Boudy. Už méně se ví o krásných pohledech ze strání nad Horním Maršovem a z vyhlídky nad Svobodou nad Úpou rovněž na Horní Maršov. Absolutní špičku pak představuje výhled kousek pod Modrokamennou Boudou, kde jsou za sebou srovnány kromě jihu Krkonoš Jestřebí hory, Hraniční hřbet a pak taky polské Hejšovina a Bor, naše Orlické hory a když budete mít kliku na počasí, uvidíte i Jeseníky. Tak si ty výhledy pěkně užijte!

Poslední aktualizace: 27.5.2014
Rýchory, Horní Maršov a Janské Lázně ze Svobody nad Úpou na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Rýchory, Horní Maršov a Janské Lázně ze Svobody nad Úpou

turistické rozcestí Svoboda nad Úpou - u nádraží
Turistický rozcestník, který se nachází cca 200 metrů od železničního a autobusového nádraží ve Svobodě nad Úpou, ukazuje turistům…
Svoboda nad Úpou - kostel sv. Jana Nepomuckého
Historie kostela ve Svobodě sahá do roku 1584, kdy je doložen malý…
První možný způsob v dávných dobách, jak se v dnešní Svobodě nad Úpou …
Turistický rozcestník, který se nachází v ulici 5. května u meteorologického sloupu ve Svobodě nad Úpou, ukazuje turistům cestu do…
Horské mesto Svoboda nad Úpou leží v Trutnovskom okrese vo východnej časti…
První zmínka o radnici ve Svobodě nad Úpou pochází z roku 1654, kdy říšský hrabě Weiher udělil městečku výčepní právo s místem…
SkiResort ČERNÁ HORA – PEC je největší…
Medvědí jeskyně, se nachází nedaleko Svobody nad Úpou, konkrétně 1,5…
Turistický rozcestník, který se nachází u autobusové zastávky na náměstí…
Turistické informační centrum ve Svobodě nad Úpou, které se nachází na náměstí Svornosti v čp. 527 poskytuje zejména "klasické"…
Medvědí jeskyně v údolí Úpy
V Krkonoších se nachází mnoho míst, která vydala svá tajemství. Jedním z…
Kraví vrch nad Svobodou nad Úpou dosahuje nadmořské výšky 681 metr. Z něho…
Vyhlídkový altán Mochomůrka
Na konci krásné Javorové aleje nad Svobodou nad Úpou se nalézá zajímavé…
Pokud budete na dovolené nebo na výletě v Janských Lázních, Svobodě nad…
V horní části Antonínova údolí, na hranici Krkonošského…
Hezké vyhlídkové místo se nalézá na hřebenu nad Svobodou n/Úpou. K místu…
Pohádkové království si môžete pozrieť v infocentre v Svobodě nad Úpou -…
Přírodní památka Slunečná stráň na úbočí Rýchor
Přírodní památka Slunečná stráň se rozprostírá na ploše 16.5625 ha v…
Vyhlídka nad Dolním Maršovem
Při procházce po zeleně značené turistické cestě z Janských Lázní do…
Na hřebeni, který spojuje Jánské lázně a Svobodu nad Úpou může k procházce…
Horní Maršov 1 je časť mesta Svoboda Nad Upou. Začali by sme na Piettovom…
Turistické informační centrum "Krkonoše", kde návštěvník města najde vše…
Podoba kostela sv. Josefa v Dolním Maršově, dnešní části Svobody nad Úpou, napovídá o době jeho vzniku. Základní kámen ke stavbě…
Areál leží v Mladých Bukách na úpatí Krkonoš. Bobová dráha, dětsk…
Janské Lázně - kostel sv. Jana Křtitele
Horní lázeňskou promenádu v Janských Lázních zdobí novogotická stavba kostela sv. Jana Křtitele, který zde byl postaven v letech…
Janské Lázně
Janské Lázně leží v Severních Čechách, východním směrem od města Vrchlabí…
Areál Mladé Buky leží ve východních Krkonoších pouhývh 6 km od Tr…
Černá hora  - Janské Lázně nabízí nejdelší, až tříkilometrové sje…
Černá hora
Výrazný vrchol, který se tyčí nad Černým Dolem a Jánskými lázněmi. Vybíhá…