Staroměstskými skiareály

Trasy Běžky Střední náročnost

číslo 1 Staré Město žst Asfalt 0,0 km
  Start u nádraží na sever kousek pěšky
číslo 2 Jízdárna Černý kůň Šotolina 0,5 km
  Tady někde můžeme nasadit
číslo 3 Hadcová Šotolina 1,6 km
  Pruchod po pláni kolem vrcholového lesíku
číslo 4 Dál po louce Šotolina 2,2 km
  Tady bych si to ukrátil po louce k lanovce
číslo 5 Lanovka Skiareálu Šotolina 3,4 km
  Kolem skiareálu s bufetem
číslo 6 U Kampů Asfalt 4,0 km
  Hospoda
číslo 7 Stříbrnice okraj Asfalt 4,5 km
  Pokud není cesta vyhrnutá můžeme vzhůru podél potoka
číslo 8 Serpentina Asfalt 6,1 km
  Zatáčka na Návrší s červenou cyklotrasou
číslo 9 Odbočka k chatě Návrší Asfalt 7,1 km
  Chatu bychoem neměli minout
číslo 10 Návrší rozcestí Asfalt 7,3 km
  Turistický rozcestník
číslo 11 Konec asfaltu Asfalt 8,5 km
  Tady někde končí asfaltový povrch ale pod sněhem to asi nepoznáme
číslo 12 Sjezdovka Pánská Šotolina 10,5 km
  Dojezd ke sjezdovce nad Hynčicemi
číslo 13 Pevnůstky na Štvanici Šotolina 11,0 km
  Značka pokračuje k vrcholu Štvanice, ale můžeme po mírné sjezdovce do hospůdky
číslo 14 Skiareál Krakičák Šotolina 11,8 km
  Kolem nás Skiareál v Hynčicích pod Sušinou
číslo 15 Rybníček Šotolina 12,2 km
  Mineme zasněžovací rybníček
číslo 16 Nad Štěpánovem Šotolina 13,8 km
  Společný průběh s lyžařským značením SCR Jeseníky
číslo 17 Zatáčka vlevo Šotolina 14,1 km
  Poměrně prudký sjezd ale dá se projet přes louky
číslo 18 Údolíčko Štěpánovského potoka Asfalt 15,1 km
  Poslední kopeček před Starým Městem
číslo 19 Staré Město žst Asfalt 16,6 km
  A jsme na konci

V zimách poněkud obvyklejších, než je prozatím ta letošní je Staroměstsko díky poloze v kotlině mezi Králickým Sněžníkem, Rychlebskými horami a Hanušovickou (Branenskou) vrchovinou vcelku slušně zásobeno sněhovou pokrývkou a střední polohy umožňují i celkem pěkné výlety na běžkách. Dnes sice velká část běžkařů je zvyklá na upravené stopy, ale stále je dost těch kteří volí klasičtější postupy, tedy i pohyb ve volném terénu. Popsaná trasa v podstatě kombinuje oba způsoby, protože v části se zřejmě s upravenou stopou nesetkáme, v jiném úseku se zřejmě i svezeme ve strojové stopě.

Foto: Bobkart

Výchozím bodem je rozcestník u nádraží ve Starém Městě, odkud sledujeme modrou turistickou značku, která nás vyvede na okraj města. Zde by se už daly nasadit lyže a mírně stoupáme polní cestou. Podél trasy narazíme na pár bunkrů – řopíků, kterých je kolem celkem spousta. Polní terén nabízí Vyhlídky na vrcholky Rychlebských hor u Kunčic (Kunčická hora, Větrov) a vlevo i vyšší hřebeny Králického Sněžníku. Výstup se brzy mírní a v minimálním stoupání přejíždíme ploché okolí vrchu Hadcová (623), pokud bychom důsledně sledovali modrou značku, sjeli bysme až k silnici, můžeme se však od trasy mírně odchýlit a polem pokračovat k úpatí vrchu Štvanice (lyžařský areál). Dál ovšem musíme víceméně pěšky, protože projdeme ke konci osady po silnici. Čeká nás asi největší stoupání na Návrší. Výstupovou trasu ovšem můžeme zvolit v několika variantách. Pokud chceme a teréne to umožňuje, sportovně nejčistší je na konci Stříbrnic nasadit lyže a pokračovat po silnici (nesmí být ovšem projetá nebo posypaná). Další možností je dál pokračovat pěšky po žluté značce přes sjezdovku (výstup na běžkách je v podstatě nemožný). Poslední možností je vyrazit po sjezdovkách ve skiareálu u chaty Babeta, sjezdovka je poměrně mírná a v traverzech po loukách se dá vcelku dobře překonat, ovšem sjezdovku na Návrší beztak nejspíš opět vylezeme pěšky (ale viděl jsem borce co ji vybruslí). Je tu však možnost použít vlek a to je skoro bez námahy (ovšem na Návrší prý letos vlek nepojede).

Návrší je letos v rekonstrukci, ale podle vyjádření majitele by měl být nějaký bufet k dispozici. Další část trasy bude patřit k celkem k příjemným úsekům. Jde víceméně o vrstevnicovou trasu po východních svazích Černé kupy a Sušiny. Jedná se o cyklotrasu č. 4071 (červená) a celkem pravidelně bývá rolbována vlekaři z Hynčic pod Sušinou (kam vlastně směřujeme). Přece jen o něco vystoupáme, abychom se v příjemném sjezdu dostali k pánské sjezdovce ve skiareálu Kraličák. Donedávna u trasy bývala konečná stanice vleku, dnes je sjezdovka prodloužená asi o 150 m nad cestu. Další trasu provází zelená značka, lesní cestu používají i sjezdaři, ale úsek je široký a mírný, takže by nemělo docházet ke kolizím. Tímto dorazíme k rozcestí Štvanice sedlo, mohli bychom pokračovat po značce dále, ale přilehlá sjezdovka (rovněž zvaná jako Štvanice) je velmi mírná a dá se po ní snadno dorazit k hospůdce na malé občerstvení.

Dál se můžeme podle zájmu vrátit do sedélka a sledovat trasu zelené TZ, ovšem lze přetraverzovat sjezdovky nad Hynčicemi, čímž si ušetříme zpáteční výstup a plynule se vrátit ke značce. I zde bývá narolbovaná stopa, která i odbočky na místní okruh (Hynčická trojka). Po loukách pak trasa dorazí k rozcestníku nad Štěpánovem. Následuje prudší sjezd (dá se vykroužit po louce), a pak dál polní cestou s mírným klesáním a malým kopečkem těsně před Starým Městem.

Poslední aktualizace: 14.2.2021
Staroměstskými skiareály na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Staroměstskými skiareály

Staré Město,žel.st.-ch.Návrší-Stříb.sedlo-Králický Sněžník-zpět kol.Prud.potoka do Vys.Žibřidovic
Jedná se o pěší trasu cca 25 km zpočátku pohodovou ze Starého Města pod…
Zajímavá trasa spojuje lyžařská střediska na moravské straně Králického Sněžníku s dnes českým i když historicky vzato rovněž…
Staré Město (s přídomkem pod Sněžníkem) patří díky svému okolí k atraktivním cílům letní i zimní turistiky. Hlavním lákadlem je…
V obdobné zimní variantě jsem trasu popsal nedávno, takže se k ním tentokrát vracím v letní variantě. Až na počáteční stoupání jde o…
První říjnová sobota 2020 měla být podle předpovědi slunečná, teplá a…
Ač pohoří Králického Sněžníku patří rozlohou spíše k těm menším, …
Nic není stejné jako včerejší den. Tak to klidně může platit o druhém…
Vůči Králickému Sněžníku jsem už dlouho pociťoval určitý dluh.…
Staré Město leží na Severní Moravě, severním směrem od města Šumperk. Měs…
  Kdo někdy zavítal do kotliny pod třemi pohořími v nejsevernějším výběžku Moravy, určitě mi dá za pravdu (snad na pár škarohlídů), že Staroměstsko patří k …
Staroměstská oblast pod Králickým Sněžníkem patří bezesporu k nejmagičtějším místům severozápadní Moravy a přes svou relativní odlehlost by ji neměl opomen…
Staré Město leží na rozhraní několika horských masivů. Na východě…
  Při návštěvě centra starého hornického městečka, ležícího na dohled od Králického Sněžníku, se vám asi nejvíc vryje do paměti…
Jednou z ozdob staroměstského náměstí Osvobození je bezesporu kašna v jihozápadní části prostranství. Čtyřhranný bazén obklopuje středový pilíř se so…
Kostel Sv. Anny stojí patrně na místě staršího kostela. Dnešní kostel byl postaven v r. 1618 jako renesanční stavba s dalšími…
Okružní výlet začíná ve Starém Městě pod Sněžníkem v železniční s…
Zimní období bývá různě štědré nebo naopak skoupé na příděl sněhu, takže…
Někdy to vypadá, že se dva kohouti na něčem nedohodli. Takový dojem vzbuzuje fakt, že na jednom místě (nebo skoro na jednom) mohou e…
Uděláme si 43 km dlouhý cyklovýlet po vesnicích, které…
Osada Štěpánov vznikla po roce 1772 v souvislostí s parcelací původního Staroměstského dvora. Nikdy to nebyla velká ves, nicméně v r. 1834 mělo žít v…