Z Butořanky na Liščí díry

číslo 2 Velké liščí díry 0,9 km
číslo 3 Dolní liščí skály 1,3 km
číslo 4 Horní liščí skály 1,4 km

Beskydy nabízí spoustu zajímavých míst, ale spousta zůstává dobře utajená širšímu zástupu turistů. Neznačená trasa na Liščí díry, což jsou tři větší a několik menších skalních nebo kamenných útvarů z godulského pískovce, měří asi 1,5 km a převýšení je pouhých 70 m. Je vhodná především jako doplněk jiného výstupu, při němž se přechází známé rozcestí Butořanka, resp. Pod Butořankou v Ostravici pod Lysou horou, kde výstup začíná. Nad pramenem Butořanka odbočuje vpravo neznačená asfaltová silnice, po níž vede trasa (a ignoruje modrou odbočku dolů na Mazák) kolem poslední chaty s loukou stále mírně rovně podél lesa (neodbočovat na bahnitou lesní cestu ke studni vpravo) až k mohutným kamenným balvanům po levé i pravé straně cesty. Tady lze odbočit dolů (vlevo z pohledu chůze) na Velké lišči ďury, jak nejrozsáhlejší útvar označují místní. Po cestě rovně (a mírně dolů) vede trasa na točnu lesní techniky do výrazné zatáčky, kde vpravo odbočuje pěšina na nejvyšší Horní a doleva na Dolní skály. Z Horních liščích skal je výhled na Lysou horu (obdobně z Velkých), Dolní nabízí pohled dolů na Ostravici. Zpět stejnou trasou.

Skály jsou ukázkou svahových pochodů (sesuvů) v Beskydech, odolnějšími pozůstatky flyše (střídání pískovce s jílovcem). Vývojově jsou totožné s Mazáckými skalami nebo třeba Ondrášovými ďurami (dírami), rovněž v masívu Lysé hory (případně mrazových srubů na Smrku nebo dalších puklinových jeskyní např. na Čertově Mlýně a Kněhyni). Ostatně podle lidového podání původně jeskyně byly i zde. Nyní jsou části skal a mnohé pukliny zarostlé borůvčím a jeřabinami. Jsou volně dostupné (v CHKO, mimo NPR), proto jsou (zřídka) používány jako boulderingové stěny.

Poslední aktualizace: 30.8.2014
Z Butořanky na Liščí díry na mapě
Autor: Martin1977

Příspěvky z okolí Z Butořanky na Liščí díry

Butořanka
Rozcestí Butořanka najdeme východním směrem od obce Ostravice a na…
Velké Liščí díry jsou součástí širšího uskupení pískovcových skalních…
Potok Sepetný je průzračná horská bystřina s kamenitým řečištěm. Sopotný …
Vzhůru na Lysou horu ...! Nejprve se ovšem musíme dopravit k ní Zvolíme…
Dolní skály na Mazáku
Skály na Dolním Mazáku představují pískovcový výchoz, jeden z mnoha v…
Horní mazácké skály
Horní mazácké skály představují skalní výchoz na JZ úbočí Lysé hory nad údolím Suchého potoka, přítoku potoka Mazák. Ten dal celému…
V oblíbeném místě horolezců pod Lysou horou u cvičných skalních stěn Mazáku postavili členové oddílu ze Starého Města u Frýdku…
Horní liščí skály patří do skupiny tří větších skalních útvarů lidově…
Dolní Liščí skály představují součást rozsáhlých pískovcových útvarů…
Jedná se o jeden z menších přítoků řeky Ostravice, který pramení na…
Pokud někdo nechce jít v poslední době až příliš frekventovanou „červenou“…
    Tak jako minulý rok, tak i nyní jsem měl „záminku“ vyjít na nejvyšší…
Údolí Mazáku se nachází asi 2 km za Ostravicí směrem k přehradě Šance. Sp…
Řeka Satina rodící se pod Lysou horou vytváří na své pouti mnohé…
Při svém výletu na Ostravici jsem si udělala příjemnou procházku k…
Pod Lukšincem je rozcestí zelené a žluté turistické značky a nachází se…
Vydáme se z Papežova (Krásná) 600 mnm stoupáním 8,8 km po asfaltce Na Lysou horu 1323 mnm, královnu Beskyd. Převýšení 723 m. Dostupnost busem: zast. Krásná, Nižní Mohelnice, r…
Nevýrazný kopec je vysoký 943 metrů nad mořem. Nachází se asi kilometr…
Lysá hora oblíbená to hora Petra Bezruče a jedno z nejdostupnějších míst…
27.12. jsem se rozhodnul, že po týdnu opět navštívím Lysou horou se stejným úmyslem - vyfotit západ slunce. Z Opavy do Ostravice jsem jel vlakem,…