Z Písařova do Štědrákovy Lhoty (včetně Svaté Trojice a SM chaty)

číslo 1 Písařov točna Asfalt 0,0 km
  Po cestě k hornímu konci Písařova
číslo 2 Zkratka Šotolina 1,0 km
  Kolem domu č.p. 40 a za ním po pěšině
číslo 3 Garáž kuriozit Asfalt 1,3 km
  Příchod k zelené TZT
číslo 4 Křižovatka s cyklo 4071 Šotolina 2,7 km
  Dál společně s červenou cyklotraou
číslo 5 U Tří tabulí Šotolina 3,1 km
  Hájovna, odchod zelené, pokračujeme červenou CZT
číslo 6 Čečel-silnice Šotolina 3,8 km
  velká křižovatka lesních cest, turistických a cyklistických tras, červenou k Hrubému lesu
číslo 7 Hrubý les Šotolina 4,5 km
  Rozcestí červené a modré TZ, společně s cyklotrasou 4071 k Boudě
číslo 8 Bouda 1 Asfalt 8,3 km
  Rozcestí TZ, asfaltkou ke Svaté Trojici
číslo 9 Leopold Grabner Quelle Asfalt 9,2 km
  Kdysi nesprávně značený pramene Rudolf, hlavní pramen říčky Březné, přítoku Moravské Sázavy
číslo 10 Svatá Trojice Asfalt 9,5 km
  Poutní kostelík z konce 19. století
číslo 11 Nad pramenem Březné Šotolina 10,3 km
  Spojení s modrou TZ o d pramene Březné
číslo 12 U Severomoravské chaty Asfalt 10,5 km
  Odbočka červené TZ k Podlesí
číslo 13 Severomoravská chata Asfalt 10,8 km
  Oblíbená horská chata je vlastně jedinou občerstvovnou v široké okolí, cílí sem trasy od Hanušovic, Červené Vody, Králík, Písařova, Bohdíkova aj.
číslo 14 Pramen Březné Asfalt 11,8 km
  Zpět u Grabnerova pramene a dál k Boudě
číslo 15 Bouda 2 Šotolina 12,7 km
  tentokrát po lesní cestě severním úbočím Boudy
číslo 16 Paramuť Šotolina 15,5 km
  rozcestí s modrou TZ, prudší klesání do Štědrákovy Lhoty
číslo 17 Štědrákova Lhota Lesanka bus Asfalt 18,3 km
  Konec u penzionu

S probouzejícím se jarem nezačíná jen vegetační období, ale i turistická sezóna, cyklosezóna, sezóna zahrádkaření, steakování, venkovních zábav a bůhví čeho ještě. Paradoxně např. končí fotbalová jarní liga apod. Začíná tím i sezóna nás značkařů, což je vlastně taková pracovnější verze turistiky spojená s kratším či delším výletem.

Na poslední dubnovou „čarodějnickou“ sobotu se tak k něčemu chystal i autor, ale protože mladou kamarádku, která měla úmysl se přidat postihla indispozice, poněkud změnil plán, prstě vzal si z vybraných jiný cestovní příkaz, který je ale z podobné části, jako ten původní.

Výhoda je samozřejmě v tom, že potřebný bus mě staví asi 200 m od bydliště, takže ranní spěch je takový nestresový. Po 40 minutách zastávka Písařov-točna a dál už je to po svých. Vlastně ani přesně nevím jak se to stalo, ale pokud se značí směr Hrubý les, tedy do oblasti Boudy, Svaté trojice, SM chatě, vždycky si tady něco vyberu.

Odborně se tomu všemu říká Písařovská vrchovina, pod kterou spadá i ta nejvyšší část zvaná Jeřábská hornatina, a všechno to spadá do rozsáhlé Hanušovické vrchoviny.

Foto: Bobkart

Od zastávky míří trasa místní asfaltkou, po pravé straně je svah, kde kdysi stávaly skokanské můstky, o kousek dál bratrská modlitebna, o něco výš pomník padlých s vedlejší bustou TGM, kamenný kříž, a to už je na dohled horní konec Písařova. Když tady chodíme na běžky, vždycky jsme to obcházeli až ke škole, kde prochází trasa pěší zelené TZT, nověji i cyklotrasa 6229. Přeci jen myslím na nějakou zkratkou a po radě místního obyvatele uhýbám za obydlím čp. 40 na pěšinu, která sice není zakreslená v mapách, ale zcela evidentně je používaná. Vzdálenost to zkrátí cca o 300 m, což je nějakých 5 minut, ale díky tomu objevím i udržovaný železný kříž. Pěšina se napojuje na hlavní komunikaci u chalupy, kterou jsem kdysi popsal díky svérázné výzdobě.

Pak už se napojujeme tady na polní cestu s poměrně snesitelným stoupáním. Cesta mírně zatáčí k blízkému lesíku, kde se většinou letmo zastavím u pomníčku bouří zmařených životů. Kratší rovinka uvozuje křižovatku s červenou CZT 4071, další mírně stoupající úsek k hájovně U Tří tabulí. Tady nás opustí zelená TZ, značení nahradí zmíněná červená cyklistická, která bude s tou naší další poměrně dlouho souběžná. Velké rozcestí Čečel-silnice uvozuje příchodynebo odchody dalších tras, modrý okruh Janoušovský, odpojující se bílá cyklotrasa, taky směřuje na Janoušov, poněkud jinudy. Nás nejvíc zajímá červená TZ od Hambalku, která bude dlouho souběžná s to červenou cyklotrasou. Asi 40 výškových metrů a půl kilometru chybí k rozcestí Hrubý les, kde začíná prcovní část výpravy. Díky tomu, že celá trasa vede na poměrně hlavní lesní cestě, jde o značkařsky celkem jednoduchý úkol, je třeba dbát hlavně u případných odboček a potvrzovací značky hlavního směru, jinak stačí nějaké ty „útěchovky“ (značka po cca 200 m). V pslední době se dbá na to, aby značky Kčt byla pěkně na jednom objektu, tedy cyklistické, případně lyžařské a pěší (někde mají i koňské). V jiných regionech se to ne vždy dodržuje, ale u nás v Jeseníkách to celkem držíme.

Podle dřívějších záznamů jsem to tu před třemi léty taky prcházel, tak se můžu víc podivit nad tím, co tu kůrovec a těžba pozměnila. I podle lidového názvu Hrubý les byla trasa vždy dosti zalesněná, už to platí o něco míň. Už pár stovek metrů od rozcestí přibyl nějaké ty mýtina na západním svahu Kamence. Na nějakém vzdáleném vrcholku se leskne zbytek sněhu a díky ještě nedokončené stavbě je patrné, že jde o Králický Sněžník. Jinak bližšímu okolí dominuje mohutná hmota Jeřábu (1003), dál na západě Suchý vrch (995 m). K jihu pokračuje pásmo k Červenovodskému sedlu, z Bukové hory je vidět jen kus severního svahu.

To odlesnění naštěstí není zas tak drastické, takže pokud toužíte po výhledech už ji je spíš míň, někde lze sice dohlédnout na Klepáč, ale povětšinou už to jsou jen varianty Jeřábu. 4 km vedou takřka vrstevnicově k rozcestí Bouda (mírně vzhůru, mírně dolů). Tady mi ještě přibývá další barva, konkrétně jde o žlutou TZT, která se připojí od Komňátky a společně mě zajímá k prameni Březné. Pramen Březné je i označení dvojitého „číňana“ kde končí značkařský příkaz. Jinak jde o pramen Leopolda Grabnera, což byl významný lesník v lichtenštejnských službách, který nemá ale pomník jen tady, ale můžeme ho objevit i v Moravském krasu, kde měl bohatý knížecí rod také své lesy.

TGM
TGM  •  Foto: Bobkart

Protože je to kousek po lesní asfaltce k poutnímu kostelíku Svaté Trojice, nemůže toto příjemné místo minout a po zběžné zastávce už s volnýma rukama (tedy s fotoaprátem) pokračuju červenou značkou nad pramen Březné a k důležité, možná vůbec nejdůležitější části celého výletu, tedy k Severomoravské chatě. Spokojím se ale jen s energií sbalenou na cesty a ryze hořkou dvanáctkou, výhledem na Vojtíškov, i vzdálenější Paprsek (včetně Dalimilovy rozhledny). Časově mi vychází, že bych měl chytit bus ve Štědrákově Lhotě. Po modré TZ se tak vracím ke Grabnerovu prameni, dál k Boudě (tedy rozcestí). Výškově to je všechno velmi nenáročné. Platí to i na navazující zelenou TZ, která postupuje severním úbočí samotné Boudy (956 m). Tady toho lesa zbylo ještě celkem dost, dokonce i místy povyrostl, takže takový vyhlídkový přístřešek u Ferdinandovy cesty moc neplní svůj účel (jako přístřešek ale ano). Občas se naštěstí nějaká ta mýtina nebo průsek objeví, takže zas tak fádní trasa není. Kdysi jsem tu jel na běžkách a bylo toho vidět víc, ale i příroda se mění celkme rychle. Zelaná používá lesní cestu v nějakých třech kilometrech v celkem neměnné výšce, kde se lae začnou dít věci. Jedna prudká zatáčka, další, rozcestí s prapodivným názvem Paramuť používá z části společně s modrým Janoušovským okruhem, načež dál poměrně strmě padá na louky nad Štědrákovou Lhotou. Dvojice elektrocyklistů se mě ptá na cestu k Janoušovu, což mě celkem zaráží, jak se sem vydali i dle s jejich slov s posledními zbytky energie. Tak si jen tak pomyslím, že zatím na kole tuto podporu nepotřebuju a starosti tohoto druhu mě míjí.

Polní cesta pokračuje stále slušně rychle k posledním (nebo prvním) budovám „Štědračky“, orientačně trošku zkomplikovaný průchodem zemědělské farmy, posléze i přes padlé stromy, ale pak už je vidět kostelík, penzion Lesanka a zastávka busu. Kde mám ještě nějakou chvíli k dojezdu dopravního prostředku. Výše zmíněnou dvojici kolařů předjíždíme u Hostic, takže Janoušov asi netrefili.

Poslední aktualizace: 2.5.2022
Z Písařova do Štědrákovy Lhoty (včetně Svaté Trojice a SM chaty) na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Z Písařova do Štědrákovy Lhoty (včetně Svaté Trojice a SM chaty)

ROUBENKA POD STRÁNÍ PÍSAŘOV
JEDEME  ZE ŠTÍTŮ SMĚR Šumperk A PŘI…
Po létech přišla zase zima jak se patří, to znamená využít příležitosti a…
Poněkud skrytá veřejnosti je skulptura Nejsvětější Trojice u Písařova. Důvod je jednoduchý, stojí u starší cesty, která se v současn…
O faktu, že jakožto člen Klubu českých turistů se ve volnějších dnech zabývám značením jsem se už párkrát zmiňoval. Důvod je vcelku …
Jestliže první dva víkendy plnily večerní zprávy „dramatické“ záběry z plně obsazených až narvaných prostor uzavřených lyžařských st…
Jaká byly Velká válka z let 1914–18 pohromou se dozvídáme z četných pomníků a památníků, rozesetých po téměř celé Evropě. Ale protože…
Při malování turistického značení jsem se dostal už celkem do celkem…
Vlastně jsem už tuto popsal vícekrát, sice v různých variantách, tedy s…
Vcelku zajímavou proměnou prošel v roce 2014 kříž se sousoším Kalvárie v horní části Písařova na Štítecku. Kdo by ji chtěl rychleji…
Když jsem objížděl uzavírku na silnici č.11 mezi Bušínem a Kocandou přes Jakubovice, při nutné zastávce ve zdejší hospodě U Straků mě zaujal rozhovor…
Kuriózní sbírku všemožných tabulek, cedulí, nápisů i uměleckých skvostů,…
Širší lyžařské obci zatím málo známé, ovšem místním dobře…
Nedaleko rozcestí Hambálek či jak se lidově říká Čertí brány najdeme…
Na začátku se zopakuju trošku z loňska. Je relativní paradox. Že v Sudetech za války „řádili“ partyzáni. Napsal jsem řádili celkem úmyslně, protože n…
Písařov je podhorská rekreační obec a najdeme ji na úpatí vrcholk…
Kdo někdy odbočil ze silnice č. 11 před stoupáním na Hámbálek (k hospodě Kocanda u Písařova) směrem k vesnici Jakubovice, může…
Rozcestí červené a zelené turistické značky pod vrchem Čečel v Hanušovické vysočina (červená TZ od Hambálku ke Svaté Trojici) je pojmenováno …
Nejvýznamnější památkou malé vísky Jakubovice, nacházející se…
U nás na horách, přesněji tedy v okolí oblasti, které říkáme Hanušovická…
Jakubovice jsou malou podhorskou obcí se 185 obyvateli a najdeme…