Za smírčími kříži.

číslo 2 menhir Baba Šotolina 1,2 km
číslo 3 Obora Asfalt 6,1 km
číslo 4 Slavětín Asfalt 11,7 km

V knize o smírčích křížích jsem se dočetl o dvou křížích v blízkosti Loun. Tak jsem se rozjel do Slavětína, kde má být smírčí kříž, který je v centrálním registru uveden pod číslem 1913. Podle popisu by se měl nacházet v blízkosti kostela u domu č.p. 15. Nikde v okolí kostela jsem ho nenašel a tak jsem zazvonil v č.p. 15. Velice ochotný majitel domu mě pustil na dvůr a ukázal mi štíhlý kámen, který zde vykopal. Na přední straně kamenu je vytesaný kříž. Kámen bych spíš zařadil mezi křížové kameny, než smírčí kříže.

Po prohlídnutí kamene jsem podle ukazatelů došel k menhiru Baba, který stojí kousek za vesnicí. 2 metry vysoký kámen stojí u osamělého stromu.

Od menhiru jsem pokračoval po červené polní cestou podél Ohře do Počedělic a pak dál po silnici do obce Obora, kde ve zdi místního kostela je zazděný kamenný kříž podobný smírčím křížům. V centrální evidenci smírčích křížů je veden pod číslem 1069. Tento kříž má ale vytesané neobvyklé obrazce. Ve středu kříže je půlměsíc a okolo něho tři hvězdy. Uvádí se také, že by to mohl být vrcholový kříž z původního barokního kostela, který byl přestavěn v roce 1731. Tak kdo ví?

Zpět do Slavětína jsem se vracel silničkou okolo bývalého Podhrázského mlýna a obec Veltěže.

Poslední aktualizace: 12.3.2016
Za smírčími kříži. na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí Za smírčími kříži.

Farma Slavětín
NAVŠTÍVILI JSME FARMU Při příležitosti návštěvy příbuzných v Lounech…
Výlet hezkou krajinou v blízkosti řeky Ohře a s mnoha památkami. Jedna z prvních Jarních turistických akcí, kterou pořádá KČT Louny.…
 Naučná stezka Perucko nás seznamuje s obcí Peruc a jeho okolím. …
Obec Peruc se nachází východně od města Louny. Najdete zde rokokový zámek, vzniklý přestavbou původního gotického hradu a ve kterém…
Od nádraží v Peruci jsem se vydal po silnici směrem na Libochovice. Za…
Památný Oldřichův dub je krásným pamětníkem starých časů, patří mezi nejznámější stromy v Čechách. Pověst praví, že v těchto místech…
Autem jsme jeli do malého městečka Peruc. Ve městě je zachovalá studánka,…
Vítá nás krásné ráno s modrou oblohou a tak po snídani odjíždíme …
Prastarý Oldřichův dub roste pod obcí Peruc, východně od Loun. Patří mezi nejznámější stromy v Čechách. Pověst vypráví, že se kdesi…
Zámek Peruc se nachází ve stejnojmenné obci v Ústeckém kraji, východně od…
Debeřské údolí se nachází mezi Perucí a Stradonicemi v dolním poohří. Údolím vede Naučná stezka Perucko. Nedaleko od penzionu…
Pěší výlet na rozhlednu Stradonku a do městečka Peruc. Výchozím bodem je…
Muzeum české vesnice se nachází v bývalé barokní sýpce z roku 1876 v…
Zámek vznikl roku 1697 na místě vodní tvrze, zpustošené a opuštěné po tři…
Je uprostřed obce Vlčí na konci Chlumčan ležících jihovýchodně od Loun. J…
Na jihozápadním okraji Českého středohoří,  2 km jihovýchodně od Loun se…
Ráno jsme opustili Louny a začínáme se přesouvat trochu k jihu. Na cestě tentokrát máme tři rozhledny, které bychom rádi navštívili.…
Obec Stradonice, nad kterou se Rozhledna Stradonka nachází, je velmi dobře…
Klub žen v Stradonicích dostal vynikající nápad postavit rozhlednu nad obcí na návrší Na Valech /291 m/, které v minulosti obývali…
Tento pomník, který nalezneme mezi Perucí a Vraným, zde byl postaven v…