Železnými horami z Klokočova

číslo 1 Klokočov Asfalt 0,0 km
  Volíme žlutou značku směr Maleč a Libice nad Doubravou a můžeme vyrazit (foto 1). Kolem tisícileté lípy (foto 2) do mírného stoupání po silnici (foto 3).
číslo 2 Nad Klokočovem 1,2 km
  A hned je tu první problematické místo se značením. Zde, asi kilometr od lípy, je třeba odbočit vpravo, jenže tu není moc kam umístit značku. Místo poznáte snadno. Mírná levotočivá zatáčka, na jejím předním okraji odbočuje vpravo polní cesta téměř zpět a po obou stranách je porost keřů a stromů. Tak tudy ne. Uprostřed zatáčky odbočuje mnohem méně znatelná cesta bez porostu, ale ke sloupu. A to je ona (obr. 4). Když u sloupu odhrnete větve keře, značku tam uvidíte. Dále už je to snadné. Pole, les (foto 5), sešup dolů (foto 6 a 7) do Dolní Lhotky a do Malče.
číslo 3 Maleč Asfalt 4,0 km
  Docela hezká obec s pěknými zahrádkami, zámeckým parkem a rybníkem, školou (foto 8) a návsí (foto 9, zrovna tam byly kolotoče). Za Malčí jdeme po louce (foto 10) kolem rybníka se zajímavým jménem – Rohlík (foto 11).
číslo 4 Hranice Šotolina 6,0 km
  Vesnicí projdeme jen po okraji (foto 12 a 13). Za ní začneme stoupat do kopce.
číslo 5 Pod Hradištěm 7,4 km
  Cesta vyúsťuje na louku a zde je zádrhel číslo 2. Kam dál, když značky nevidno? Takže buď vlevo podél remízu k lesu a tam už na cestě značky jsou (obr. 14) nebo to vezměte přes louku přímo za nosem a narazíte rovněž na cestu. Na ní se dáte vlevo kolem posedu s výhledem (foto 15 a 16) a za chvilku se žlutá objeví. Každopádně sestoupíme k okraji Libic nad Doubravou a po silnici dojdeme do centra.
číslo 6 Libice nad Doubravou (foto 17) 9,0 km
  Tady se opravuje zámek, bude hezký. U kostela sv. Jiljí změna barvy značky na zelenou a za chvilku jsem zase v přírodě. Trochu stoupání nad Suchou a po silnici do Lán.
číslo 7 Lány 11,3 km
  Hned na kraji obce je památná lípa (foto 18 – 20). Kolem ní odbočíme do polí (foto 21) a dojdeme k lesu. Lesem pak stoupáme do kopce, v závěru docela příkrého.
číslo 8 Spálava Šotolina 13,7 km
  Ve Spálavě (foto 22) se k nám přidá zprava žlutá značka. Pokud po ní odbočíte pár metrů, přijdete k další památné lípě (foto 23). Po návratu jdeme přes vrchol kopce s výhledem (foto 24) k rozcestí.
číslo 9 Pod Spálavou, rozcestí 14,4 km
  Po zelené značce lesem z mírného kopečka.
číslo 10 Modletín 16,5 km
  Přejdeme na červenou značku. Ta nás zavede po silnici k místu zvanému Na Pilce (toto jméno se tu vyskytuje vícekrát), kde odbočíme na cestu mezi loukami a lesy. Projdeme kolem rybníka (foto 25) a po přejití dvou potoků začneme stoupat ke Klokočovu (foto 26 a 27). Do Klokočova vejdeme přímo u zdejší památné lípy (foto 28) a za chvilku jsme u auta.
číslo 11 Klokočov Asfalt 20,0 km
  Konec trasy

Pro podzimní toulky nebo pro prázdninový pobyt na Seči v příštím roce vám nabízím jeden vyloženě oddychový, klidný okruh krásnou přírodou Železných hor. Vychází z Klokočova, který je známý svojí tisíciletou lípou (https://www.turistika.cz/mista/klokocovska-lipa). Trasu začneme po žluté značce, která stoupá po silnici nad obec, aby pak odbočila polňačkou k nedalekému lesu Lánec. Lesem sestupuje přes Dolní Lhotku do obce Maleč. Tu prochází prakticky celou. Lukami přejdeme do další vesničky Hranice. Za ní vystoupáme pod vrch Hradiště a sejdeme do Libic nad Doubravou. Na této žluté značce jsou bohužel dvě místa s velmi špatným značením, kdy jsme se trefili na správnou cestu vlastně jen díky navigaci, takže si přečtěte pozorně popis těchto dvou bodů (Nad Klokočovem, Pod Hradištěm).

Z Libic nad Doubravou půjdeme pro změnu po značce zelené, ta je značena přímo ukázkově. Vystoupáme do poněkud vyšších nadmořských výšek (nebojte, jen o 50 metrů), „lízneme“ vesnici Suchá a po chvilce přijdeme na okraj Lánů. Tady je k prohlídce další nádherný památný strom. Opět lípa, její stáří se odhaduje na asi 800 let. Od lípy dojdeme k lesu a zde nás čeká stoupání, tentokrát trochu namáhavější. Převýšení na necelém kilometru je cca 160 metrů, to už se člověk přece jen trochu zadýchá. Osada, na kterou se vyšplháme, se jmenuje Spálava a jde zde třetí památná lípa – nejmladší, „jen“ 600 let stará. Přejdeme přes stejnojmenný kopec (žluté značky si tu všímat nebudeme, naše je zelená) a lesem spadneme do Modletína.

V Modletíně stojí za zmínku kaštanová alej k místnímu hřbitovu, kolem které projdeme už po červené značce po silnici. Z té brzy sejdeme a zčásti lukami, zčásti lesem dorazíme zpět do výchozího bodu v Klokočově.

Trasa měří cca 20 km. Střídají se na ní stoupání a klesání, ale s výjimkou toho na Spálavu je to všechno velice pohodlné. Takže náročnost nikterak závratná, jen pro tu dvacítku kilometrů zadávám střední. Zádrhele u trasy mohou být dva. Jednak již zmíněné žluté značení, kde na dvou místech prostě najednou značky nejsou a kam teď, že? Navíc ještě ta žlutá značka doznala v nedávné minulosti dost výrazné změny, takže ji třeba na mapě budete mít jinak (mapy.cz jsou v pořádku). Proto mezi fotky zařazuji i printscreeny obou míst s vyznačením té správné cesty. Druhý zádrhel spočívá v tom, že do Klokočova je potřeba se nějak dostat (nebo do nějakého jiného výchozího bodu na trase, začít se dá pochopitelně kdekoliv) a to je trochu problém. Veřejná Doprava je bohužel v tomto koutě republiky z hlediska turisty na dvě věci – víte, na které. O víkendu sem nejede vůbec nic, v pracovních dnech to jsou autobusy vhodné pro pracující, nikoliv rekreanty. Takže nezbývá než vlastní povoz. I proto jsme tuto příjemnou trasu plánovali jako okružní.

Poslední aktualizace: 28.8.2013
Železnými horami z Klokočova na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Železnými horami z Klokočova

Klokočov (Železné hory)
První písemná zpráva o obci Klokočov, která leží na hřbetu Železných hor…
Památná Klokočovská lípa (lípa velkolistá - Tilia platyphyllos ), zvaná též Královská nebo Karlova na počest Karla IV., který se pod ní zastavil se…
Turistické rozcestí Mladiny
Rozcestí CR059 se nachází na modré a žluté turistické značce, kousek od malebné lokality Na Pilce. Modrá značka vede podle řeky Chrudimky z…
Lokalitu Na Pilce najdeme v krásném údolí, na řece Chrudimce uprostřed…
Lávka přes Chrudimku samozřejmě není turistický cíl, ale zajímavost.…
Vodní nádrž Seč byla vybudována v letech 1924 až 1934 na řece Chrudimce,…
Kostel Sv. Václava v obci Heřmaň je od roku 1958 památkově chráněným objektem, patřícím pod farnost Chotěboř. Kostel je současně…
Nachází se u obce Hoješín, prakticky na břehu Sečské přehrady.…
Pozdně renezanční zámek stojí v obci Maleč nedaleko Chotěboře na…
Markova skála
V těsné blízkosti vodní nádrže Seč se tyčí dva skalní ostrohy, nesoucí na…
Byla vybudována v letech 1924 až 1934 na řece Chrudimce, jejím říčním…
Seč – zřícenina hradu Oheb nad Sečskou přehradou
Seč je malé Městečko v Pardubickém kraji. Leží v okrese Chrudim a…
Skalnatý kopec i stejnojmenná zřícenina hradu obdržely své pojmenování od toho, že se pod tímto ostrohem řeka Chrudimka, dříve známá…
Romantická zřícenina gotického hradu Oheb stojí na vysokém skalnatém ostr…
Pro milovníky zřícenin a přírody bych doporučovala zříceninu hradu Oheb, a…
Účelem vodního díla je zadržení vody v nádrži pro nalepšování průtoku v n…
V letech 1924 až 1934 byla vybudována na řece Chrudimce vodní nádrže Seč.…
Okružní trasa kolem Sečské přehrady (foto 1 - pro s…
V letech 1924 až 1934 byla vybudována na řece Chrudimce vodní nádrže Seč.…
Sečská přehrada v Železných horách
Sečskou přehradní hráz najdete na řece Chrudimce u městyse Seč v Železnýc…