Běleč nad Orlicí – historie obce a pivovar U Hušků

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Sice preferujeme hlavně rozhledny, ale když je někde blízko minipivovar, samozřejmě neodoláme a zastavíme se koupit aspoň petku, když si řidič pivo dát na místě nemůže. Projíždíme Královéhradeckým krajem a právě v Bělči nad Orlicí jeden takový minipivovar je.

Obec se rozkládá zhruba 8 km na východ od centra Hradce Králové, na jižní hranici přírodního parku Orlice. Okolo obce jsou borové lesy, na sever je údolí Orlice, na západě přírodní park Bělečský písník, kde se dříve těžil písek. Nyní je v něm možnost koupání.
Podle archeologických nálezů (na polích byly nalezeny r. 1905 jámy se sekyrkami a pazourky) zde osada existovala již v mladší době kamenné a starší době bronzové. Obec a okolní lesy patřily ke knížecímu dvoru na Chvojně, který se rozkládá jižně od obce.
První písemná zmínka je z r. 1336. Obec se rozvíjela, ale po třicetileté válce zde zbylo z 22 usedlostí jen 10 opuštěných a zničených. Přesto nezanikla. Již r. 1770 zde bylo 30 usedlostí, jejich číselné označení přežilo do dnešní doby. Dokonce tady byly i dvě školy. Do současné doby se zachovala bývalá Evangelická reformovaná škola s modlitebnou v čp. 10, nedaleko náměstí. Učilo se v ní v letech 1859 - 1909. Po r. 1923 v ní byla tělocvična místního Sokola, do r. 1945 zde sídlil obecní úřad a obecní knihovna. V současné době se využívá pouze jako modlitebna Českobratrské církve evangelické.
Velké neštěstí obec postihlo na Bílou sobotu r. 1883, kdy požár zničil téměř všechny dřevěné objekty. Kromě dvou to přežil i mlýn, patrová roubenka, zhruba 1 km od obce na břehu Mlýnského rybníka, který dlouho patřil mezi nejvýznamnější zdejší kulturní památky. R. 1617 si ho zde postavil mlynář Jan Toman. Současně zde založil i rybník. R. 1807 byl přestavěn, po požáru r. 1914 byly dřevěné stáje nahrazeny zděnými. Ve mlýně se prý měl skrývat i Jan Amos Komenský. Budovu však nikdo neudržoval, nakonec byly jeho chátrající zbytky přestěhovány do připravovaného skanzenu v Krňovicích, kde podle něj bude vyrobena replika mlýna.
V obci jsou vidět staré zemědělské usedlosti z minulého století, některé si zachovaly původní vzhled i architektonické ozdoby.
Svou historii má i zdejší minipivovar. První hospoda zde fungovala již r. 1626, druhá vznikla v č. 6 r. 1884. Kde byla první hospoda se nepíše, ale r. 1911 hostinec v č. 2 koupil v dražbě obchodník s koňmi Josef Hušek. Provozoval ho zde až do 50. let 20. století, kdy mu byl i s dalšími objekty vyvlastněn. Již v 70. letech bylo potomkům pana Huška vráceno zemědělské stavení (dnešní č. p. 58, které téměř sousedí s nynějším hostincem a pivovarem). Počátkem 90. let jim byl vrácen i hostinec. V létě 1993 postavili varnu, kterou bratři Huškové ručně ukovali a vybouchali ze surových nerezových plechů. Minipivovar je v západní části hostince mimo hlavní sál. Jejich motto je: „Ve víně je pravda, v pivu síla ji unést.“ Názvy zde vyráběných piv jsou připomínkou původního majitele obchodníka s koňmi Josefa Huška, kterému se přezdívalo car. Proto zde vyrábí světlou dvanáctku Bělečský car, černou třináctku Bělečká carevna. Sortiment doplňuje světlá dvanáctka s příchutí Bělečská včelka. O otevírací době, příp. dalších novinkách se dozvíte na jejich stránkách https://pivovaruhusku.webnode.cz/.

Najíst se samozřejmě nechá v restauraci v pivovaře U Hušků. My jsme si tady koupili s sebou petku Cara. Carevnu jsme ochutnali tady točenou – ta nám chutnala víc.
Možnost ubytování je jižně o obce - nedaleko Mlýnského rybníka, kde je rekreační zařízení Tábor J. A. Komenského. R. 1929 zde několik nadšenců Českobratrské církve evangelické zahájilo činnost tábora. Zařízení přežilo změny vlastníků a samozřejmě i změny názvů. R. 1993 byl tábor vrácen původnímu majiteli, tj. Českobratrské církvi evangelické. Po rekonstrukci poskytuje celoroční nabídku rodinných rekreací i s postiženými dětmi, ubytování pro seniory, v létě jsou dětské tábory. Je zde hřiště, ohniště i přístaviště lodiček. Bližší informace a kontakty najdete na https://www.taborbelec.cz/.

Budova vypadá moc hezky. Je zde velké venkovní posezení, takže cyklisté tu jsou vítáni. Hezké je i prostředí uvnitř. Moc se nám tu líbilo.

Okolí obce je využíváno jako rekreační oblast. Jsou tady i chatové osady.
Obec je významnou cykloturistickou křižovatkou. Na kole se pohodlně dostanete na všechny strany. Cyklotrasy se různě křižují i mimo obec, takže se to tady nechá na kole perfektně projet.
Obcí prochází červená a zelená turistická trasa, takže i pěší si zde přijdou na své.
Ve východní části obce – u rodinného domu je od r. 2010 zahradní železnice. Koleje měří 220 m. Jsou tady tunely, mosty, nádraží, 7 lokomotiv a 23 vagonů. Bližší informace o otevření železnice si najděte na http://zahradnizeleznicebelec.cz.
Poslední aktualizace: 20.9.2018
Běleč nad Orlicí – historie obce a pivovar U Hušků na mapě

Příspěvky z okolí Běleč nad Orlicí – historie obce a pivovar U Hušků

Bývalá evangelická škola v Bělči nad Orlicí
Původní roubené stavení čp. 10, doložené již I. vojenským mapováním z let…
"Nestačí zdravě jíst, ale i zdravě pít", takové heslo nás vítá při vstupu…
Obec Běleč nad Orlicí, která se nachází východně od Hradce Králové je častým cílem rekreačních cyklistů. Zejména Hostinec u Hušků . …
Turistické rozcestí leží v parčíku na návsi obce. Procházejí tudy tyto značené turistické trasy: červená JV směrem - Bělečský Mlýn, Krňovice, Třeb…
Tento památný strom roste na návsi v Bělči nad Orlicí. Za památný strom byl tento dub letní vyhlášen 29. 9. 2008 rozhodnutím Městského úřadu v…
Tento památný strom roste na návsi v Bělči nad Orlicí za Žižkovým dubem a náhonem, přes který k němu vede malá lávka. Za památný strom byl tento dub letní poprvé…
Tento památný strom roste poblíž Bělče nad Orlicí na okraji louky…
Jak již název sám vypovídá, tak tato vodní plocha vznikla v souvislosti s…
Tento památný strom roste v koňské pastvině u cesty mezi Třebecho…
Lokalita mokřadů u Blešna se nalézá na levém břehu toku řeky Orlice.…
Železobetonový most přes Orlici v Nepasicích samozřejmě není památkou, ale…
Smírčí kříž u Svinar
Smírčí kříž najdeme na levé straně při lesní cestě od Svinar do Bělče. Na…
Turistický rozcestník, který se nachází nedaleko bývalého Bělečského mlýna, ukazuje turistům cestu ve dvou směrech. Po červené…
Železný Most přes Orlici u Blešna sice není významnou památkou, ale mostní…
Obec Nepasice leží na staré obchodní stezce doložené již v době kamenné, na pravém břehu Orlice, cca 3km od centra Třebechovic pod Orebem. Dnes v…
Zajímavý patník, resp. hraniční kámen vymezující hranice pozemku se…
Lokalita Haltýře se nachází v prostoru mezi Malšovicemi a Bělčí. Jedná se o soustavu dávných slepých ramen Orlice, která jsou…
Mlýnský rybník se nalézá na okraji lesa cca 1km jižně od obce Běleč nad…
Obec Blešno se nachází východně od Hradce Králové podél silnice č. 11…
Míříme do nekonečného prostoru hradeckých lesů, který je nejen rájem…
Významným počinem společnosti Městské lesy HK, který zvyšuje atraktivitu…
Zajímavý železný Most přes řeku Orlici, který je pojmenován po, místním…
Obec Krňovice, která je prvně písemně doložená v roce 1362, se nalézá cca …
Rybník Výskyt je jedním z nejvyhledávanějších cílů pěších a cyklistů v…
Hradecké lesy je rozlehlý lesní prostor, který se rozprostírá od …
Třebechovice pod Orebem leží ve Východních Čechách, východním směrem od města Hradec Králové. Město se rozkládá na okraji Hradeckého lesa a nad…
Rekreační oblast a přírodní koupaliště Stříbrný rybník, lidově zvané …
V Hradeckých lesích, necelé tři kilometry od lesního hřbitova, se vlevo u…
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králov…