Benecko - Žalý - Rovinky - U Piráta - Šeřín

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory Na kole

V červnu roku 2014 jsem se vydala na vejlet z Benecka na Šeřín. Benecko najdeme v Krkonoších severně od Jilemnice ve výšce od 682 do 1010 metrů nad mořem. Nocleh jsem si objednala v hotelu Kubát, z kterého je při pěkném počasí nádherný výhled. Červeně značená Bucharova cesta vede přímo kolem hotelu stejně jako cyklotrasa K10 a nedaleko od hotelu se k nim připojuje Hravá naučná stezka Sojčí. Od křižovatky Úbočí Žalého se připojuje ještě žlutá. Na křižovatce Žalý - rozhledna odbočka se odpojuje červená Bucharova cesta a Naučná stezka. Na Předním Žalém ve výšce 1019 metrů nad mořem najdeme rozhlednu a restauraci. Vrátíme se zpátky na červenou Bucharovu, Naučnou stezku a cyklotrasu a kolem Zadního Žalého, který má výšku 1036 m. n. m. jdeme až k místu, odkud pokračujeme už jen po červené. Kousek za křižovatkou Pod Zadním Žalým se k nám znovu připojuje Naučná stezka a cyklotrasa a my jdeme přes Janský vrch s výškou 925 m. n. m. až na Rovinky, kde si můžeme dát něco dobrého. Otamtud po červené vyjdeme na Šeřín do výšky 1027 m. n. m. Chce to pěkné počasí, abysme se pokochali výhledama. A potom podle sil se buď můžeme vrátit na Rovinky a otamtud se stavit ještě U Piráta, nebo to vzít za Šeřín dál a k Pirátovi dojít oklikou. Z Rovinek se pak vydáme po zelený, dál po Benecký přírodní stezce a po žlutý zpátky třeba k hotelu Kubát nebo k jinému ubytování podle výběru.
Od hotelu na Šeřín je to podle mapy na Seznamu 7 km a zpáteční cestu můžeme zvolit podle svých sil.
Pro toho, kdo by si chtěl přečíst něco o historii i současnosti Benecka a okolí :
poslední archeologické nálezy potvrzují domněnky o tom, že Horní Štěpanice (část Benecka), ve kterých bylo původně historické centrum, bylo osídleno už v roce 1254. Vznikly v podhradí hradu Štěpanice. V roce 1524 byl hrad opuštěn, do stejného roku měly Horní Štěpanice městský status. Další části vsi byly osidlovány v 17. a 18. století. Ani jedna z obcí nevytvořila náves a obyvatelstvo bylo na rozdíl od ostatních Krkonoš převážně české. Zabývalo se převážně zemědělstvím a ručním tkalcovstvím. V současnosti se tu nejvíc daří turistice, cyklistice, lyžování a dalším sportům.
Trochu o historii a současnosti rozhledny :
zajímavé je, že byla postavena na nižším z vrcholů Žalý, protože Zadní Žalý má výšku 1036 a Přední Žalý 1019 m. n. m. Hrabě Jan Nepomuk František Harrach tu nechal postavit roku 1836 dřevěnou rozhlednu, ta byla v roce 1889 nahrazena věží železnou a v roce 1890 přibyla dřevěnou restaurací. V roce 1892 nahradila železnou věž kamenná rozhledna o výšce 18 metrů. V Krkonoších je to jediná kamenná rozhledna. V roce 2008-2009 byla vybudována nová chata u rozhledny tak, aby se zvenku podobala původní Harrachově stavbě.
Bucharova cesta je pojmenována po Janu Bucharovi, řídícím učiteli a propagátorovi lyžování a turistiky v Krkonoších.

Tak na této trase teda nenajdeme kulturní památku jako např. zámek nebo hrad, ale například rozhlednu na Žalém nechal postavit Jan Harrach v roce 1892 a první zmínka o Benecku je z roku 1628, takže kus historie v těchto místech najdeme taky. Ale především je to o tom, že chůze je zdravá cool a kdo je nadšený z hor jako já, užívá si krásný výhledy. Případně je možno navštívit zříceninu hradu Dolní Štěpanice nebo zámek v Jilemnici.

Setkali jsme se s ochotou personálu a jídlo, které jsme dostali, bylo dobré. Další možnost občerstvení na této trase je na Žalém, na Rovinkách a U Piráta.

Na horách si užívám krásné výhledy, mám ráda jehličnaté stromy a těch je na tomto výletu dostatek.

Poslední aktualizace: 24.1.2020
Benecko - Žalý - Rovinky - U Piráta - Šeřín na mapě

Příspěvky z okolí Benecko - Žalý - Rovinky - U Piráta - Šeřín

Zimní procházka z Benecka na Rozhlednu Žalý a zpět
Pokud podnikáte výlety na hory autem, tak je tato trasa přímo pro vás. Svůj vůz můžete nechat na placeném parkovišti. Cena je bez …
To bylo tak: Pozvali nás na návštěvu naši známí z Jilemnice. Jako…
Tato trasa je vhodná pro cyklisty i pro kočárky. Trasa vede na rozhlednu…
Vydáváme se do západních Krkonoš, kde leží obec Benecko. Jedeme autem smě…
Moderní skiareál Benecko: ideální podmínky pro rodiny s dětmi svahy nej…
Uvedená tel. čísla platí pro případ nouze, NE pro zjištění počasí apod.!!!…
Vrchol s rozhlednou, ležící jihovýchodně od Benecka. Kamenná rozhledna z …
Rozhledna Žalý na vrcholu Přední Žalý v Krkonoších. Za zážitkem z…
Po návšteve mesta Vrchlabí sme sa presunuli ešte o pár kilometrov severnejšie do Herlikovic s úmyslom dostať sa lanovkou k rozhľadni…
Jedem autem z Krkonoš a směřujeme do Českého ráje. Milujeme rozhledny, i…
Zda bude i ke konci roku 2010 a o Silvestru pokračovat „nejkrutější zima…
Přední Žalý je zalesněný vrch v nadmořské výšce 1.019 metrů. Nachází se v Žalském hřbetu mezi Beneckem a Vrchlabím. Při výstupu na…
Pokud se chystáte navštívit Liberecko nebo Krkonoše, cílem jednoho z…
Ve střední části Krkonoš leží malá horská osada Přední Labská (Volský Důl)…
                      Vrbatova bouda-Horská chata Krakonošův sen …
Krkonošský národní park ukrývá nejenom přírodní bohatství a krásy, ale…
Rychlovský Hrádek leží jihozápadně od Benecka. Kdo a kdy tu opevněné místo…
Ski areál Herlíkovice se nachází 4 km od Vrchlabí při silnici do Špin…
  Mnoho z vás už Ski areál Aldrov ve Vítkovicích zná, ale kdyby se našel někdo, kdo tam ještě nebyl a váhá, jestli stojí za to tam…
Lyžařský areál Aldrov leží v nadmořské výšce 733 m n.m. a lyžaři si zde…