Chlumec nad Cidlinou – historie města, zámek a pivovar u Vacků

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Kromě památek a rozhleden, také rádi ochutnáváme pivo z minipivovarů. Královéhradecký kraj se chystáme už opustit, ale máme hlad a tak to chceme trochu spojit dohromady – tady je pivovar i zámek.

Toto starobylé město se nachází zhruba 30 km na západ od krajského Hradce Králové na soutoku řek Cidlina a Bystřice. V jeho okolí je mírně zvlněná krajina - louky, pole, ovocné sady, ale i lesy a rybníky.
První písemná zmínka je z r. 1235. To zde na mírném kopečku nad řekou již stála osada s hradištěm, které mělo strážní funkci na obchodní cestě z Prahy do Hradce Králové. Z té doby je také původně románský farní, později hřbitovní kostel Nejsvětější Trojice. Podle nalezeného kamenného nápisu by měl pocházet dokonce z r. 1134. O kousek jižněji – u řeky byla vybudována menší tvrz, která se stala správním centrem.
Majitelé se zde střídali, tvrz měnila svoji podobu. Po r. 1488, když došlo k rozvoji palných zbraní, byl v tehdejší osadě postaven nový kamenný hrad s hlubokým příkopem, do kterého byla po r. 1492 přivedena voda. To souviselo s právě dokončeným Velkochlumeckým rybníkem. Z hradu se stala nedobytná vodní pevnost, do které se vcházelo přes původní tvrz.
Od r. 1521 panství vlastnili Pernštejnové. Hrad a vše, co k němu patřilo, zmodernizovali. Během jejich panování byla obec povýšena na město. Jenže jako nekatolíci museli své panství r. 1547 prodat a opustit. Během třicetileté války bylo panství zpustošeno, ale rychle se vzpamatovalo. Z tohoto období je ve městě řada barokních památek.
R. 1611 panství získává šlechtický rod Kinských. Hrad po požáru r. 1745 příliš neudržovali – stále tam však byl vinný sklep, zelinářská zahrada a rozsáhlé stáje. V letech 1721 - 1723 si v místech starého hradu postavili barokní zámek Karlova Koruna, a to podle plánů jednoho z nejvýznamnějších architektů Jana Blažeje Santiniho – Aichela. Byl postaven na počest císaře Karla VI.. Stále je nejcennější stavební památkou města a jeho dominantou. R. 1948 byl majetek znárodněn. Poslední zbytky valů byly zahrnuty r. 1956. Potomci rodu Kinských jsou nyní opět majiteli zámku a okolních pozemků. Zámek je veřejnosti přístupný - viz http://www.karlovakoruna-zamek.cz/prohlidka-zamku.htm, stejně jako rozsáhlý park. K zámku patří zámecká kaple Zvěstování Panny Marie. Byla postavena v polovině 18. století a sloužila jako rodinná hrobka Kinských.
Nejstarší památkou ve městě je již zmiňovaný kostel Nejsvětější Trojice, původně z 12. století. Byl několikrát přestavovaný. Vnitřní výzdoba je ze 17. století. Má dřevěnou hranolovou věž.
Druhou nejstarší památkou je děkanský chrám Svaté Voršily na Klicperově náměstí, který postavili v letech 1538 - 1543 Pernštejnové v renesančním slohu s prvky pozdni gotiky. Je to trojlodní kostel s křížovou klenbou s hranolovou věží a cibulovou bání. Vnitřní zařízení bylo po požáru r. 1774 obnoveno v rokokovém stylu.
Na západ od zámku byla v letech 1717–1719 postaven Loreta, barokní klášter pro piaristy. Uprostřed čtvercového nádvoří byla Svatá chýše. Za Josefa II. byl klášter zrušen, v objektu byl špitál a po první světové válce byty. V roce 2000 byl objekt zrekonstruován, dnes je tam Městské muzeum, kde se dozvíte více o historii města a kde je expozice zemědělského náčiní.
My jsme se ve městě zastavili hlavně proto, že jsme si chtěli koupit pivo ze zdejšího pivovaru U Vacků v Klicperově ulici a také jsme se zde chtěli naobědvat. To první nám málem nevyšlo. Pivnici otevírají až v 17 hodin. Naštěstí hned naproti je infocentrum, kde jsme si postěžovali a ochotná paní nám poradila, abychom obešli blok do Husovy ulice. Tam se dostaneme do pivovarského penzionu a určitě nám tam umožní si pivo koupit. Takže to vyšlo, pivo jsme si koupili.
Pak jsme popojeli kousek směrem k zámku, kde je Zámecká restaurace a kde se nechá zdarma i zaparkovat. V sezoně to však může být problém (větší parkoviště je o kousek dál u zámecké zahrady – proti Lídlu). Pak dobře nejedeni jsme se ještě prošli hezky upravenou zámeckou zahradou s několika nádhernými starými stromy. Aby se tam líbilo i dětem, parkem prochází i pohádková cesta s 18 zastaveními.

Ve městě je řada možností, kde se najíst. My jsme se najedli v Zámecké restauraci hned u vchodu do zámecké zahrady.

Nejvíc času jsme věnovali zámecké zahradě s kaplí a zámkem a to se nám opravdu líbilo.

Město proslavilo několik významných rodáků – připomenu hlavně Václava Klimenta Klicperu, dramatika a otce české veselohry, který se zde narodil r. 1792. Po něm je pojmenována ulice i náměstí.
Odtud pochází známé rčení „Dopadli jak sedláci u Chlumce“. To je připomínkou události z r. 1775, kdy císařské vojsko potlačilo selské rebelie tím, že zahnalo vzbouřené sedláky do dnes již neexistujícího Velkochlumeckého rybníka.
Městem vedou cyklotrasy na vše strany. Stačí si jen vybrat směr a cíl a šlápnout do pedálů.
Poslední aktualizace: 16.10.2018
Chlumec nad Cidlinou – historie města, zámek a pivovar u Vacků na mapě

Příspěvky z okolí Chlumec nad Cidlinou – historie města, zámek a pivovar u Vacků

Mezi pávy na zámku Karlova Koruna
Romantické místo uprostřed Polabí ! Zámek je umístěn na kopci uprostřed…
Zámek (Karlova Koruna) vznikl jako reprezentační venkovská…
                        Adventní víkendy na zámku Karlova KorunaP…
V areálu zámku Karlova Koruna se v sobota 10. srpna uskuteční ZÁMECKÉ HODOVÁNÍ, které nabídne bohatou přehlídku dobrého jídla, doplněnou o d…
Karlova Koruna
Barokní Zámek Karlova Koruna se nachází v Chlumci nad Cidlinou v…
V zámeckém parku zámku Karlova Koruna v Chlumci nad Cidlinou byla…
Zámek ve Chlumci nad Cidlinou včetně okolního parku byl vystavěn v letech…
Slunečné Jarní ráno přímo láká k výletu, proto se narychlo rozhodujeme pro…
Chlumec nad Cidlinou se dostal k železničnímu spojení díky tomu, že právě…
Chlumec nad Cidlinou - kostel Nejsvětější Trojice
Kostel Nejsvětější Trojice je nejstarší dochovanou památkou ve městě. Doložen je sice "až" v roce 1358, ale dle nápisového kamene,…
Chlumec nad Cidlinou leží ve Východních Čechách, západním směrem od Hradce…
Po vzniku ČSR se stalo přímo tradicí odhalovat pomníky Prezidentu Osvoboditeli, a to i v těch obcích, kde se nedal najít žádný vztah…
Chlumecká informační centra, kde návštěvník města najde vše potřebné, se nachází na dvou adresách: - v budově sokolovny a knihovny…
Zubatovská Kaple se nachází v malám parčíku nedaleko kostela Nejsvětější…
Kdo dnes navštíví Chlumec nad Cidlinou, tak by sotva řekl, že v minulosti…
Budovu městského muzea - Lorety v Chlumci nad Cidlinou najdeme při pravé…
Kostel sv. Voršily - dominanta Klicperova náměstí byl postaven za vlády Pernštejnů ve slohu pozdní gotiky a nastupující renesance v…
Každý kdo přijíždí do Chlumce nad Cidlinou přivítá silueta zámku Karlova…
Trasa je šestou a závěrečnou částí druhého dne našeho cyklovýletu po…
Od června 2018 je v Chlumci nad Cidlinou otevřené nové museum - č…
Pomník Václava Klimenta Klicpery, který se ve městě dne 23.11.1792 narodil, se nachází v centru Klicperova náměstí, kterému s…
Není nikoho, kdo jel vlakem přes Chlumec nad Cidlinou, aby neviděl poblíž…
Myšlenky o postavení pomníku V. K. Klicperovi se objevily krátce po jeho úmrtí 15. září 1859. Nejprve však byl pořízen pomník na jeh…
Chlumec nad Cidlinou - mariánský sloup
Chlumecký mariánský sloup se nachází na východní straně dnešního Klicperova náměstí. Postavit ho dal Václav Norbert Oktavián hrabě…
Pomník se sochou, patrona českého, sv. Václava zdobí prostor u mostu na…
Pomník se sochou sv. Jana Nepomuckého je umístěn před budovou bývalého chlumeckého Majorátu, kterému je věnován samostatný příspěvek…
Zajímavou budovou, která uzavírá východní část chlumeckého náměstí je…
Chlumec nad Cidlinou, za městem směr na Nový Bydžov. Doprava autem nabo…
Koupaliště v Chlumci nad Cidlinou se nalézá na okraji města, za fotbalový…