Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Počasí neovlivní nikdo z nás. Přesto sledujeme předpovědi, když plánujeme výlet do přírody, dovolenou nebo návštěvu nějaké akce pod širým nebem. Sledujeme předpovědi v televizi, na různých webových stránkách i jinde. Těšíme se na sluníčko, je-li předpovídáno jasno nebo alespoň polojasno. Někdy jsme vděční i za to, že nezmokneme. Občas nás zaskočí, když předpověď počasí meteorologům nevyjde.

Abychom se o předpovídání počasí něco dověděli, vypravili jsme se dne 19. března 2016 do pobočky Českého hydrometeorologického ústavu v Hradci Králové – Svobodných Dvorech. Tento den se konal, nejen v Hradci Králové, ale i jinde v republice, den otevřených dveří v rámci Světového dne vody a Světového meteorologického dne.

V Českém hydrometeorologickém ústavu se nezabývají pouze předpovědí počasí, ale i ochranou čistoty ovzduší, hydrologií povrchových a podzemních vod, meteorologií a klimatologií. Po úvodním slovu ředitele pobočky a promítnutí několika slajdů ve vestibulu jsme mohli navštívit jednotlivá pracoviště, abychom se seznámili s jejich činností. Volba pořadí pracovišť byla na každém návštěvníkovi.

Prohlídku čtyřpodlažní budovy jsme zahájili v přízemí, v oddělení ochrany čistoty ovzduší. Dověděli jsme se o způsobu měření, o sběru dat z jednotlivých stanic, jejich vyhodnocování a o spolupráci s dalšími společnostmi měřícími čistotu vzduchu. Na mapách jsme si prohlédli, které škodliviny, a v jaké koncentraci zatěžují kraj i celou republiku. V laboratoři jsme získali informace o různých přístrojích a způsobech měření kvality ovzduší.

Ve druhém patře v oddělení meteorologie a klimatologie jsme si poslechli, jakým způsobem se měří teplota vzduchu ve výšce dva metry a nad zemí, jak se data dodávaná každých 10 sekund zpracovávají, jak je to s pocitovou teplotou a další informace. Na stolech jsme si prohlédli jednotlivé jednoduché přístroje, které se k danému účelu používají nebo používaly. Mně osobně nejvíce zaujala kniha záznamů z 19. století, vedená od Dubna 1843. Uváděla se do ní v jednotlivých dnech a kolonkách získaná data. Nechyběly ani údaje o tom, jak rostou houby nebo obilí, zda nezmrzly květy na meruňce a podobně.

Když se trochu uvolnilo v regionálním předpovědním pracovišti ve 3. patře, rádi jsme si poslechli, jak je to s předpovědí počasí, jaká je úspěšnost, modely, co je příčinou pohybu front atd. Zde se také sledují stavy vodních toků pro vyhlašování stupňů povodňové pohotovosti. Na monitorech jsme mohli sledovat nejaktuálnější data, která se tu shromažďují. Obdrželi jsme i tabulku osobního povodňového plánu zpracovanou podle materiálů Environment Agency z Velké Británie.

Jako poslední jsme navštívili oddělení hydrologie, kde shromažďují a vyhodnocují data týkající se povrchových a podzemních vod. Ta jsou získávaná z automatických stanic rozmístěných po kraji. Pracovníci proto nemusejí vyjíždět do terénu tak často, jako dřív. Dověděli jsme se i o způsobech měření průtoku na potocích a řekách, a měření hloubky toku.

I když pobočka Českého hydrometeorologického ústavu v Hradci Králové – Svobodných Dvorech nepatří mezi největší u nás, bylo zajímavé nahlédnout pod pokličku uvedených oddělení a jejich činností. Malé děti, které výklad příliš nezaujal, našly zábavu v zasedací místnosti.

Dny otevřených dveří Český hydrometeorologický ústav pořádá většinou při výše uvedených světových dnech. Datum a otevírací hodiny vaší nejbližší pobočky si můžete pohlídat v tisku nebo na stránkách ústavu www.chmu.cz.

Šikmo přes ulici je místní restaurace. Blíže jsme ji nezkoumali. Ve městě je ale možností stravování a občerstvení více.

Nejsme hydrometeorology, klimatology ani hydrology. Den otevřených dveří jsme využili pro rozšíření povědomí v oborech, které jsme sice nestudovali, které se nás však bezprostředně týkají. Klima, voda i vzduch nás obklopují na každém kroku.

Do královéhradeckých Svobodných Dvorů vás doveze autobus místní hromadné Dopravy č. 16. Výstupní zastávka Dělnický dům je v pořadí sedmá od hlavního nádraží. Časy odjezdů zjistíte na www.dpmhk.cz.

Pokud přijedete autem, odbočte ze silnice E67 (č. 11) do Dvorské ulice, její vzdálenější části od města. Budova ústavu se v této ulici nachází v č. p. 410, nedaleko zmíněné E67 (č. 11). V době konání dne otevřených dveří můžete parkovat v areálu ústavu zdarma.

Poslední aktualizace: 23.3.2016
Den otevřených dveří v pobočce Českého hydrometeorologického ústavu v Hradci Králové na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Den otevřených dveří v pobočce Českého hydrometeorologického ústavu v Hradci Králové

Svobodné Dvory
Dříve samostatná obec Svobodné Dvory, která je dnes součást Hradce Králové je poprvé zmiňovaná r. 1836. Část obce, Bohdanecké Dvory…
Takto se říká této vodní ploše z toho důvodu, že se nachází pod zbytkem…
Psát o nefunkční benzinové pumpě jako o turistickém cíli, je možná trochu…
Královéhradecký kraj je mimořádně bohatý nejen na přírodní a arch…
V sobotu 20.202016 po dobrém obědě nasedáme do autíčká s manželem ,synem a…
Golema zná asi každý (viděl ho ve filmu nebo o něm alespoň četl). Každý si ho proto představí jako obživlou sochu s nedokonalou…
Industriálních památek je kolem nás hodně, pouze jim věnujeme menší…
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby:…
Pokud si chcete prohlédnout repliku legionářského vlaku, který před sto…
Nádražní budova je v každém městě jakousi pomyslnou vstupní branou. Nejin…
Při pohledu na budovu hlavního vlakového nádraží v Hradci Králové si každ…
Informační centrum ČD bylo otevřeno 1. srpna 2011 v prostorách hlavního…
Od pondělí 18. února 2013 je na Riegrově náměstí v Hradci Králové…
Nový terminál autobusové dopravy, na který se v Hradci Králové ne…
Kostel Božského srdce Páně, začleněný do západní strany náměstí 28. října,…
Kostel Božského srdce Páně byl postaven na paměť padlých vojínů královéhr…
Hradec Králové - Kostel sv. Anny v Kuklenách
Barokní kostel sv. Anny je nejvýznamnější stavbou, bývalého samostatného hradeckého předměstí a dokonce i města, Kuklen. Vystavěn…
Dne 6. února 2015 byl otevřen a veřejnosti zpřístupněn nový park Skleněnk…
Stovky lidí si denně přicházejí vyřizovat svoje záležitosti do…
Sbor kněze Ambrože - vrcholné dílo arch. Josefa Gočára z r. 1925,…
Dne 12. listopadu 2016 se sešla před domem číslo 283/ 4 na náměstí 5.…
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks,  MAPA
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks, MAPA
Cyklostezka spojující Hradec Králové, Smiřice, Josefov, Jaroměř a Kuks nás…
Obří akvárium naleznete nedaleko centra Hradce Králové, v Baarově ulici v…
Hradec Králové - dětská železnice
První dětská železnice v Čechách byla slavnostně otevřena 21.srpna 2010 na…
Obří akvárium, které nalezneme v Hradci Králové se pyšní tím, že patří…
Náměstí Svobody se rozkládá v prostoru, kde kotěrův Pražský most přechází…
Muzeum východních Čech v Hradci Králové
Muzeum Východních Čech - vrcholné dílo české secesní architektury a jedna…
Naše kroky směřují do nejromantičtějšího a nejznámějšího parku v Hradci…
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králov…