Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory Se psem

Občas je dobré si vybrat za cíl výletu místa sice méně známá, ale i tak často velmi zajímavá a svým způsobem unikátní. Koneckonců se i v blízkosti hranice „hanáckých“ okresů Olomouc a Prostějov můžeme pohybovat v nadmořských výškách přesahujících 500 m … a pokud navíc takový den spojíme se skalními útvary, historickými památkami a pohybem na čerstvém vzduchu, nelze nic pokazit. Zvláště, když alespoň trošku vyjde počasí.

Abychom ctili „zákony“ Turistiky, musíme také hned na úvod upřesnit způsob dopravy. Vzhledem ke vzdálenosti a dostupnosti zvolené lokality jsme jako dopravní prostředek použili auto, které v pravidelných intervalech střídaly naše dolní končetiny.

Hned po odstavení auta v Ludmírově jsme se vydali k červené TZ (značení je zde obnovené a velmi výrazné), abychom splnili hlavní bod programu dne. Tou byla návštěva Průchodnice, což je nejen přírodní rezervace – a 535 m vysoký vrchol známý také jako Stráň – ale zejména vápencový skalní útvar, kterým prochází tři jeskynní chodby. Dvě jsou bez jakýchkoliv omezení a potřeb přídavného osvětlení - průchozí, přičemž jednou z nich vede i ona zmíněná červená TZ směřující k Javoříčským jeskyním. Atraktivitu místa zvyšuje také fakt, že se jedná i o někdejší pravěké sídliště.

V každém případě jsme tento devonský vápenec ze všech stran – tedy i shora – řádně „prošmejdili“, nafotili a patřičně se zde zdrželi. Potom jsme si kopec vycházkově obešli (podzim totiž oblékl okolní krajinu do žluto-oranžovo-červeného outfitu … a moc jí to slušelo), zastavili se u zrušeného a nepřístupného lomu (na Mapy.cz ho také označují jako Průchodnici) a vydali se na druhou stranu silnice procházející Ludmírovem.

Tam se totiž nachází Rudka, což je opět vrchol (549 m) i další PR. A pod Rudkou (nebo v Rudce) najdeme další zajímavé skalky a jeskyně, konkrétně Burianovu a sv. Mikuláše. Dostupnost je zde, bohužel, trošku horší (navíc ono to opadané listí je opravdu „sviňa klouzavá“) a také už se nejedná o průchodnice. Vlastně i s tou přístupností interiéru jeskyní to není zase až tak jednoduché, ale když se člověk trošku snaží …

Foto: markyz63

Tady už to je opravdu spíše jen pro nadšence (a po cestách neznačených), ale program výletu je zkrátka „úřední lejstro“ a musí se dodržovat. Tím byla splněna přírodní část a následovala část kratší, kulturní. A hned musím konstatovat, že tady už jsme do interiérů v podstatě ani nenahlédli.

První zastávkou byl Krakovec, kde se mj. nachází zajímavý renesanční zámek, který vznikl přestavbou gotické tvrze a pyšní se arkádovým nádvořím nebo zámeckým parkem v podobě z 19. století. Že se jedná o památku nepřístupnou, jsme věděli, že to však bude nedobytná pevnost obklopená několik metrů vysokou kamennou ohradní zdí, jsme netušili. Škoda …

Kaplička s vedle se tyčícím atypickým pseudogotickým křížem ani boží muka z roku 1607 nám zámeckou pevnost nahradit nedokázaly, a tak jsme se vydali po zelené TZ vzhůru ke zdejší kapli sv. Antonína Paduánského (je od zámku vzdálena asi 700 m). Ta byla dostavěna v roce 1686, měla prý původně být rodinným mauzoleem a její interiér údajně zdobí cenné fresky s postavami svatých (což potvrdit, bohužel, nemůžeme). Kaple na vršku působí tak trošku jako poutní areál a je současně také vyhlídkovým místem, které vyzařuje zvláštní klid a pohodu. Tady se nám opravdu líbilo.

Na závěr jsme si ještě přidali krátkou zastávku u zámku v nedalekém Laškově (původně gotická tvrz byla v 17. století přestavěna na čtyřkřídlý barokní zámek, který doznal ve století 19. jistých empírových úprav a dnes slouží potřebám obce), kde měli ovšem o víkendu také zavřeno. A to bylo v rámci programu předposledního říjnového dne opravdu všechno.

Tentokrát jsme se spokojili s „domácími zásobami“, ale možnosti zde jsou. Koneckonců ani města a městečka jako Litovel nebo Konice odsud nejsou daleko.

Líbilo: Ano. A pomineme-li prostý fakt příjemného počasí a pohybu v přírodě, tak vyhrála určitě Průchodnice před kaplí, kterou jsme si omylem přejmenovali na Svatonínek. Na třetí místo bych asi zařadil Burianovu jeskyni.

Foto: markyz63

Nelíbilo: Nedobytný zámek Krakovec (který by asi jinak skončil v líbilo a navíc „na bedně“, silný vítr a některé nudné úseky cesty. Pozitiva ale rozhodně převládala.

V tomto případě v podstatě nebylo kde utrácet … a ani za co. Veškeré náklady tak připadly na dopravu a svačinu.

Poslední aktualizace: 8.4.2022
Den plný přístupných jeskyní a nepřístupných zámků (Průchodnice u Ludmírova, Krakovec a další) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Den plný přístupných jeskyní a nepřístupných zámků (Průchodnice u Ludmírova, Krakovec a další)

Průchodnice - Přírodní rezervace
Přírodní rezervaci Průchodnice (21 ha) najdeme na stejnojmenném kopci…
Já jsem sem sice dorazil tradičně na kole, ale jestliže uvádím ro…
Skalní útvar nacházející se na kopci porostlém buky. Útvar je průchozí, …
Původně jsem chtěla navštívit tetičku v místním Domově pro…
Sport Klub Hvozd naleznete na silnici spojující Litovel s městem …
Tato nenáročná a zhruba 7 km dlouhá okružní trasa začíná i končí ve Vojtěcho…
Obec Kadeřín, místní část Bouzova se 27 (2005) obyvateli se nachází v…
Tak jsem jednoho dne vzal tu svou princeznu na zakletý Zkamenělý zámek. Kde se vzal, tu se vzal, najednou zlý drak, který ji hned chtěl zatáhnout do…
Březsko je malá obec s 220 obyvateli, ležící severním směrem od města Konice a u jihovýchodního okraje přírodního parku Kladecko. U…
Chata Jeskyňka je stylovou dřevěnou turistickou chatou nacházející…