Do bavorského Waldkirchenu za historií i relaxací

Tipy na výlet Rodina s dětmi Pro zdatnější Vycházka - půldenní Za sportem

Naše dnešní cesta bude opravdu odpočinková. Lze ji vřele doporučit jako odpočinkový den v rámci týdenního pobytu na Šumavě, nebo zařadit do toulek bavorským příhraničím. My jsme za odpočinkem do tohoto bavorského městečka startovali ze šumavské Filipovy Hutě přes Borová Lada a Horní Vltavici do Strážného, kde jsme překročili státní hranici. Odtud už nám do cíle cesty zbývalo 30 km. Směrové tabule Vás od hraničního přechodu povedou zvlněnou krajinou nejdříve na Freyung a poté přímo do Waldkirchenu. Německé značení je tradičně důkladné. Za celou cestu jsme neměli sebemenší problém s orientací. Při příjezdu do Waldkirchenu je dobré odbočit doleva na silnici obcházející město, na 1. sjezdu odbočit vpravo a přes průmyslovou zónu vystoupat na kopec a na jeho vrcholu odbočit znovu vpravo. Z klikatící se silnice po horním okraji městečka brzy spatříte ukazatele, které Vás dovedou až k parkovišti u vodních lázní, které byly naším hlavním cílem. Pro návštěvu centra městečka lze použít některé z řady malých parkovišť rozesetých v blízkosti městského centra. S parkováním jsme ve Waldkirchenu opravdu problém neměli.

Do městečka jsme zamířili za odpočinkem a tak se naše pozornost zaměřila především na zdejší aquacentrum. Při pohledu zvenčí nevypadá příliš mohutně, ale musíme říci, že jsme v něm strávili velmi příjemný půlden naplněný relaxací. Za cenu 8,- EUR se nám po dobu 4 hodin dostalo opravdu pohodového odpočinku v celém prostoru relaxačního centra. Za zmiňovanou cenu je Vám zpřístupněna jak plavecký bazén, tak i relaxační zóna "Mediterran" s řadou vyhřívaných bazénů s různě teplou vodou, jejichž součástí jsou rozmanité masážní proudy. K tomu připočtěte, venkovní vyhřívaný bazén, vnitřní plavecký bazén, whirlpool, aroma saunu a parní saunu a o zábavu máte postaráno. Vynikající pro návštěvu tohoto místa je všední den, kdy si kromě zmiňovaných atrakcí dosyta užijete klidu a pohody, který v celém areálu panuje. Maximální cena, kterou zde zaplatíte při celodenním pobytu je 10,- EUR. Ale základní vstupné se pohybuje již od 3,- EUR, pokud si sem přijedete třeba jen zaplavat do plaveckého bazénu.

Ačkoliv naším původním záměrem byla pouze návštěva zdejších aquacentra, přesto nám to nedalo, abychom se alespoň na chvíli nepodívali do centra Waldkirchenu.

Městečko, do kterého dnes zavítáme, je na první pohled nenápadné, ale v takovém tom dobrém slova smyslu, jestli mi rozumíte. Prostě tak nějak přirozeně zapadá do krajiny bavorského příhraničí.

Přijíždíte-li se směrem od české hranice, „vykoukne“ na Vás zmiňované městečka neočekávaně za jedním z horizontů, kterými je zdejší krajina zbrázděna. Jeho poloha ve svahu mu dodává tak milého rázu, že se tu člověk okamžitě cítí skoro jako doma.

Za svůj význam a vliv vděčí Waldkirchen především bývalé důležité obchodní komunikaci „Zlaté stezce“.. Jeho vznik většinou historici umisťují někam na přelom 11 a 12. století, nicméně první písemná zmínka o tomto místě spadá až do roku 1203, kdy tu při solné stezce z Bavorska do Čech a v rámci kolonizace „Severních lesů“ vzniklo farní sidlo. Důležitým obdobím byl pro tehdejší Waldkirchen přelom 13. století, kdy biskupové z nedalekého Pasova udělili tomuto místu tzv. právo obchodování se solí, což zároveň od roku 1285 stanovovalo obchodním karavanám povinnost se zde ubytovat a strávit zde noc. To vše spolu s pravidelnými týdenními trhy přineslo městu značnou prosperitu. Jeho poloha v ne vždy úplně klidném česko-bavorském příhraničí přiměla Ulricha von Nussdorfa k tomu, aby nechal město mezi lety 1460 - 1470 obehnat hradbami „Ringmauer“ kterým nechyběly ani obranné věže a pochopitelně i brány, které město dodnes částečně obklopují. Po zániku zmiňované obchodní stezky význam Waldkirchenu upadal a z původního střediska obchodu se měnil ve spíše v zemědělsky zaměřenou obec. Dalo by se říci, že život zde plynul poklidným tempem. Přesto však tu mezi lety 1492 – 1945 hned šestkrát „zakokrhal“ ohnivý kohout, jemuž bylo úplně jedno, zda byl Waldkirchen v tu chvíli součástí království Bavorského nebo německé říše. Ani jemu se nevyhnulo běsnění 2. světové války. 26. dubna 1945 došlo nedorozuměním amerických jednotek ke zničení značné části Waldkirchenu. Mezi několika desítkami obětí z řad civilního obyvatelstva byly bohužel ženy i děti. Teprve po 2. světové válce se z obce pomalu stává turisticky atraktivní místo. Nové podoby se jí dostalo v roce 1950 a povýšení na město se Waldkirchen dočkal v roce 1972, kdy tu žilo více jak 8 000 stálých obyvatel.

Jako kdyby se v nových časech město mohutně nadechlo. Dnes Vás uvítá živé městečko, nabízející návštěvníkům takřka vše. Se svými více jak 10 000 obyvatel se stalo z jedním přirozených center bavorského příhraničí. Není náhodou, že zde vyrostly nejen hotely a velké nákupní centrum, ale i oblíbený vodní park Karoli, golfové hřiště a v zimních měsících hojně navštěvovaná 1,5,km dlouhá sjezdovka a na 30 km běžkařských tratí. Po otevření hranic se partnerské městečko jihočeských Prachatic stává stále oblíbenějším cílem českých občanů při jejich toulkách Bavorskem.

Ubytování jsme při našem pobytu řešit nemuseli, ale přesto bylo vidět, že to v tomto městečku rozhodně není žádným problémem. Nabídka hotelů i pensionů bylo pestrá, jen o cenách nemůžeme poinformovat, protože jsme se po nich nikde "nepídili". Jen na okraj bychom chtěli poznamenat, že přímo v sousedství aquacentra Karoli stojí hotel, který kromě nádherné vyhlídky do zeleně údolí nabízí i možnost relaxace ve zmiňovaných bazénech s mírně slanou vodou, které jsou prosklenou chodbou přímo spojeny s budovou hotelu. Pokud si nevezete své zásoby, můžete ke stravování využít restauraci přímo v areálu aquacentra, se standardní nabídkou jídla a pití. Obloženou housku se salámem tu pořídíte za 2,- EUR, teplá jídla pak do 10,- EUR. Pokud máte čas nebo vyšší nároky, určitě budete uspokojeni v některé z hospůdek v historickém centru města.

Kromě plaveckého bazénu nás nejvíce oslovila klidná a přátelská atmosféra Waldkirchenu. Pokud se chcete v dnešní uspěchané opravdu na chvíli zastavit, je pro tento účel zdejší městečko opravdu ideálním místem.

Jedinou investicí, kterou jsme ve spojitosti s návštěvou Waldkirchenu měli, bylo 8,- EUR za čtyřhodinovou návštěvou aquaparku. Návštěva kostela na náměstí je zdarma, stejně tak jako toulky zdejšími uklizenými a upravenými uličkami.

Poslední aktualizace: 28.6.2010
Do bavorského Waldkirchenu za historií i relaxací na mapě
Autor: pavka07

Příspěvky z okolí Do bavorského Waldkirchenu za historií i relaxací

Waldkirchen
Za svůj vznik, sahající pravděpodobně až do přelomu tisíciletí, v…
Nezapomenutelná cesta přes šumavské vrcholky v loňském roce…
Na státní hranici České republiky se Spolkovou republikou Německo leží vý…
Výchozím bodem tohoto výletu je Nová Pec na Šumavě. Sem…
Trojmezná hora
Přírodní památka Trojmezná hora leží v katastrálním území Nová Pec. Zahrn…
V Neuschönau v Národním parku Bavorského lesa se nechází nejdelší stezka korunami stromů na světě. Je to 1 300 metrů dlouhá stezka, která se nacház…
Nejvyšší hora české části Šumavy (1.378 m) leží asi 14 km západně od Horn…
Adalbert Stifter byl německy píšícím spisovatelem, básníkem Šumavy a rodákem z nedaleké Horní Plané (nar. 1805), kda má mimo jiné i svůj rodný domek a sochu. Psal sice německy,…
Plešné jezero se rozkládá na svahu hory Plechý (1.378 m) v nadmořské výšce…
Schwarzenberský kanál je mimořádnou technickou památkou jižních Čech…