Do Bušína za Kalvárií, Nejsvětější Trojicí i drobným barokem

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Za kulturou Do přírody Na hory Na kole Se psem

Malá obec Bušín se nachází na Šumperku, při silnici spojující toto severomoravské město v podhůří Jeseníků s východními Čechy a Polskem. Žijí zde sice jen asi čtyři stovky obyvatel, ale za výlet tato lokalita přesto stojí. Nejen pro možnost procházky údolím Bušínského potoka, který je přítokem řeky Moravy, ale i pro soubor drobných – a vysoce půvabných - památek, kterými se Bušín může právem chlubit.

Způsob dopravy určuje už sama poloha obce. Kdo nepojede vlastním jednostopým, dvoustopým nebo i třístopým přibližovadlem, může využít autobusových spojů. Všechny památky, které bychom si měli při našem výletu prohlédnout, se nachází v těsné blízkosti silnice č. 11 a jedná se o kapli, kříže a sousoší i lidovou architekturu.

Naše cesta začne u umělecky hodnotného empírového sousoší Kalvárie, které je od května roku 1958 chráněnou památkou.  Autorem tohoto díla, pocházejícího z I. poloviny 19. století, je neznámý regionální umělec. Sousoší z šedého hrubozrnného pískovce je vysoké více než 4 metry a zdobí je mj. voluty, reliéf Bolestné Panny Marie a rokajová křídla. Na horní římse se soklem je osazen kříž s kamenným korpusem Krista a tabulkou s nápisem INRI. Vedle kříže stojí postavy Panny Marie a sv. Jana. Před soklem klečí sv. Barbora s kalichem v levé ruce a lebkou u pravé nohy. Na sousoší můžeme vidět zbytky šedomodrého olejového nátěru.

Zmínit můžeme také fakt, že v těsné blízkosti této památky najdeme rovněž busty dvou našich velikánú - učitele národů Jana Ámose Komenského a tatíčka Tomáše G. Masaryka.

Kvůli další zdejší památce – která ovšem za naši kulturní památku dodnes uznána není – musíme přejít poměrně frekventovanou silnici. Tady se totiž nachází zdejší kaple Panny Marie Bolestné. Jedná se o barokní kapli z roku 1718, jejíž presbytář byl přistavěn až v roce 1913. Průčelí kaple zdobí volutový štít s nikou, do níž je umístěna dřevěná socha Madony, kterou vytvořil lidový řezbář někdy okolo roku 1800. Vedle kaple se tyčí kKříž s korpusem Krista a reliéfem sv. Jana, který pochází z roku 1797.

Poté opět přejdeme silnici a zastavíme se před typickou ukázkou lidové architektury. Jedná se o výměnek z počátku 19. století, který býval součástí zdejší rychty. Přesto, že zde před sebou máme památkově chráněný objekt, je víceméně v havarijním stavu. Na výměnek až honosná budova zaujme zejména průčelní fasádou s plastickými architektonickými prvky a mansardovou střechou. A přesto, že je budova hodně zanedbaná, bývá označována jako „ojedinělý pozůstatek lidové architektury Zábřežska v reprezentativní formě“.

O pouhých několik metrů po silnici dále a výše můžeme obdivovat empírové sousoší Nejsvětější Trojice. Jedná se o další státem chráněnou památku, charakterizovanou jako výtvarně působivou kamenickou práci s lidovými prvky, pocházející z roku 1824. Tato pískovcová skulptura je vysoká asi 4,75 m a vznikla díky donátorovi Franzovi Walauchovi. Součástí tohoto sousoší jsou také voluty, reliéf v zrcadle, kde je zobrazena sv. Anna vyučující Pannu Marii, sošky andílků (ty byly původně ukradeny), reliéf se sv. Františkem (je obrácen ke stolku s lebkou, v levé ruce drží kříž) a nápisy IHS a MARIA. Vrchol tvoří skupina Nejsvětější Trojice v tradičním pojetí, kde na oblacích sedí Bůh Otec, kolem hlavy má zlacenou oválnou svatozář s plechovými paprsky a mezi koleny drží v rukách krucifix, pod kterým je zobrazena holubice s rozepjatými křídly.

A komu by to bylo málo, může se vydat ještě kousek směrem východočeským. Tam ho čeká zajímavý památník válečných obětí a hřbitov s (snad také mariánskou)kaplí a někdejší márnicí (dnes sklad kropících konví). Vedle hřbitovní kaple je umístěna pozoruhodná andělská skulptura. No a potom už následují jen okolní kopce ...

Přímo v Bušíně, který je jinak v regionu proslulý svými uzeninami, se to sice stravovacími možnostmi nijak „nehemží“, ale v okolí obce je oběma směry možností dost a dost.

Líbilo: Pomineme-li skutečnost, že autor článku má k Bušínu již od dětství kladný citový vztah, je tady toho opravdu k vidění dost a dost, i když se jedná „pouze“ o tzv. drobné památky. Navíc se zde pohybujeme nejen v údolíčku Bušínského potoka, ale i v přírodním parku Březná. A okolní příroda rozhodně také stojí za průzkumnou návštěvu ...

Nelíbilo: Snad jen většinou až příliš frekventovaná silnice č. 11 spojující Šumperk s Hradcem Králové. Pro ty, kteří nepřijedou na kole, to ovšem žádný velký problém nebude.

Jedná se o výlet v podstatě zcela beznákladový. Jde jen o dopravu a případné nápoje či poživatiny.

Poslední aktualizace: 21.5.2019
Do Bušína za Kalvárií, Nejsvětější Trojicí i drobným barokem na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Do Bušína za Kalvárií, Nejsvětější Trojicí i drobným barokem

Bušín - výměnek
Jednou z chráněných památek obce Bušín, nacházející se nedaleko…
Po skončení Velké války (které se později začalo říkat 1. světová) se začalo ve většině zemí, odkud pocházeli stavět padlí bojovníci…
Bušín sice většina projíždějících vnímá jen jako poslední vesnici pod Hambálkem, ale při bližším zkoumáním se dá odvodit, že poměrně…
Sousoší Kalvárie v Bušíně je umístěné nedaleko místní školy. Podle data na podstavci se dá usoudit, že bylo postaveno v roce 1824. J…
Bušínská barokní kaple Bolestné Panny Marie je až nečekaně velká a…
Bušín je nevelkou podhorskou obcí s 425 obyvateli a najdeme ji v …
Čtyři dny volna, na které připadají Velikonoce jsou už natolik inspirující…
Kdyby se měly do seznamu památek zařadit všechny kapličky, kříže nebo boží muka, co jsou…
To, že jeden z pamětních kamenů najdeme i v blízkosti Rudy nad Moravou,…
Hartíkov Horská vesnička je součástí nedalekého Bušína.…
Jakubovice jsou malou podhorskou obcí se 185 obyvateli a najdeme…
Nejvýznamnější památkou malé vísky Jakubovice, nacházející se…
Místo označované většinou jen jako Na Horách je ve skutečnosti osadou,…
Malá osada na Olšanské hoře, v místě zvaném "Na horách" se nalézá…
Kříž z roku 1843 u křižovatky polních cest z Hartíkova a Rudy nad Moravou k Janoušovu. Rozcestí najdeme na katastru Hartíkova. Název…
Olšany nepatří v rámci okresu Šumperk ke starším obcím ani nijak původně…
Kdo někdy odbočil ze silnice č. 11 před stoupáním na Hámbálek (k hospodě Kocanda u Písařova) směrem k vesnici Jakubovice, může…
Olšany jsou podhorskou obcí a najdeme ji pod zalesněnými stráněmi…
Hřebínek se třemi hlavními vrcholy nad Rudou nese název Žďár. Stejnojmenná přírodní památka s územím na hadcovém podkladě. Dobře…
Nenáročná pěší turistika, trasa o délce 11 km, začíná v železniční stanici…