Dobšice - Dobrodružná stezka malého Dobše

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

V Dobšicích na Nymbursku mají zajímavou naučnou stezku věnovanou Keltům a jejich kultuře. Keltové začali přicházet do střední Evropy okolo roku 750 před Kristem. Později se usídlili i na našem území. Konkrétně to byl kmen Bójů, který si svůj nový domov pojmenoval Boiohaemum, z čehož vznikl pozdější název Bohemia. Archeologické nálezy dokazují, že Bójové se usídlili také v okolí dnešních Dobšic.

Na přelomu starého a nového letopočtu Bóje a jejich vyspělou kulturu vytlačily útočné Germánské kmeny, které k nám přišly ze severu. Část Bójů postupně splynula s Germány. V 6. století potom do české kotliny přišli Slované. Ale vraťme se ke Keltům, respektive k Bójům.

Muzeum Keltů
Muzeum Keltů  •  Foto: dupis

Nejen, že se potvrdil keltský genetický vliv na část dnešní populace v Čechách, ale Keltové nám zanechali i několik místopisných názvů (Jizera = Isra, tj. rychlá řeka, Labe = Albh, Albis, Ohře = Agara, Otava = Atava, Haná = Ganna, Šumava = Gabréta, neboli pohoří kozorohů, Doksy = Daksa, čili močál...) a dodnes slavených svátků a tradic (Dušičky = Samhain, Hromnice = Imbolc, pálení čarodějnic 30. dubna, svátek Beltine 1. května, vkládání třešňových, březových nebo švestkových větévek do vody na Svatou Barboru 4. prosince, darování větvičky zeleného jmelí pro štěstí o Vánocích ….).

Možná každý neví, že zaklepání na dřevo za účelem splnění řečeného, považování třináctky za nešťastné číslo, pověra, že děti nosí čáp nebo nekonání svateb v pátek, má původ také u Keltů.

Keltové již používali nám dobře známá nářadí usnadňující práci, jako například lopatu, krumpáč, kosu, srp, dláto, kladivo, pilník, pilku, kleště, nůžky… Znali také panty a závěsy u dveří.

Tolik v krátkosti o Keltech (Bójech) na našem území. Daleko více se dozvíte z informačních tabulí na jednotlivých zastávkách naučné stezky, která začíná v centru obce u Muzea Keltů. Zelenobílé značení vás povede v blízkosti keltského pohřebiště, kolem dětského hřiště podobnému keltskému oppidu s replikou polozemnice, dále přes odpočívadlo pro cyklisty a po koruně poldru k Cidlině. Pěšinou po pravém břehu řeky pokračuje ke slepému ramenu a podél něj až k jezu na Steklé strouze. U jezu se nachází tábořiště U Bobra s ukázkou keltské stavby. Naučná stezka se vrací po druhém břehu slepého ramene Cidliny k silnici a podél ní do Dobšic, k Muzeu Keltů. Ve fotodokumentaci přikládám mapku, která vás bezpečně provede.

Pomyslným společníkem 2.200 metrů dlouhé naučné stezky je keltský kluk Dobš, který na jednotlivých informačních panelech popisuje vše týkající se života Keltů. Číslované zastávky s panely mají název: 1 – Osídlení, 2 – U zemědělce, 3 – U Keltů doma, 4 – U cyklisty, 5 – U řeky, 6 – U víly, 7 – Zelený labyrint, 8 – Tábořiště U Bobra, 9 – U vodníka, 10 – U lovce, 11 – U sumce, 12 – Na stráni. Na zastávkách mohou malé děti plnit zadané úkoly. K tomu jim poslouží pracovní listy, které lze získat pravděpodobně v Muzeu Keltů.

Možnosti stravování a občerstvení jsme v Dobšicích nezkoumali. Je zde Dobšický Šenk. Další možnosti jsou v nedaleké Žehuni a ve Vklově pod Oškobrhem.

Procházka po naučné stezce přináší mnoho informací o našich předcích Bójích a také vede pěknou přírodou podél Cidliny, jejího slepého ramene a Steklé strouhy. Pokud půjdete s malými dětmi, určitě se zdržíte na dětském hřišti (keltském oppidu) se skluzavkou, houpačkami, lezoucí stěnou a dalšími aktivitami.

Vhodnou kombinací s procházkou po naučné stezce je návštěva zmíněného Muzea Keltů. Muzeu je otevřené denně od 10 do 16 hodin. Prohlídku muzea ale musíte ohlásit telefonicky na čísle uvedeném u jeho vchodu (v době naší návštěvy to bylo číslo 605 809 398). Vstupné se platí podle prohlídky jednoho nebo dvou okruhů ve výši 35 Kč (60 Kč) pro dospělé, 30 Kč (50 Kč) pro děti a důchodce, 90 Kč (140 Kč) pro rodinu (dva dospělí, dvě děti). Za možnost fotografování se připlácí 30 Kč. Za fotografování v keltském kostýmu dalších 30 Kč. Fotografie z muzea nepřináším, průvodkyni jsme nesháněli.

Naproti muzeu je bezplatné malé parkoviště.

Poslední aktualizace: 22.5.2014
Dobšice - Dobrodružná stezka malého Dobše na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Dobšice - Dobrodružná stezka malého Dobše

Dobšice nad Cidlinou
Dobšice leží ve východní části okresu Nymburk v nadmořské výšc…
Památník Boží muka postavili místní občané roku 1867. Jsou to dvě sochy světců Petra a Pavla a uprostřed je…
Památník padlých z I. a II. světové války byl slavnostně odhalen 27. 6. 1948. Obec uctila památku padlých z I. války při stavbě ob…
V místě starého a nevyhovujícího dětského hřiště a Sportovního areálu se staví a již je i částečně hotové ( jaro 2009) nově vybudované hřiště ve…
V obci Dobšice, v místě křížení cyklistické…
Vletech 1899 - 1927 byl vDobšicích prováděn rozsáhlý…
Jedná se o barokní kostnici podle návrhu architekta F. Kermera. Postavena byla v letech 1765-66. V interiéru ko…
Pokud si uděláte výlet do Poděbrad, krásného lázeňského města, př…
Nově postavený rodinný Hotel Na Farmě…
Nově postavený rodinný Hotel Na Farmě se nachází v malebné vesnič…